“Al 23 weken trekken we richting Luik” Gentse vrijwilligers in de overstroomde gebieden winnen Nie Pleuje trofee

Al een half jaar lang, week in en week uit, trekken honderden vrijwilligers uit Gent naar de overstroomde gebieden. Ze ruimden modder en puin, leverden donaties en soep, en hielpen huizen herstellen. En nu vallen ze ook in de prijzen. Met de Nie Pleuje Trofee zet PVDA Gent alle Gentse vrijwilligers die hielpen in de overstroomde gebieden in de bloemetjes.

Met de Nie Pleuje Trofee zet PVDA Gent elk jaar een initiatief of organisatie in de kijker die het voorbije jaar uitblinker was in solidariteit, warmte en inzet. Deze editie waren de genomineerden Bashir Abdi met Sportaround vzw, de Pandemisten samen met de wijkbewoners van het woonprotest, Recht Op Protest, Meldet voor hun acties tegen seksueel geweld, en de winnaar na een publieke stemming: de Gentse vrijwilligers in de overstroomde gebieden.

Het is Evelien Van De Velde die de prijs in ontvangst neemt in naam van de honderden andere Gentenaars die de voorbije maanden naar de oevers van de Vesder trokken. De Ledebergse is zelf niet aan haar proefstuk toe. Al 23 weken lang leidt ze elke zaterdag hulpteams naar Luik en Verviers. “Super om deze prijs te krijgen. Het doet deugd te horen dat de inzet van de vele Gentse vrijwilligers gewaardeerd wordt. We hopen dat dit mensen ook aanzet om de komende weken met ons mee te gaan. De nood blijft hoog en alle hulp blijft welkom.”

Iets meer dan een half jaar na de waterramp blijft de ravage groot. “Veel mensen leven hier nog in barre omstandigheden. Ze hebben het geld van hun verzekering nodig om hun huis op te lappen, maar de verzekeringsmaatschappijen laten op zich wachten. Ook vanuit de staat komt er weinig. Maar op ons zullen ze kunnen blijven rekenen.”