24. Stad met lokale ondernemers

Een levendige stad kan niet zonder lokale zelfstandigen. Zij zijn mee de basis voor de bedrijvigheid in elke wijk. Bakkers en kruideniers, maar ook andere handelaars, horeca-uitbaters, creatieve zelfstandigen en ondernemers die een dienst aanbieden. In onze sociale visie op de stad zetten wij die zelfstandigen op een belangrijke plaats. Voor steeds meer zelfstandigen en kleine ondernemingen staat het water aan de lippen. In de deelgemeenten verdwijnen steeds meer middenstanders, maar ook in het centrum krijgen ze het steeds moeilijker. Het huidige beleid focust op grote ketens, bedrijven en massatoerisme, maar de stedelijke ondersteuning schiet tekort voor de kleine ondernemer. Als we een sociale en leefbare stad willen, moeten we de lokale zelfstandigen volop ondersteunen.

Wat wij willen

1. Betere ondersteuning voor kleine ondernemingen en zelfstandigen

• We verlagen de belastingen voor kleine zelfstandigen en laten de grootste bedrijven hogere tarieven betalen. Zo realiseren we een eerlijke taxshift, zoals in Zelzate.
  • We verlagen de forfaitaire tarieven voor kleine bedrijven in de bedrijfsbelasting en verlagen de terrasbelasting.
  • We werken de sfeergebieden verder uit met focus op de deelgemeenten.
  • We bouwen het Ondersteuningspunt Ondernemers Gent (OOG) verder uit. We ondersteunen zelfstandigen ook verder als ze het statuut van ‘starter’ ontgroeien.
  • PuurGent wordt verder uitgebreid naar zelfstandigen die buiten de detailhandel en horeca vallen.
  • De Stad biedt een publieke dienst Boekhouding aan betaalbare prijzen aan.
  • We dringen aan bij de federale regering voor het oprichten van een publieke bank, die betere ondersteuning biedt voor kmo’s die leningen willen aangaan.
  • We binden de strijd aan tegen de steeds stijgende huurprijzen en tegen de speculatieve leegstand die ook winkeliers en de horeca treffen.
  • We draaien de verhoging van de onroerende voorheffing voor particulieren en kleine zelfstandigen terug.
  • De procedure voor het aanvragen van subsidies wordt vereenvoudigd. De Stad ondersteunt ondernemers bij hun aanvraag en de omvang van de dossiers wordt teruggeschroefd.
  • We versoepelen het terrasreglement zodat we in Gent meer gezellige en ruimere terrassen kunnen zetten.
  • We bouwen de energiecoaching van de Stad Gent verder uit, waarbij professioneel advies gegeven wordt op maat van de onderneming om energiebesparende maatregelen te plannen en uit te voeren.
  • We zorgen voor meer betaalbare ruimtes voor artiesten. Van collectieve ateliers tot repetitiezalen en opslagruimte.

2. Koop lokaal in Gent

• We begunstigen buurtwinkels en korteketenhandels ten nadele van groothandel, agrobusiness en onlineverkoop via het buitenland.
  • We zetten in op integrale wijken met een versterkt sociaal weefsel. We zorgen dat in alle wijken basisdiensten aanwezig zijn.
    Buurten en wijken worden verder ontwikkeld door buurtwinkels, bakkers, lokale handelaars en horeca aan te trekken in de woonwijken.
  • Bij openbare aanbestedingen bevoordelen we lokale handelaars.
  • Stad Gent neemt een voorbeeldfunctie op en koopt zelf zo veel mogelijk lokaal aan. In dit aankoopbeleid worden ook ethische, sociale en ecologische criteria in rekening genomen, zoals een goed werknemersbeleid, circulaire economie en klimaatimpact.
  • De Stad ondersteunt Gentse zelfstandigen die werken met lokale en korteketenproducten van andere lokale ondernemers en korteketenlandbouwers.
  • De Stad moedigt actief duurzame korteketenlandbouw aan. Landbouwers uit de regio worden in contact gebracht met lokale landbouwmarkten en grote verbruikers. Er wordt opgetreden tegen het oneigenlijk gebruik van landbouwgrond.

3. (Duurzame) bereikbaarheid voor klanten en leveranciers

• We zorgen voor gratis en kwaliteitsvol openbaar vervoer, met meer haltes en meer doorkomsten. Dat verhoogt de bereikbaarheid van lokale handelaars in het stadscentrum en de buitenwijken en leidt tot meer klanten voor handelaars en horecazaken. Een bereikbare stad is een bruisende stad.
  • We blijven het Stadsdistributieplatform verder uitbouwen. Hierbij worden leveringen voor in de stad samengebracht en opnieuw verdeeld via lichter en klimaatvriendelijker vervoer. De Stad zet zelf bijkomende initiatieven op en houdt die voor 100% in publieke handen.
  • We houden bij het organiseren van grote evenementen in het stadscentrum rekening met eventuele negatieve gevolgen voor de leveringen voor de lokale ondernemers.
  • We vervangen de reclame in de bushokjes door een non-profit systeem waarbij culturele en sociale organisaties die ruimte kunnen gebruiken voor hun campagnes.

4. Zorg voor een leefbaar statuut

• We geven zelfstandigen extra ondersteuning bij wegenwerken door initiatieven zoals TRAVAK van PuurGent verder uit te bouwen.
  • We dringen bij de federale regering aan om de sociale rechten van zelfstandigen uit te breiden, met name wat betreft de werkloosheidsuitkering, ziekte, arbeidsongeschiktheid en zwangerschap.
  • Er komen strengere regels rond outsourcing en de aansprakelijkheid van opdrachtgevers. Zo beschermen we zelfstandigen en kmo’s beter in hun contacten met grote groepen.
  • We dringen bij de bovenlokale overheid aan op een volwaardig kunstenaarsstatuut voor zelfstandige kunstenaars.