22. Stad met een hart voor sociaal werk

Stad en OCMW staan in voor sociale dienstverlening: buurtwerk, daklozenzorg, drughulp… Ze doen daarvoor ook beroep op sociale middenveldorganisaties via convenanten en projectsubsidies. Het sociaal beleid van de stad krijgt vorm in dialoog met de sociale organisaties. Zij werken op het veld en hebben de expertise. De zorg is geen markt en mag niet in handen vallen van bedrijven met een winstoogmerk. Bij sociale dienstverlening en maatschappelijk (opbouw)werk staan de grondrechten van mensen en emancipatie centraal. Een sociaal beleid pakt de armoede en de sociale uitsluiting aan. Het investeert in wonen, werk, onderwijs, gezondheidszorg en creëert kansen in culturele en maatschappelijke ontplooiing.

De PVDA is voorstander van een sterk sociaal werk dat tegemoet kan komen aan de noden van verschillende doelgroepen. Jongeren, werkzoekenden, migranten, mensen met fysieke en/of psychische problemen… Hiervoor moeten ruimte en middelen vrijgemaakt worden.

Wat wij willen

1. Sociaal werk is niet te koop

• We voorzien als stads- en OCMW-bestuur in voldoende en goede sociale dienstverlening, naargelang de noden in de stad. We kunnen daarvoor samenwerken met sociale organisaties. In geen geval worden sociale diensten in handen gegeven van organisaties met een winstoogmerk.
  • Sociaal werk is mensenwerk en geen fabriekswerk. We voorzien een kwaliteitscontrole op de sociale zorgprojecten waarbij kwaliteit voorop staat en niet kwantiteit.
  • De sociale organisaties zijn partners in het vormgeven van het sociaal beleid. We zetten in op een goede samenwerking tussen de organisaties onderling, want sociale problemen zijn complex. Sociale organisaties en middenveld schrijven mee aan de uitdagingen om de armoede in onze stad aan te pakken.
  • We zetten als stad en OCMW in op een duurzame subsidiëring waardoor de continuïteit van zorg verzekerd wordt. Een vertrouwensband met mensen kunnen opbouwen, is cruciaal voor een goede hulpverlening.

Meer achtergrondinformatie

2. Sociaal werkers zijn mensenrechtenwerkers

• Centraal in het werk van een sociaal werker staan de sociale grondrechten. Het sociaal werk beperkt zich niet tot individuele hulp, maar wordt gestimuleerd structurele oorzaken bloot te leggen. Dat kan via een signaalfunctie naar het beleid en via het emanciperen van mensen.
  • We respecteren als stads- en OCMW-bestuur altijd het beroepsgeheim van sociaal werkers.
  • We doen beroep op de expertise van sociaal werkers en geven hen échte inspraak in het gevoerde beleid.
  • We gaan voor een sociaal beleid dat inzet op werk, wonen, onderwijs, gezondheidszorg en ontplooiing, zodat niemand uit de boot valt. Voor een beleid dat erkent dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt in het leven. Structurele uitsluitingsmechanismen worden opgespoord en uitgeschakeld.
  • We zorgen voor structurele financiering van kleinschalige projecten die vanuit de basis ontstaan.

Meer achtergrondinformatie