11. Onderwijs voor de stad

Goed onderwijs is de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van elk kind. Maar ons onderwijssysteem kraakt onder de druk van het lerarentekort, financiële problemen en de hoge prestatiedruk. Er is nood aan verandering en een krachtige aanpak van deze problemen. Gent kan het voortouw nemen en haar stadsscholen verder uitbouwen tot een inspirerend voorbeeld voor het hele land. Scholen waar persoonlijke groei, sociale vorming en kennis hand in hand gaan. We gooien het roer om en investeren volop in een onderwijs dat iedereen gelijke kansen biedt en ieder kind kan schitteren.

Wat wij willen

1. Armoede en ongelijkheid

  • We voeren naast het basisonderwijs ook een maximumfactuur in voor het stedelijk secundair onderwijs. De stad moet er bij de Vlaamse overheid op aandringen dat het hele kleuter-, lager en secundair onderwijs volledig kosteloos wordt.
  • We voorzien een brugfiguur in elke school die nauw samenwerkt met de pedagogische begeleidingsdienst, het onderwijscentrum Gent, welzijnsorganisaties en armoedeverenigingen. Samen gebruiken zij hun expertise om armoede op school effectief aan te pakken.
  • We zetten deurwaarders aan de deur. We ondersteunen scholen voor het aanbieden van de mogelijkheid om de schoolrekening gespreid en cash te betalen en verbieden het gebruik van incassobureaus.  
  • We zorgen ervoor dat de voor- en naschoolse opvang betaalbaar blijven. We breiden het aanbod ook uit, houden deze in publieke handen, en zorgen voor begeleiding door gekwalificeerd personeel.
  • We zorgen ervoor dat in alle Gentse scholen gratis en toegankelijke menstruatieproducten beschikbaar zijn.
  • We bieden gratis, gezonde, warme maaltijden aan op alle scholen.
  • Met een centraal aanmeldingsregister garanderen we voor elk kind een plek in een school in de buurt.

Meer achtergrondinformatie

2. Diversiteit

  • We investeren fors in de versterking en uitbreiding van OKAN-klassen, zodat anderstalige nieuwkomers een eerlijke kans krijgen op integratie en kwaliteitsvol onderwijs.
  • We kiezen voor actief pluralisme door de dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen en overtuigingen te stimuleren.
  • We investeren in een sterke kennis van het Nederlands in de klas, met extra aandacht voor taalondersteuning, terwijl we de thuistaal van kinderen positief benaderen om hun motivatie en schoolprestaties te verhogen.
  • We verhogen ouderparticipatie, met extra inzet voor anderstalige ouders, zodat zij meer betrokken raken bij het schoolgebeuren van hun kinderen.
  • We behouden de openheid naar hoofddoeken in het stedelijk onderwijs en promoten dit bij de scholen van andere koepels.

Meer achtergrondinformatie

3. Brede school

  • We zorgen dat onze scholen verbonden zijn met de wijk en dat de wijk een rol speelt in onze scholen, door infrastructuur en lokalen beschikbaar te stellen voor lokale (jeugd)organisaties en verenigingen.
  • We nemen de zorgen van scholen zo veel mogelijk uit handen en bieden vanuit de stad ondersteuning om dit mogelijk te maken.
  • We verruimen het aanbod van cultuur en sport in en rond de school en zorgen voor een betere verbinding.
  • We investeren samen met de Vlaamse overheid in de renovatie en bouw van energiezuinige en kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur. 

Meer achtergrondinformatie

4. Veelzijdigheid

  • We zetten in op een veelzijdige basisvorming die grotendeels gemeenschappelijk is tot 16 jaar. We pleiten op Vlaams niveau om de studiekeuze uit te stellen tot 16 jaar. We herwaarderen technische en beroepsvakken.
  • Er gaat evenveel aandacht naar handvaardigheden, lichamelijke opvoeding, sport, muzikale en beeldende vorming en expressie binnen de uren van het dagonderwijs.
  • Het deeltijds kunstonderwijs verlaagt haar drempels zodat alle leerlingen de kans krijgen om hun talenten daar verder uit te diepen.
  • We zorgen dat schoolzwemmen opnieuw haalbaar wordt voor alle jaren van de lagere school. We zorgen voor meer zwemwater voor schoolkinderen, door het verruimen van de openingsuren in de bestaande zwembaden en het bijbouwen van een nieuw openbaar zwembad. 

Meer achtergrondinformatie

5. Werk

  • We draaien de besparingen op poetspersoneel in het onderwijs terug, garanderen voldoende uren voor het administratief personeel en voorzien extra middelen vanuit de stad voor zorgleerkrachten
  • Als centrumstad dringen we bij de Vlaamse overheid aan op extra onderwijsfinanciering, terwijl we zelf ook investeren in betere omkadering.
  • We zetten een ondersteuningsplatform op poten om nieuwe leerkrachten en zij-instromers beter te kunnen ondersteunen.
  • We verkleinen de maximale klasgrootte in het stedelijk onderwijs waar mogelijk en ontwikkelen een plan om dit stapsgewijs overal in te voeren, waarbij we rekening houden met de nood aan extra personeel.

Meer achtergrondinformatie