16. Sportieve stad

Gent is een sportstad. Door te sporten leren mensen elkaar kennen. Een laagdrempelig sportaanbod draagt bij tot een solidaire samenleving. Bovendien is bewegen en sporten ook gezond. Clubs en infrastructuur zijn daarin belangrijk. Als stad kunnen we met onze eigen sporthallen, sportdiensten en andere faciliteiten een voortrekker zijn in het bevorderen van een toegankelijk en rijk sport- en vrijetijdsleven.

Wat wij willen

1. Sportinfrastructuur

• We investeren in bijkomende, gratis toegankelijke sportvelden.
  • We behouden de stadsgronden voor publieke infrastructuur. Dat is de enige garantie dat de Gentenaar betaalbaar kan sporten in zijn of haar buurt. Verkoop van gronden aan de privé zorgt voor onzekerheid en hogere inkomprijzen.
  • We investeren in nieuwe sporthallen zodat elke wijk voldoende toegankelijke zalen heeft. Zalen met ruime openingsuren zijn cruciaal om jong en oud te laten sporten. Extra investeringen in sportinfrastructuur zijn nodig om wachtlijsten bij sportclubs weg te werken.
  • We breiden de openingsuren van de zwembaden uit. Gent heeft een tekort aan zwemwater, ook voor schoolzwemmen. Bestaande zwembaden moeten dringend gerenoveerd worden, maar er zijn ook nieuwe zwembaden nodig. We zorgen voor meer plekken om in open water te kunnen zwemmen, onder meer aan het Houtdok.
  • Onze sportvoorzieningen staan niet te koop. We verzetten ons tegen verdere privatisering van sportinfrastructuur in onze stad, zoals bij PPS Rozebroeken.
  • We pakken het tekort aan openbare voetbalvelden in Gent aan en voorzien nieuwe terreinen waar zowel kleine clubs als buurtbewoners gebruik van kunnen maken.

2. Laagdrempelig sporten

• In elke wijk organiseren we een laagdrempelig vrijetijdsaanbod waar kinderen kunnen kennismaken met verschillende sporten en verschillende sportclubs. De aanbieders van dit vrijetijdsaanbod zullen de trajectbegeleiders zijn die de kinderen toeleiden naar een vereniging naar keuze. Zij volgen de kinderen op.
  • We kiezen voor een duurzaam aanbod. Dus geen grote projecten waarvan na een jaar de subsidies opdrogen, maar projecten met wekelijkse activiteiten, die ieder jaar worden opgevolgd, waar inspraak is van de ouders/buurtbewoners en waar deelnemers de kans krijgen om opgeleid te worden tot begeleider.
  • We zorgen ervoor dat buurtsportorganisaties voldoende gebruik kunnen maken van sporthallen en andere sportinfrastructuur.
  • We verlagen de tarieven in het sport- en vrijetijdsaanbod. In onze eigen sporthallen, op onze terreinen, in onze zwembaden, in het publieke aanbod van buurtsport kunnen we de toegankelijkheid voor elke Gentenaar het best garanderen.
  • We bieden leerlingen een betaalbare SNS-pas (Sport Na School-pas) aan en breiden het aanbod uit.
  • We zetten extra in op laagdrempelige sportinitiatieven voor vrouwen, met name in kansarme buurten.

3. Professionele clubondersteuning

• Heel wat sportverenigingen hebben nood aan professionele clubondersteuning op sociaal vlak en sportief vlak. We zorgen voor professionele jeugdcoördinatoren, en geven daarbij prioriteit aan sportclubs in kansarme buurten.
  • We zetten in op bijkomende opleidingstrajecten om deelnemers zelf trainer, animator of vrijwilliger te laten worden.
  • We steunen op de ervaring en kennis van de sportclubs. Hun engagement en hun grote bereik moeten we koesteren. Met hun noden en kennis over infrastructuur moeten we aan de slag.

4. Sportclubs op mensenmaat

• We moedigen sportclubs aan om een maatschappelijke rol in hun buurt op te nemen: het openstellen van accommodatie voor de buurt, inzetten op inclusie van kwetsbare groepen, laagdrempelig zijn, een meisjeswerking of vrouwenwerking opstarten, een werking voor senioren opstarten, een G-werking opstarten voor mensen met een beperking die liever binnen een aangepaste omgeving sporten. Tegelijk zetten we in op initiatieven die inclusie stimuleren.
  • We erkennen en promoten sociaal-sportieve praktijken waarbij sporten wordt gecombineerd met vormen van sociaal werk. We faciliteren samenwerking tussen dergelijke praktijken en andere clubs, door bijvoorbeeld in te zetten op gedeeld ruimtegebruik. We ontwikkelen een lokaal subsidiekader voor sociaal-sportieve praktijken om zo bijvoorbeeld financieel tegemoet te komen aan mensen in kwetsbare situaties.
  • Sportclubs die draaien op vrijwilligers moeten hierin ondersteund worden door de overheid via professionele ondersteuning en een laagdrempelig opleidingsaanbod.