13. Stadsvernieuwing

Gent (ver)bouwen en vernieuwen op mensenmaat, daar willen wij werk van maken. Want het huis, de wijk en de stad waarin je woont, betekenen veel voor mensen. Betaalbare en goede woningen versterken hun bewoners. Hetzelfde geldt voor bereikbare wijken, met leuke plekken om elkaar te ontmoeten en goede scholen, diensten en winkels in de buurt. Wonen in de stad is duurzaam. Stadsbewoners hebben een kleinere ecologische voetafdruk, maken minder gebruik van de auto, gebruiken meer de fiets en het openbaar vervoer in hun dagelijkse verplaatsingen. Wonen er globaal meer mensen in de steden, dan zorgt dat voor minder versnippering, dan blijft er meer open ruimte en vermindert de verkeersstroom.

Wat wij willen

1. Een ambitieus, wervend en globaal Gents stadsvernieuwingsplan

• Het ‘renovatierecht’ en collectieve wijkrenovaties worden de speerpunten van een echt sociaal stadsvernieuwingsbeleid.
  • Ambitieuze stadsplannen - op lange termijn. Een stadsvernieuwingsplan zet als eerste stap de betaalbare woonzones, het openbaar vervoer, de groene plekken en de publieke voorzieningen (zoals scholen, dokters, crèches …) op de kaart als stevige ruggengraat.
  • Doordachte wijk- en buurtgerichte stadsvernieuwingsprojecten. Een wijk vernieuwen is geen werkje van een paar jaar. Het vergt blijvende inspanningen en boven alles aandacht voor de mensen die er al wonen. Buurtbewoners en buurtorganisaties moeten maximaal inspraak krijgen en meebeslissen over de belangrijkste punten. Daarbij maken we gebruik van een bindend buurtreferendum.
  • Niemand weet beter wat de stad of een buurt nodig heeft dan de Gentenaars zelf. Samen maken we de stad. We geven eerst inspraak aan de buurtbewoners en maken dan pas plannen.

2. De stad zelf als de belangrijkste actor in de stadsontwikkeling

• De stad voert een actieve grondpolitiek. Ze verstevigt haar positie door systematisch zelf gronden te verwerven - in plaats van te verkopen - en wordt zo de belangrijkste speler in Gent.
  • Nieuwe stadsdelen ontwikkelen begint met de aanleg van de     gemeenschappelijke ruimte en de ontsluiting met openbaar vervoer. Investeren in aantrekkelijke stedelijke voorzieningen zoals infrastructuur (openbaar vervoer, fietspaden …), groen en stedelijke dienstverlening zorgen voor een hogere grondwaarde. De opbrengst daarvan komt de stad zelf toe en niet de private ontwikkelaars.
  • We voorzien in de wijken deelinitiatieven die blijvend een goede invloed hebben op de buurten: van woningen van de ‘community land trust’ (CLT), tot gedeelde stadslandbouw of volkstuintjes of allerhande uitleendiensten.
  • De meerwaarde van private bouwprojecten moet naar de stad terugvloeien in de vorm van een heffing op deze meerwaarde. Met dat geld kan de stad zelf investeren. De stad kan niet langer plooien voor private projectontwikkelaars, bijvoorbeeld door bouwrechten toe te staan in ruil voor beperkte gemeenschapsvoorzieningen.
  • Sogent kan het verschil maken: het heeft gronden in bezit waarmee we de wooncrisis kunnen aanpakken. Met 100% betaalbaar wonen op Gentse gronden. Geen luxeprojecten meer. De wooncrisis oplossen moet de prioriteit zijn.

3. Principes voor een leefbare, levendige, diverse en samenhangende stad

• We kiezen voor integrale wijken met een versterkt sociaal weefsel. We zorgen dat in alle wijken basisdiensten aanwezig zijn. Van een postkantoor, een bib, een zwembad, een bankautomaat tot een bakker en kapper.
  • Zo kunnen bewoners de meeste dingen vinden op korte afstand, waarbij de focus ligt op openbaar vervoer en de fiets.
  • Grotere gemeenschappelijke ruimtes en gebouwen zoals scholen gebruik je het best op meer dan één manier. We stellen ze zoveel mogelijk open voor de buurt.
  • We verzetten ons tegen nieuwe shoppingcentra en geven zuurstof aan kleine ondernemingen in het centrum van de stad.
    Gedaan met het privatiseren van publieke gronden, zoals de Arsenaalsite.
  • We gaan voor tijdelijk gemeenschapsgebruik van leegstaande terreinen en panden, met prioriteit voor jongeren en cultuur in al haar diversiteit.
  • We kiezen voor een gevarieerd woningaanbod in elke wijk, met duurzame materialen.
  • We zorgen altijd voor groene ruimte, met zitbanken en speeltuigen, op maximaal 300 meter van je woning.
  • We zetten verder in op buddyprojecten in nieuwe woonwijken. Voorbeelden hiervan zijn buddysystemen voor vluchtelingen, zoals bij Amal of kangoeroewonen voor senioren en studenten ...
  • We kiezen voor meer openbare ruimte, waar iedereen welkom is en waar er ruimte is om samen te eten, te barbecueën, te spelen en te ontspannen.

4. Samen maken we de stad: Geen stadsvernieuwing zonder inspraak

• Bij de opstart van nieuwe projecten hoort de stad echte inspraak te     organiseren. Hierbij wordt extra aandacht besteed zodat ook moeilijk bereikbare groepen hun zegje kunnen doen.
  • Het beleid moet de adviezen van de bevoegde diensten en raden, zoals de Gecoro of de woonraad, respecteren.
  • Draai de volgorde om: eerst overleg met de buurt, daarna een ontwerp en een planning.
  • Bottom-up, wordt een belangrijke karakteristiek van onze stadsvernieuwing. Buurtreferenda moeten bindend worden.

5. De stad leefbaar houden in tijden van klimaatopwarming

• Strategische stadsplanning om onze steden koeler te maken, met meer groen, doorlaatbare oppervlakten en waterpartijen.
  • Meer publiek zwemwater. Investeer in filterinstallaties om onder andere het water van het Houtdok proper te maken.

6. Samenleven in de nieuwe stad

• Heldere regels rond rust en lawaai. We willen dicht op elkaar wonen, gemakkelijker en draaglijker maken.
  • Extra basisvoorzieningen in buurten waar de problemen ophopen.
  • We leiden jongeren op tot stewards voor parken en pleinen, en schalen het project Pleinpatrons op.
  • Wijkagenten nemen hun sociale taak in de gemeenschap op. Ze staan dicht bij de mensen en worden opgeleid om kleine conflicten op te lossen.
  • We zorgen dat nieuwe woningen beter geïsoleerd zijn. Zo beperken we geluidshinder en kan iedereen genieten van rust in eigen woning.

7. Een ambitieus infrastructuurplan

• We zoeken naar een duurzame oplossing voor het E17-viaduct boven Gentbrugge. Daarbij ondertunnelen we de E17 en/of leiden we het verkeer om via de (ondertunnelde) R4. In afwachting hiervan pakken we de lawaaihinder aan en leiden we het doorgaand vrachtverkeer nu al om via de R4.
  • We breken de fly-over aan het Zuidpark af. Deze snelwegafrit die de auto's recht de stad in loodst is uit de tijd, en moet vervangen worden door een P+R aan de R4, met een kwaliteitsvolle tramverbinding naar het stadscentrum, die om de paar minuten rijdt. De fly-over aan het Zuidpark breken we af.