21. Toegankelijke stad

Ongeveer 15 procent van de wereldbevolking gaat met een beperking door het leven. Auditieve, visuele, motorische of verstandelijke beperkingen zijn een realiteit voor meer dan een miljard mensen. In Gent gaat het over zowat 40.000 inwoners. We maken van Gent een toegankelijke stad, waar alle inwoners en bezoekers gelijkwaardig en onafhankelijk toegang hebben tot de gebouwen, de openbare ruimte, de dienstverlening en de communicatie. Iedereen kan er goed, gemakkelijk en betaalbaar wonen, leren, werken, dagelijkse activiteiten uitvoeren, zich verplaatsen en ontspannen.

Wat wij willen

1. Toegankelijke stadsgebouwen

• Alle hindernissen die het mensen met beperkingen moeilijk maken, verwijderen we, niet alleen in de administratieve gebouwen maar ook in de scholen, kinderdagverblijven, speeltuinen, jeugdlokalen, sporthallen, zwembaden, culturele centra, stadsparken enzovoort.
  • In de stadsgebouwen passen we de loketten aan en maken we de ingangen en doorgangen toegankelijk voor mensen met een rolstoel. We voorzien ze van duidelijke wegwijzers.
  • We passen de principes van 'Universal Design' toe in alle projecten van de stad en alle opdrachten van sogent. Daarbij wordt reeds bij het ontwerp van scholen, administratieve gebouwen, sportzalen, cultuurhuizen, bibliotheken ervoor gezorgd dat deze gebouwen voor iedereen toegankelijk zijn. Eerder dan er achteraf een oprijplaat tegenaan te plakken.…

2. Toegankelijke openbare ruimte

• Ook in iedere publiek toegankelijke ruimte vermijden en verwijderen we hindernissen die verplaatsingen bemoeilijken of verhinderen. We moedigen eigenaars van winkels en horecazaken aan hun zaken maximaal toegankelijk te maken, ook de toiletten.
  • We zorgen voor een sluitende controle op de toepassing van de wettelijke bepalingen op vlak van terrassen, bouwwerven, geveltuintjes…
  • De stedenbouwkundige verordening voor toegankelijkheid in het vergunningenbeleid passen we strikt toe en we handhaven de regels opgenomen in deze stedenbouwkundige verordening.
  • We letten op voldoende kleurcontrast bij de inrichting van gebouwen en bij de aanleg van straten en pleinen, zodat slechtzienden er hun weg vinden.
  • Alle openbare ruimtes moeten een attest van toegankelijkheid krijgen, afgeleverd door de stadsdiensten.

3. Dienstverlening

• We willen investeren in de vorming en opleiding van het stadspersoneel over hoe vlot om te gaan met mensen met een beperking.
  • We willen voldoende personeel in alle stadsdiensten en stadsorganisaties om mensen met een beperking te begeleiden.
  • Wij willen verenigingen financieel aanmoedigen om de barrières voor personen met een beperking weg te werken.

4. Communicatie

• We verwachten dat mensen met een beperking positief in beeld komen in de stadscommunicatie. Laat ze ook méér in beeld komen!
  • De informatie van de stad moet toegankelijk zijn voor iedereen. We gebruiken ‘klare taal’. We bieden informatie in verschillende formats zodat ze gemakkelijk kan vergroot worden of uitgelezen door een computer. Alle websites van organisaties binnen de Groep Gent moeten beantwoorden aan de eisen van AnySurfer.
  • De website moet ook voldoende informatie geven over de toegankelijkheid van gebouwen en diensten.
  • Communicatie vanuit de stadsdiensten naar blinden en slechtzienden gebeurt voortaan alleen digitaal in plaats van op papier.
  • De onwennigheid tegenover mensen met een beperking moet snel tot het verleden behoren. We willen meer aandacht voor hen zodat iedereen vertrouwd raakt met mensen met een beperking en de essentiële kennis heeft van hoe met hen om te gaan.

5. Onderwijs en tewerkstelling

• We pleiten voor inclusief onderwijs. Dat veronderstelt niet alleen fysieke toegankelijkheid maar ook extra ondersteuning voor leerkrachten en aandacht voor een goed leerlingenvervoer.
  • We willen de quota van tewerkstelling van mensen met een beperking in de stadsdiensten optrekken. We willen een goed diversiteitsplan waar kandidaten met een beperking een eerlijke kans krijgen om hun talent in dienst te stellen van de stad, op alle niveaus.
  • Wij willen dat de stad voldoende opdrachten toewijst aan maatwerkbedrijven. Dat mag niet gebeuren ten koste van reguliere tewerkstelling. De werknemers uit maatwerkbedrijven mogen ook niet in concurrentie staan met gewone werknemers of hetzelfde werk doen tegen minder loon.

6. Mobiliteit

• Mensen met een beperking moeten mobiel kunnen zijn met de grootst mogelijke mate van zelfstandigheid.
  • We zorgen voor een aangepaste inrichting van straten, voetpaden en oversteekplaatsen. Bij werkzaamheden zorgen we voor een goede doorgang op voetpaden en bij oversteekplaatsen.
  • Er moeten voldoende voorbehouden parkeerplaatsen zijn, met controle op misbruik.
  • Als wegbeheerder is de stad verantwoordelijk voor de aanleg van tram- en bushaltes. We werken drempels weg en maken haltes beter toegankelijk.
  • We zorgen voor een aanbod van aangepast vervoer voor inwoners die het openbaar vervoer niet kunnen gebruiken.

7. Evenementen

• We streven ernaar alle evenementen georganiseerd door de stad Gent maximaal toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Concreet: audiodescriptie voor blinden en slechtzienden, ringleiding (via een ringleiding genieten mensen met een hoortoestel van een optreden zonder omgevingsgeluid), gebarentaal voor doven en slechthorenden, rolstoeltoegankelijkheid …
  • We zorgen voor een specifieke opleiding voor de vrijwilligers en medewerkers aan deze evenementen, zodat ze de juiste kennis hebben van de nodige begeleiding.
  • We zoeken naar oplossingen voor de meerkost van bepaalde personen met een beperking die altijd een begeleider nodig hebben.

8. Aangepaste huisvesting

• Iedereen heeft recht op een aangepaste woning. De wachtlijsten voor assistentiewoningen en focuswoningen worden versneld weggewerkt.
  • Nieuwe sociale woningen worden gebouwd volgens het principe van Universal Design. Ze zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en kunnen gemakkelijk aangepast worden voor mensen met beperkingen zoals blinden, slechtzienden, doven, etc.
  • De Stad treedt hard op tegen discriminatie van mensen met een beperking op de private huurmarkt.