10. Veilige stad
Veiligheid is een basisrecht, net zoals het recht op onderwijs of werk. Wie wil optreden tegen geweld en criminaliteit, moet de criminaliteit effectief straffen en tegelijk inzetten op preventie. Tegenover de georganiseerde misdaad is zerotolerantie nodig. Geweld moet ook effectief bestraft worden. Tegelijk is een beter preventiebeleid nodig dat inzet op sociale rechtvaardigheid, sterke buurten en wijkagenten. Voor haatmisdrijven is er geen plek in onze samenleving. Onze stad heeft een belangrijke rol in het bevorderen van het vreedzaam samenleven en het aanpakken van racisme, seksisme, holebi-, trans- en interseksefobie en gendergerelateerd geweld. Zowel preventief als bij de opvang van de slachtoffers, die recht hebben op betaalbare en goede hulpverlening.
Visie
Wat wij willen
1. Zware criminaliteit aanpakken
- Nultolerantie voor georganiseerde misdaad. We geven prioriteit aan het bestrijden van de maffia, de generaals van de drugs- en mensenhandel en aan de grote oplichterij en fraude.
- We coördineren onze lokale aanpak met het federale niveau om samen met douane, federale gerechtelijke politie en het parket doeltreffend op te treden in bijvoorbeeld de Gentse haven. We dringen aan op herinvesteringen in deze openbare diensten die na jarenlange besparingen op hun tandvlees zitten.
- We bestraffen fysiek geweld en fysieke criminaliteit effectief. Straffen heeft een afschrikkende rol. Dat betekent niet dat er om ter langst en om ter hardst gestraft moet worden. Het betekent wel dat straffen effectief uitgevoerd worden.
Meer achtergrondinformatie
Om paal en perk te stellen aan geweld en criminaliteit, moet criminaliteit effectief bestraft worden. Tegelijk moet er ingezet worden op preventie, op het voorkomen van criminaliteit. Hoe je het ook draait of keert, hoe groter de ongelijkheid in de samenleving, hoe groter de criminaliteit. In samenlevingen met meer gelijkheid is er minder geweld en misdaad.
Het is duidelijk dat de prioriteit moet gaan naar de strijd tegen de grote georganiseerde criminaliteit. We coördineren onze lokale aanpak met het federale niveau om samen met douane, federale gerechtelijke politie en het parket doeltreffend op te treden in bijvoorbeeld de Gentse haven. Dat is nodig om bijvoorbeeld de drugsinvoer in de Gentse haven terug te dringen. We eisen bij het federale niveau de nodige investeringen in deze openbare diensten die na jarenlange besparingen op hun tandvlees zitten.
We geven prioriteit aan de strijd tegen mensenhandelaars, grote drugsbaronnen of economische misdaad en grootschalige fraude.
2. Wijkpolitie versterken
- We gaan voor laagdrempelige politiekantoren in de wijken die ook ‘s nachts open zijn.
- We herwaarderen de rol van de wijkagent en maken hen meer toegankelijk. Zij weten wat er leeft onder de mensen, en spelen daarmee een belangrijke rol in de wijk.
- Diversiteit bij het politiepersoneel is een belangrijk instrument tegen discriminatie en moet dus aangemoedigd worden. Ook voor homofobie, seksisme of racisme binnen het politiekorps moeten er strenge straffen komen. We verbieden elke vorm van etnische profilering en beschermen klokkenluiders.
- We verzetten ons tegen het onbeperkte gebruik van drones, die steeds vaker worden ingezet tijdens sociale acties. Dit ondermijnt het recht op actievoeren en het recht op privacy.
- We organiseren inspraak op wijkniveau, voor inwoners en verenigingen, om de prioriteiten op vlak van preventie en veiligheid in de wijk te bepalen.
- De stedelijke politie wordt niet ingezet bij sociale conflicten.
Meer achtergrondinformatie
De PVDA zet resoluut in op een nabije buurtpolitie. We pleiten ervoor om de wijkkantoren van de politie langer open te houden, en daarvoor de nodige mensen te voorzien. Bereikbare wijkagenten, dicht bij de mensen: dat is cruciaal om overlast en criminaliteit tegen te gaan. Interventiewerking kan niet wat wijkagenten kunnen. Zij kennen de problemen in de wijk en kunnen preventief werken, problemen vroeg opmerken en er iets aan doen voor ze ontsporen in criminaliteit.
Wij willen dat de stad investeert in wijkagenten met een goede opleiding, die bereikbaar zijn en dicht bij de mensen staan. Ze kunnen aan preventiewerk doen en problemen opmerken voor ze ontsporen in crimineel gedrag. Daarom is het ook belangrijk dat er in elke wijk een politiekantoor is waar mensen terecht kunnen met hun vragen. De administratieve last van de wijkagent moet zoveel mogelijk verlaagd worden, onder andere door het verder ontwikkelen van gebruiksvriendelijke apps.
Wij willen dat het stedelijke veiligheidsplan besproken wordt in wijkvergaderingen waar de korpschef en de burgemeester hun prioriteiten komen voorstellen. Naast het overkoepelende beleid willen wij een integrale, buurtgerichte aanpak van preventie en veiligheid. Daarbij wordt de stem van inwoners, verenigingen en belanghebbenden gehoord om de prioriteiten vast te leggen.
We verzetten ons tegen het onbeperkte gebruik van drones, die steeds vaker worden ingezet tijdens sociale acties. Dit ondermijnt het recht op actievoeren en het recht op privacy. Drones zijn bijzonder nuttig voor de hulpdiensten om in te zetten bij rampen, branden, verkeersongevallen of criminele feiten. Maar het standaard inzetten van drones bij sociale actie en manifestaties botst op de grenzen van het democratisch recht op actievoeren.
We organiseren inspraak op wijkniveau voor inwoners en verenigingen om de prioriteiten op het gebied van preventie en veiligheid in de wijk te bepalen.
3. Prioriteit aan preventie
- We verbeteren de leefbaarheid in wijken, we zorgen voor meer hulp, preventie en sociale controle door buurtwerkers, straathoekwerkers, jeugdanimatoren en gemeenschapswachten.
- We zetten in op dialoog en communicatie in plaats van op GAS-boetes. Bij echte problemen schakelen we justitie in.
- Als eerste stap worden er op het Gentse grondgebied geen GAS-boetes meer uitgevaardigd tegen minderjarigen onder de 16 jaar.
Meer achtergrondinformatie
Veiligheid is geen uitsluitend politionele bevoegdheid. Veel mensen zetten zich beroepshalve of als vrijwilliger in voor een veilige samenleving: conciërges, buurtwerkers, stadswachters, wijkregisseurs … In een aantal buurten zijn die vertrouwenspersonen vaak de enigen die aanspreekbaar zijn. Zij kunnen ook op de mensen afstappen, proactief werken. Die rol hoort er in elke wijk te zijn en verdient herwaardering. Ook de bureaucratie moet zo veel mogelijk afgebouwd worden, zodat de juiste mensen zo goed mogelijk hun job kunnen uitoefenen.
Wij willen meer straathoekwerkers en jeugdanimatoren. Dat zijn opvoeders die contact hebben met buren en bewoners. Zij kunnen preventief werken in samenspraak met de school, spijbelgedrag tegengaan, huisvestingsproblemen signaleren enzovoort. Natuurlijk is er een band tussen de leefbaarheid van een buurt en het veiligheidsgevoel. Leegstand, verkrotting, vervuiling en verloedering, gebrek aan openbare ruimte en aan groen vergroten de onveiligheid. Wie de stadswijken veiliger wil maken, moet dan ook investeren in het concept van de integrale wijk (zie de inleiding van dit programma). Want voorkomen is veel beter dan genezen.
We zetten in op dialoog en communicatie in plaats van op GAS-boetes. Bij GAS-boetes is de lokale overheid én rechter én partij. Wie een GAS-boete wil betwisten, moet zelf naar de politierechtbank stappen en daar de kosten van dragen. Zelfs de hoogste parketmagistraten vinden de GAS-wet een inbreuk op de scheiding der machten en zij vinden de toepassing op jongeren meer dan bedenkelijk. Er is een specifieke aanpak nodig voor jongeren die in de fout gaan, waarbij de klemtoon moet liggen op preventie, sensibilisering van jongeren en hun ouders, en waarbij rekening gehouden wordt met hun leeftijd. We verzetten ons tegen de overmatige uitbreiding van het aantal GAS-boetes, waarbij die te pas en te onpas ingezet worden. Het inzetten van GAS-boetes om het recht op actievoeren in te perken is voor de PVDA in elk geval onaanvaardbaar.
4. Fysiek geweld stoppen
- Fysiek geweld wordt bestraft. Een straf moet afschrikwekkend werken, maar ook dienen als middel voor rehabilitatie en voor het voorkomen van recidive.
- We waarderen het werk van de dienst slachtofferhulp en bouwen deze verder uit.
- Bij kleine buurtcriminaliteit gaan we vooral voor herstelgerichte straffen, zodat daders beseffen wat ze hebben aangericht bij slachtoffers.
Meer achtergrondinformatie
Fysiek geweld en fysieke criminaliteit moeten effectief bestraft worden. Bestraffing heeft een afschrikkende rol. Niet dat er om ter langst en om ter hardst gestraft moet worden, maar straffen moeten wel effectief uitgevoerd worden. Het kan niet dat daders van ernstige fysieke of seksuele gewelddaden nog lange tijd vrij rond blijven lopen.
Slachtoffers van misdaden blijven vaak verweesd achter. Ze blijven zitten met angst en vragen. Waarom ik? Ben ik ergens schuldig aan? Zal mijn schade vergoed worden? Wat bezielt de dader? Hier verdient al het goede werk van de dienst slachtofferhulp waardering. Het Zorgcentrum na Seksueel Geweld in het UZ Gent is een goed voorbeeld van integrale zorg voor slachtoffers. Wij ijveren ervoor dat dit nog verder wordt uitgebouwd.
Bij kleinere buurtcriminaliteit zijn herstelgerichte straffen belangrijk. Daders van buurtcriminaliteit moeten geconfronteerd worden met hun slachtoffer, zodat ze kunnen beseffen wat ze aangericht hebben. Ze moeten ook de schade vergoeden, financieel of door taakstraffen. Internationale ervaring leert dat zo’n herstelgericht strafbeleid veruit de hoogste efficiëntie haalt.
5. Nultolerantie voor haatmisdrijven
- We pakken haatmisdrijven effectief aan
- We willen een actief zero tolerance-beleid voor racisme, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag, met onder andere infocoaches en meldpunten op evenementen en in uitgaansbuurten.
- We versterken het meldpunt haatmisdrijven van de Politie Gent, breiden het uit en maken het toegankelijker. We halen alle drempels weg voor slachtoffers om aangifte te doen.
Meer achtergrondinformatie
Iedereen moet zich veilig kunnen voelen in onze maatschappij. Onze stad heeft een belangrijke rol in het bevorderen van het vreedzaam samenleven en het aanpakken van racisme, seksisme, holebi-, trans- en interseksefobie en gendergerelateerd geweld. Zowel preventief als bij de opvang van de slachtoffers, die recht hebben op betaalbare en goede hulpverlening.
Ook het meldpunt haatmisdrijven bij de Politie Gent levert goed werk. We willen dit versterken, uitbreiden en toegankelijker maken. Het punt is momenteel slechts twee halve dagen open voor een afspraak. We zorgen voor een permanente werking 24/7 zodat slachtoffers op elk moment ergens terecht kunnen.
Gent is een bruisende stad, met grotere en kleinere evenementen. Ook op deze momenten willen we dat iedereen ongestoord kan genieten en zich thuis kan voelen. Daarom willen we een actie zerotolerance-beleid voor racisme, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag, met onder andere infocoaches en meldpunten op evenementen.
Het meldpunt op de Gentse Feesten is een lichtend voorbeeld. Het is een laagdrempelige plek waar slachtoffers of getuigen terecht kunnen om tot rust te komen en geholpen te worden. Ook de werking met infocoaches, jonge vrijwilligers die een infopunt bemanden en makkelijk aanspreekbaar waren, in de Overpoort is een positief project. Het stadsbestuur besloot om dit proefproject niet te verlengen omwille van financiële redenen, maar na verzet van de PVDA in de gemeenteraad werd de financiering van het project alsnog vernieuwd. We maken meer middelen en personeel of vrijwilligers vrij om soortgelijke meldpunten en jongerencoaches elders ook in te zetten.
6. Veiligheid: een integrale aanpak
- We werken een integraal actieplan uit, over verschillende beleidsdomeinen heen, om de veiligheid in de stad te garanderen.
- We zorgen voor een actieve samenwerking tussen onder andere politie, jeugdwerkers, buurtwerkers, verenigingen en bewoners om tot duurzame, structurele en breed gedragen oplossingen te zorgen.
- We koppelen preventie, bijvoorbeeld door te investeren in jongerenwerking of in dialoog te gaan met de wijk, aan een daadkrachtige aanpak, via een nabije politie en aanspreekbare wijkagenten.
- We voorzien gebruikersruimtes. Deze dienen als veilige omgeving om te zorgen voor de nodige hulpverlening en een traject te starten om af te kicken.
Meer achtergrondinformatie
Om onze stad veilig te maken en te houden, moeten we redeneren vanuit verschillende beleidsdomeinen en moeten verschillende actoren de handen in elkaar slaan. Veiligheid vereist met andere woorden een integrale aanpak. Het huidige stadsbestuur schiet hier echter te kort. Niet alleen de politie is verantwoordelijk voor de veiligheid van de stad. Het probleem vandaag is dat diensten al te vaak naast elkaar werken en te weinig met elkaar. Veel nuttige informatie en werk gaat zo verloren.
Neem het voorbeeld van El Paso. Het is al jaren geweten dat de wijk Rabot daar te kampen heeft met drugsproblemen. Deze problematiek is al jaren bekend. Maar naast het feit dat de politie er harder zal optreden, wordt er maar één extra jeugdwerker ingezet. Nochtans vragen jeugdwerkers, die zelf een zeer goed zicht hebben op de situatie daar, ook al jaren extra middelen.
Wat zou de integrale aanpak die wij voorstellen betekenen? Ten eerste hebben we qua preventie meer investeringen nodig in het jeugdwerk. De jongerenwerking van El Paso wil zelf langer openblijven. Voorzie de middelen en het personeel om de openingsuren uit te breiden, ook ‘s avonds. Betrek de wijk en zorg voor een dialoog tussen stad, buurt, moskee en ouders. Zo creëren we draagvlak voor duurzame, structurele oplossingen. Naast het belangrijke, preventieve luik, is er ook het repressieve. Via een nabije politie en aanspreekbare wijkagenten moeten criminele feiten bestraft worden.
Veiligheid is natuurlijk meer dan de afwezigheid van criminaliteit. Veiligheid komt dus op meerdere plaatsen in ons programma terug: veilig verkeer voor automobilisten en fietsers (zie hoofdstuk Mobiele stad), (brand)veiligheid in kwaliteitswoningen (zie hoofdstuk Woonstad), veiligheid op het werk (zie hoofdstuk Werkende stad), een veilige leefomgeving zonder fijnstof en geluidsoverlast (zie hoofdstuk Groene en leefbare stad).