3. Mobiele stad

De PVDA kiest resoluut voor gratis en comfortabel openbaar vervoer, met extra tramlijnen, meer bushaltes en vlotte verbindingen. In steden als Duinkerke en Luxemburg rijden tram en bus vandaag al gratis: dat is goed voor het klimaat én je portemonnee. In plaats van parkeren duurder te maken zetten wij in op positieve alternatieven: beter openbaar vervoer, betaalbaar autodelen, veilige fietspaden en kruispunten en gratis buurtparkings. Wij kiezen voor een sociaal en duurzaam mobiliteitsbeleid dat mensen verbindt en echte inspraak garandeert.

Wat wij willen

1. Gratis en beter openbaar vervoer

  • In plaats van te besparen, moeten we net méér investeren in openbaar vervoer: in bussen, trams, personeel en infrastructuur. We eisen de 150 bushaltes, die door de Lijn geschrapt zijn, terug.
  • Er moet een oplossing komen voor tram 1. Dat het drukste tramtraject van Gent, tussen Gent-Sint-Pieters en de Korenmarkt, vier jaar geschrapt wordt door werken is onaanvaardbaar.
  • We maken bus en tram gratis in Gent, niet enkel op koopzondag.
  • We verhogen het aanbod op de lijnen. In de spitsuren rijdt er elke vijf minuten een tram of bus. In de daluren wordt dat elke tien minuten en ’s nachts om het half uur. We breiden het nachtnet verder uit.
  • We zorgen voor een bushalte op hooguit 300 meter van iedere huis-, kantoor- en bedrijfsdeur.
  • We verbeteren de doorstroming van trams en bussen door automatisch groen aan verkeerslichten. Vrije bedding voor intensief openbaar vervoer wordt de ontwerpstandaard.   
  • We maken op- en afstapplaatsen voor openbaar vervoer gemakkelijker toegankelijk, we maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een kinderwagen bij heeft.
  • We vervangen de reclame in de bushokjes door een non-profit systeem waarbij culturele, sociale organisaties en kleine Gentse ondernemers die ruimte kunnen gebruiken voor hun campagnes.
  • We zorgen voor overleg met busgebruikers over het bestaande aanbod en over geplande wijzigingen. Te beginnen met een evaluatie van het huidige vervoersplan.

Meer achtergrondinformatie

2. Investeren in het openbaar vervoer van morgen

  • We dringen aan op investeringen bij De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden en houden we De Lijn in openbare handen.
  • We verbinden elke wijk en deelgemeente via tram met het stadscentrum. Daarom zorgen we voor 45 kilometer extra tramspoor.
  • We verduurzamen de vloot van De Lijn door te investeren in elektrische bussen om zo lawaai en uitstoot te verminderen. De stad Gent dringt hierop aan bij de Vlaamse regering.
  • We bouwen de verwaarloosde treinstations van Gent Dampoort en Gentbrugge uit tot volwaardige stations, met een aangepaste infrastructuur.
  • We onderzoeken de mogelijkheden van openbaar vervoer over het water. Waarom geen gratis waterbus die je van de Muide naar de kanaaldorpen en industrie brengt? Met Portus Ganda, de Graslei, de Oude Dokken, en de Leie, is Gent een aantrekkelijke stad-aan-het-water.
  • We kiezen voor de uitbouw van een “Gents Expresnet”. Waarbij een reeks kleine stationnetjes opnieuw in dienst genomen worden, waar tijdens de spitsuren driemaal per uur een verbinding met Gent-Sint-Pieters wordt voorzien en een piekuurtrein richting Brussel en de Gentse kanaalzone.    
  • We zorgen opnieuw voor een trein tussen Gent en Zelzate via de haven, die ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat genoeg rijdt om ploegenarbeiders uit het havengebied van en naar hun werkplek te brengen.
  • De trein door de haven wordt zo ingericht dat fietsen mee kunnen om de laatste kilometers af te leggen.
  • We verplichten bedrijven met meer dan 1.000 werknemers om elektrische bussen in te leggen naar de werkplekken in het Havengebied.
  • We zorgen voor een nieuwe snelle P+R treinverbinding tussen The Loop – Gent Sint-Pieters – P+R Gentbrugge – Gent Dampoort en P+R Weba.
  • We kiezen voor ambitieuze park-and-rides aan de R4, met regelmatige en vlotte tramverbindingen met het stadscentrum.
  • Wie met de auto naar de stad komt, moet die gratis kunnen achterlaten in randparkings met een snelle en frequente verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum.


Meer achtergrondinformatie

3. Veilig met de fiets en te voet

  • We maken tramsporen veilig voor fietsers. Waar mogelijk sturen we trams in smalle straten in beide richtingen over hetzelfde spoor. Op andere plaatsen investeren we in tramspoorvulling die veilig is voor fietsers en trams om valpartijen in tramsporen aan te pakken.
  • Op de kleine stadsring en de grootste invalswegen voorzien we fietspaden die maximaal in een eigen bedding lopen.
  • We pakken de gevaarlijkste kruispunten eerst aan. Maar liefst 23 Gentse kruispunten staan op de zwarte verkeerspuntenlijst van de Vlaamse overheid. We leggen ons de ambitie op om die lijst te halveren tegen het einde van de volgende legislatuur.
  • Risicovolle kruispunten maken we verkeersveilig voor fietsers en voetgangers. We onderzoeken hierbij telkens of conflictvrije kruispunten met vierkant groen een oplossing kunnen zijn.
  • We verminderen het aantal kasseistroken, zeker op belangrijke fietsassen en we leggen geen nieuwe straten met kasseien aan.
  • We voorzien extra ijs- en sneeuwbestrijding van fietsroutes in de wintermaanden.
  • We investeren in publieke fietspompen (met perslucht) in elke wijk.
  • We versterken de werking van De Fietsambassade om vlot toegankelijke, goedkope en snelle hersteldiensten aan te bieden.
  • We versterken het aanbod van gratis fietslessen voor nieuwkomers om de lange wachtlijsten weg te werken.
  • We voorzien meer veilige en overdekte fietsstallingen aan het station. Gent-Sint-Pieters heeft nu al een tekort van 3.000 fietsplaatsen.
  • We maken werk van kwalitatieve voetpaden. Geen slecht onderhouden voetpaden meer die onderbroken zijn of losliggende roosters hebben.
  • We zorgen dat de stad voor iedereen toegankelijk is. Voetpaden moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen, kinderwagens en voorzien van voldoende bankjes en schuilplaatsen om onderweg tot rust te komen.
  • We kiezen voor bredere trottoirs, voor een betere toegankelijkheid, meer veiligheid en een aangename wandelervaring.


Meer achtergrondinformatie

4. De juiste plaats voor de auto

  • We kiezen voor een beleid dat automobilisten aantrekkelijke alternatieven aanbiedt, in plaats van hen te stigmatiseren en te straffen. Voor veel mensen is een auto momenteel een noodzaak om te kunnen gaan werken.
  • We willen samen met de buurt, de verkeersveiligheid en leefbaarheid op wijkniveau verbeteren. Alle stemmen moeten daarbij gehoord worden. De inwoners krijgen het laatste woord via een bindend buurtreferendum.
  • We evalueren de huidige wijkcirculatieplannen voor Gentbrugge-Sint-Amandsberg en Zwijnaarde en sturen bij waar nodig. Positieve verbeteringen behouden we, pijnpunten pakken we aan, in overleg met de buurt en in samenspraak met alle betrokkenen.
  • We nemen maatregelen om doorgaand sluipverkeer uit de woonwijken te houden.
  • We zorgen maximaal voor bereikbare buurtparkings zodat iedereen zijn wagen kwijt kan en we voor meer groen en openbare ruimte kunnen zorgen in de straten.
  • Onderbezette parkeergarages, zoals de parkeertoren in Ledeberg, de Bloemekenswijk of bij De Punt in Gentbrugge, maken we gratis toegankelijk voor buurtbewoners.
  • Om de parkeerdruk in de wijken te verlagen stellen we de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ’s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
  • Wanneer door heraanleg van een straat parkeerplaatsen verdwijnen zorgen we voor een alternatief in de buurt.
  • We zetten in op een ‘zuurstofplan’ om de luchtkwaliteit in woonwijken te verbeteren. De huidige LEZ-zone schrappen we. Het is een asociale maatregel die de gewone Gentenaar op kosten jaagt en het draagvlak voor duurzame mobiliteitsmaatregelen ondermijnt.
  • We geven premies aan mensen die hun auto delen. Particulier autodelen is de goedkoopste vorm van autodelen, ook toegankelijk voor mensen met een klein inkomen. We zetten in op sociale tarieven en betaalbare autodeelabonnementen.
  • We zorgen voor geclusterde infrastructuur voor elektrische wagens, zoveel mogelijk op wijkniveau in plaats van chaotische uitbreiding.


Meer achtergrondinformatie

5. Mobiliteit die we delen

  • We zetten zélf in op een volwaardig en Gents fietsdeelsysteem in publieke handen. We inspireren ons op Velo (in Antwerpen) of Villo (in Brussel), met stations om fietsen te deponeren of op te halen in alle Gentse buurten en wijken.
  • We zorgen voor vaste parkeerplaatsen voor deelfietsen en -steps.
  • We zijn trots op Gent als autodeel hoofdstad van België. We maken de kost van autodelen goedkoper zodat dit voor meer Gentenaars een alternatief wordt. We werken mee aan de uitbreiding van het aanbod van Cambio en particuliere organisaties zoals Dégage. 
  • We geven premies aan mensen die hun auto delen. Particulier autodelen is de goedkoopste vorm van autodelen, ook toegankelijk voor mensen met een klein inkomen.
  • We vervangen de dienstwagens van het schepencollege door autodelen.
  • We zorgen voor een naadloze aansluiting tussen openbaar vervoer en deelsystemen door het aanbod te verbeteren en de prijs van een trein of bus ticket te verbinden aan het gebruik van een deelauto of fiets. 
  • Als Gent, stad aan het water, zorgen we voor deelkajaks en -kano’s in heel Gent. Zo worden we de eerste stad met deelmobiliteit óók op het water. We bereiden het aanbod van Buurtkajaks Gent uit.

Meer achtergrondinformatie

6. Vrachtverkeer uit de wijken

  • We investeren prioritair in duurzame transportmiddelen om het auto- en vrachtverkeer terug te dringen. Investeringen in weginfrastructuur komen op de tweede plaats.
  • We voorzien specifieke vrachtroutes, waarmee we het doorgaand vrachtverkeer weren uit de woongebieden.
  • We maken de R4 rond met een nieuwe tunnel ter hoogte van Volvo Cars. Op die manier halen we doorgaand vrachtverkeer uit de wijken Meulestede en Wondelgem.
  • We zetten in op nieuwe treinverbindingen naar de haven. Vrachtvervoer over spoor moet opgetrokken worden zoals dat in de Duitse havens het geval is.
  • We voeren venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woon-werkverkeer in contact komt.
  • We bouwen het systeem van 'stadsdistributie' voor een alternatieve bevoorrading van de winkels verder uit. Al het personeel van dit distributiecentrum wordt tewerkgesteld via het mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent en met volwaardige contracten werken.
  • We starten een proefproject om een deel van het lichte vrachtvervoer op te vangen met goederentrams, zoals in Amsterdam en andere Europese steden.

Meer achtergrondinformatie