800 Gentbrugse stemmen over de Arsenaalsite

PVDA Gent in samenwerking met de buurtbewoners overhandigde een nota over de toekomst van de Arsenaalsite aan het stadsbestuur. Als de inspraak op zich laat wachten, neem je beter zelf het initiatief. Vanuit dit standpunt verzamelde PVDA Gent de voorbije maanden op infoavonden, deur-aan-deur, aan schoolpoorten, op openbare markten, via gesprekken in de buurt de vragen en meningen over de toekomst van de Arsenaalsite van meer dan 800 Gentbruggenaars.

78 miljoen euro minder voor de stadsdiensten, PVDA Gent vraagt voorwaarden voor het personeel

Het stadsbestuur maakte de politieke keuze om 78 miljoen euro te besparen bij de openbare diensten. Dat is voor PVDA Gent onaanvaardbaar. Schepen van financiën, Rudy Coddens (Vooruit), liet alvast weten dat de budgetbesprekingen, die normaal gezien in juni geagendeerd worden op de gemeenteraad, zijn verlaat naar september 2022. 

Red onze openbare diensten

De openbare diensten kreunen onder de besparingsmaatregelen, en wij zijn allemaal de pineut. Het personeel van de lokale, Vlaamse en federale overheden zijn dit beu, en gaan daarom op 31 mei in staking.

Aantal sociale woningen in Gent daalt opnieuw: 458 minder op tien jaar tijd

Het aantal sociale woningen in Gent zakte in 2021 naar het laagste cijfer van de afgelopen tien jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). Het totale aantal daalde met 228 sinds 2020. Het aantal effectieve verhuringen daalt nog sterker, in 2021 woonden er 444 gezinnen minder in een sociale woning dan het jaar voordien. Gent legt daarmee de slechtste cijfers voor van heel Vlaanderen. Voor PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert is die evolutie ontoelaatbaar: “Er staan in Gent meer dan 13.000 gezinnen op de wachtlijst voor een sociale huurwoning, maar het aantal woningen blijft dalen. Dit is niet uit te leggen. Zo wordt de wooncrisis alleen maar groter”

Zes maanden na verkoop is de prijs van de Arsenaalsite nog steeds onbekend

Zes maanden geleden werd de Arsenaalsite verkocht. De gronden van de NMBS in Gentbrugge kwamen zo in handen van drie West-Vlaamse ondernemers. “Dat de verkoop ondertussen volledig rond is weten we, maar een half jaar na datum mogen we nog steeds de prijs niet weten”, reageert PVDA volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel.

Burgervoorstel “Recht op protest” wordt weggestemd op de Gentse gemeenteraad

Maandag 25 april 2022 kwam het burgervoorstel “Recht op protest” op de Gentse gemeenteraad. 30 middenveldorganisaties dienden dit voorstel in om onze democratische rechten en het recht op protest te verdedigen en toegankelijker te maken. Ze verwijzen naar het Amsterdams model, waar een melding van 24 uur voor de actie voldoende is. Ook eisen ze een meldingsplicht in plaats van een toelating en een halt aan GAS-boetes voor protest of (vrije) meningsuiting.

Miljonair Marc Coucke krijgt tot 700.000 euro subsidies voor camping Blaarmeersen

Uit cijfers die de PVDA opvroeg, blijkt dat de investeerders in camping Blaarmeersen, waaronder miljonair Marc Coucke, tot 700.000 euro subsidies zullen krijgen van de stad voor de ontwikkeling van de camping tot een stadsglamping.

“Het is makkelijk te denken dat iedereen het mobiliteitsbeleid nu goed vind als je naar niemand luistert”

Afgelopen weekend (3 april) werd het circulatieplan in Gent 5 jaar. Bij het stadsbestuur word er feest gevierd. “Maar werd er ooit wel naar de Gentenaars geluisterd?” reageert de PVDA.

PVDA gemeenteraadslid Sonja Welvaert dient bezwaarschrift in tegen bouwplannen aan Overmeers

Gent dreigt opnieuw een stuk natuur te verliezen. Een projectontwikkelaar wil achter de Sint-Denijslaan 13 appartementen met ondergrondse parkeergarages en 5 woningen bouwen. Het bosje is 3 hectare groot en grenst aan natuurgebied Overmeers. PVDA gemeenteraadslid Sonja Welvaert, diende net zoals meer dan 100 andere Gentenaars een bezwaarschrift in tegen de kap.

Inwoners Oostakker en Sint-Amandsberg halen eerste slag thuis in het behoud van hun bushaltes

Twee van de zes bushaltes die dreigden te verdwijnen in Oostakker en Sint-Amandsberg zouden dan toch blijven. Dat blijkt uit een antwoord van schepen voor mobiliteit Filip Watteeuw op een vraag van PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert. Het gaat om de haltes Vogelzang en Goedlevenstraat, die momenteel door bus 38 en 39 bediend worden. De bushaltes zouden in de toekomst wel slechts om het half uur bediend worden. Vandaag is dat om het kwartier. In de Sint-Dorotheastraat zou er zelfs een halte kunnen bij komen, daar zouden bussen terug stoppen aan Paviljoenweg.