3. Mobiele stad
De PVDA kiest resoluut voor gratis en comfortabel openbaar vervoer, met extra tramlijnen, meer bushaltes en vlotte verbindingen. In steden als Duinkerke en Luxemburg rijden tram en bus vandaag al gratis: dat is goed voor het klimaat én je portemonnee. In plaats van parkeren duurder te maken zetten wij in op positieve alternatieven: beter openbaar vervoer, betaalbaar autodelen, veilige fietspaden en kruispunten en gratis buurtparkings. Wij kiezen voor een sociaal en duurzaam mobiliteitsbeleid dat mensen verbindt en echte inspraak garandeert.
Wat wij willen
1. Gratis en beter openbaar vervoer
- In plaats van te besparen, moeten we net méér investeren in openbaar vervoer: in bussen, trams, personeel en infrastructuur. We eisen de 150 bushaltes, die door de Lijn geschrapt zijn, terug.
- Er moet een oplossing komen voor tram 1. Dat het drukste tramtraject van Gent, tussen Gent-Sint-Pieters en de Korenmarkt, vier jaar geschrapt wordt door werken is onaanvaardbaar.
- We maken bus en tram gratis in Gent, niet enkel op koopzondag.
- We verhogen het aanbod op de lijnen. In de spitsuren rijdt er elke vijf minuten een tram of bus. In de daluren wordt dat elke tien minuten en ’s nachts om het half uur. We breiden het nachtnet verder uit.
- We zorgen voor een bushalte op hooguit 300 meter van iedere huis-, kantoor- en bedrijfsdeur.
- We verbeteren de doorstroming van trams en bussen door automatisch groen aan verkeerslichten. Vrije bedding voor intensief openbaar vervoer wordt de ontwerpstandaard.
- We maken op- en afstapplaatsen voor openbaar vervoer gemakkelijker toegankelijk, we maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een kinderwagen bij heeft.
- We vervangen de reclame in de bushokjes door een non-profit systeem waarbij culturele, sociale organisaties en kleine Gentse ondernemers die ruimte kunnen gebruiken voor hun campagnes.
- We zorgen voor overleg met busgebruikers over het bestaande aanbod en over geplande wijzigingen. Te beginnen met een evaluatie van het huidige vervoersplan.
Meer achtergrondinformatie
In plaats van te besparen op de Lijn, moeten we net investeren in beter openbaar vervoer. In Gent werden recent 150 geschrapte bushaltes geschrapt, en het drukke tramtraject tussen Gent-Sint-Pieters en de Korenmarkt (tram 1) wordt voor vier jaar geschrapt door werken. Dat is onaanvaardbaar. Gent verdient beter: een openbaar vervoer dat wérkt.
De PVDA stond de afgelopen jaren mee op de barricade voor ons openbaar vervoer. We trokken samen met de buurtbewoners aan de alarmbel toen de eerste stukjes van het nieuwe plan bekend werden gemaakt. We kwamen op straat, en met resultaat. Dankzij druk van onderuit, en stevig oppositiewerk in de gemeenteraad, werden de haltes aan het Scheldeoord en Lousbergskaai alvast gered. Maar daarmee is de kous niet af. Ook de buurtbewoners van de Scandinaviëstraat willen hun halte terug. Veel mensen uit de buurt zijn aangewezen op het openbaar vervoer om naar het werk of naar school te gaan. Het voorstel van de PVDA om als stad een busverbinding in te leggen, vermits de Lijn haar verantwoordelijkheid niet neemt, werd in de gemeenteraad weggestemd. De PVDA eist een structurele oplossing voor de Scandinaviëstraat en de andere geschrapte bushaltes in Gent.
De PVDA wil het Gentse openbaar vervoer verder uitbouwen. Als we de leefbaarheid in onze stad willen verbeteren, als we het aantal wagens in de stad willen verminderen, als we mobiliteit voor iedereen toegankelijk willen maken, dan moeten we inzetten op alternatieven.
De plannen voor een ambitieus Gents tramnet liggen al 20 jaar klaar. In 2003 hielden De Lijn en de Stad Gent het 'Pegasusplan' boven de doopvont. Een ambitieus plan om tegen 2025 zeven procent autoverkeer weg te snijden door zes extra tramlijnen aan te leggen naar Oostakker, Lochristi, Destelbergen en andere randgemeenten. Het Pegasusplan zou het aantal tramsporen meer dan verdubbelen, van 35 kilometer naar 80 kilometer, en jaarlijks 15 miljoen extra reizigers aantrekken. Met ‘Gent Spoort’ wordt nu - eindelijk! - een eerste stap gezet, met onder meer de cruciale tramverbinding tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort, maar het werk is lang niet af. De ambitie moet hoger.
Net zoals de Gentse busbeweging willen we ook het aanbod van bussen verhogen, met een halte op hooguit 300 meter wandelen van je voordeur, winkel of werk. Een eis die trouwens de Stad Gent zelf in 1999 al naar voren schoof in de consensusnota Horizon 2010 bij de volksraadpleging over openbaar vervoer, maar niet werd gerealiseerd.
Alle haltes in Gent moeten bediend worden door reguliere lijnen met een voldoende frequentie. We aanvaarden geen Gentse deelgebieden zonder een reguliere verbinding met het stadscentrum.
We halen bronnen van vermijdbare hinder en structureel oponthoud voor het busverkeer weg, door bijvoorbeeld automatisch groen aan verkeerslichten op het wegennet waarvan Stad Gent beheerder is in te voeren.
Ons toekomstige bus- en tram aanbod leggen we vast samen met de gebruikers. Cocreatie is de beste methode om een fijnmazig netwerk te ontwerpen dat voor iedereen toegankelijk is. De stad moet zo’n samenwerking opzetten samen met De Lijn, we vertrekken daarbij van de evaluatie van het huidige vervoersplan.
Als sluitstuk van een comfortabel openbaar vervoer pakken we ook de reclame aan de haltes aan. Reclame is een vorm van visuele vervuiling die vaak ondoordacht consumentisme aanwakkert. De burger is geen melkkoe, het publiek domein geen verdienmodel. Het contract met Clear Channel over de reclame in bushokjes
loopt af in 2026: een uitstekende kans om de reiziger opnieuw te respecteren
als reiziger. In de plaats kiezen we voor een non-profit systeem waarbij culturele en sociale organisaties die ruimte kunnen gebruiken voor hun campagnes.
De PVDA kiest resoluut voor gratis openbaar vervoer. Steeds meer steden in Europa maken bus en tram gratis, om een modal shift door te voeren. Duinkerken maakte zes jaar geleden de switch naar duurzaam en gratis openbaar vervoer. Een recent evaluatierapport bewijst dat gratis openbaar vervoer veel automobilisten over de streep kan trekken. Het stadsbestuur beweert dat enkel fietsers en wandelaars meer openbaar vervoer zouden gebruiken door zo’n maatregel. Duinkerken bewijst alvast het tegendeel. In het evaluatierapport lezen we dat 72% van de automobilisten vaker het openbaar vervoer gebruikt. Ook voor woon-werkverkeer.
Gratis openbaar vervoer maakt mobiliteit betaalbaar, maakt de stad aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers, vermindert files en luchtvervuiling en is een gedroomde hefboom om een ecologische transportrevolutie te realiseren. Reizigers maken massaal en enthousiast gebruik van bus en tram als dat zonder ticket kan.
'Gratis openbaar vervoer bestaat niet', sneert het stadsbestuur als de PVDA dit voorstel op tafel legt. Zelfs de vraag van de PVDA om de mogelijkheid van gratis openbaar vervoer te onderzoeken werd weggestemd door de voltallige meerderheid van Groen, Vooruit, Open Vld en cd&v.
Nochtans bestaat gratis openbaar vervoer in Gent al op koopzondagen. Waarom breiden we dat succesverhaal niet uit tot doordeweekse dagen? Waarom zou gratis openbaar vervoer beperkt moeten blijven tot zondagstoeristen en koopjesjagers? Ook jongeren tussen 6 en 14 jaar krijgen in Gent al een gratis Buzzy Pas. De PVDA wil dit systeem uitbreiden tot alle Gentenaars.
Als gratis openbaar vervoer vandaag al kan in Duinkerke, Aubagne, Tallinn en tientallen andere steden in Europa, dan kan Gent, als sociaal-ecologische stad van morgen, toch niet achterblijven?
Gratis openbaar vervoer is volgens het stadsbestuur onbetaalbaar. Maar dat klopt niet. Gratis openbaar vervoer kost 15 miljoen euro per jaar. Op een jaarlijks exploitatiebudget van meer dan 1 miljard euro is dat perfect betaalbaar. En vooral: gratis openbaar vervoer brengt ook op: meer bezoekers in de stad, minder files en luchtvervuiling, en winst voor het klimaat en onze gezondheid.
2. Investeren in het openbaar vervoer van morgen
- We dringen aan op investeringen bij De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden en houden we De Lijn in openbare handen.
- We verbinden elke wijk en deelgemeente via tram met het stadscentrum. Daarom zorgen we voor 45 kilometer extra tramspoor.
- We verduurzamen de vloot van De Lijn door te investeren in elektrische bussen om zo lawaai en uitstoot te verminderen. De stad Gent dringt hierop aan bij de Vlaamse regering.
- We bouwen de verwaarloosde treinstations van Gent Dampoort en Gentbrugge uit tot volwaardige stations, met een aangepaste infrastructuur.
- We onderzoeken de mogelijkheden van openbaar vervoer over het water. Waarom geen gratis waterbus die je van de Muide naar de kanaaldorpen en industrie brengt? Met Portus Ganda, de Graslei, de Oude Dokken, en de Leie, is Gent een aantrekkelijke stad-aan-het-water.
- We kiezen voor de uitbouw van een “Gents Expresnet”. Waarbij een reeks kleine stationnetjes opnieuw in dienst genomen worden, waar tijdens de spitsuren driemaal per uur een verbinding met Gent-Sint-Pieters wordt voorzien en een piekuurtrein richting Brussel en de Gentse kanaalzone.
- We zorgen opnieuw voor een trein tussen Gent en Zelzate via de haven, die ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat genoeg rijdt om ploegenarbeiders uit het havengebied van en naar hun werkplek te brengen.
- De trein door de haven wordt zo ingericht dat fietsen mee kunnen om de laatste kilometers af te leggen.
- We verplichten bedrijven met meer dan 1.000 werknemers om elektrische bussen in te leggen naar de werkplekken in het Havengebied.
- We zorgen voor een nieuwe snelle P+R treinverbinding tussen The Loop – Gent Sint-Pieters – P+R Gentbrugge – Gent Dampoort en P+R Weba.
- We kiezen voor ambitieuze park-and-rides aan de R4, met regelmatige en vlotte tramverbindingen met het stadscentrum.
- Wie met de auto naar de stad komt, moet die gratis kunnen achterlaten in randparkings met een snelle en frequente verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum.
Meer achtergrondinformatie
Iedereen heeft recht op mobiliteit en dat recht is in gevaar. Het is chaos bij De Lijn. Veel jongeren en werkende mensen hebben het openbaar vervoer nodig om op school of op hun werk te geraken. En voor heel wat ouderen en kwetsbare mensen is het openbaar vervoer gewoon de enige manier om nog ergens naartoe te kunnen. De Vlaamse regering maakt dat schier onmogelijk. Bussen rijden te laat, zijn gewoon afgeschaft, zitten overvol of hangen letterlijk met ducttape aan elkaar. Iedereen krijgt te horen: gebruik minder de auto. Maar ondertussen besparen N-VA, de cd&v en Open Vld al vijftien jaar op het openbaar vervoer. Vooruit, dat in 2009 nog deel uitmaakte van de Vlaamse regering, heeft de besparingen toen mee ingezet. Nu zit De Lijn op haar tandvlees, daar kunnen alle reizigers en chauffeurs van meespreken.
De regering-Jambon heeft alles alleen maar erger gemaakt. Meer dan 3000 bushaltes heeft ze met één pennentrek geschrapt, goed voor 150 geschrapte haltes in Gent. Haltes voor scholen, ziekenhuizen, woonzorgcentra, voetbalstadions of begraafplaatsen werden weggestreept. Er zijn jongeren die nu vier bussen moeten nemen in plaats van één om op de hogeschool te geraken. Er zijn leerlingen die gewoon niet meer op tijd in de les geraken. En voor wie elke dag gaat werken is zo’n flexbus écht geen alternatief, want je weet nooit hoe laat je zal aankomen. Aan al die mensen zegt de Vlaamse regering: trek uw plan. Zoals ze dat altijd al deed.
In Gent willen we met de PVDA een andere koers varen. Ons openbaar vervoer is de sleutel tot een sociaal mobiliteitsbeleid. Het volgende Gentse stadsbestuur moet haar volledige gewicht in de schaal gooien om De Lijn terug op het juiste spoor te krijgen. Daarvoor hebben we een visie nodig op de toekomst van het openbaar vervoer in onze stad, waarbij we durven investeren in ambitieuze projecten.
Wanneer zijn wij ergens onderweg onze dromen verloren? Zonder forse investeringen in het openbaar vervoer mag Gent haar mobiliteitsambities opbergen. In het tramplan van de PVDA voorzien we acht nieuwe tramlijnen naar Mariakerke, Oostakker, Lochristi, Merelbeke en Sint-Denijs-Westrem. Ook het Ghelamco-stadion en de volkswijken Muide en Meulestede krijgen een tramverbinding. We onderzoeken ook de mogelijkheid om opnieuw een tram naar de Gentbrugse Meersen te laten rijden (de vroegere tram 22). Daarvoor leggen we 45 kilometer extra tramsporen aan. Met Gentspoort zette de stad alvast een stap in de juiste richting, een eerste tramlijn die Gent-Sint-Pieters met Dampoort en de Muide verdient moet snel werkelijkheid worden.
Ons Gentse tram en busnet verdienen beter. Veel tramsporen zijn in slechte staat en zijn dringend aan herstel toe voor ons tramnet volledig stilvalt. We investeren in infrastructuur, dat wil ook zeggen een duurzame vloot: elektrische bussen om lawaai en uitstoot te verminderen. We maken het openbaar vervoer beter toegankelijk voor mensen die minder mobiel zijn, en zorgen voor bushaltes op wandelafstand.
En geef ons treinstations die een stad als Gent waardig zijn. Gent kan niet zonder drie volwaardige treinstations, als moderne hubs van duurzame mobiliteit op mensenmaat. Naast Gent-Sint-Pieters moet ook Gent-Dampoort dringend opgewaardeerd worden, net als kleinere stations als Wondelgem, The Loop en Muide. Voor het station in Gentbrugge onderzoeken we de piste om een volwaardig nieuw station in te richten op de Arsenaalsite die kan dienen als vervoershub in het zuidoosten van de stad. Een dynamische toekomststad als Gent kan niet zonder stedelijk expressnet, met vlotte lightrail-verbindingen naar Eeklo, Evergem, Merelbeke en andere voorsteden in het Gentse stadsgewest.
We kiezen voor de versnelde uitbouw van een “Gents Expresnet”, waarbij een reeks kleine stations opnieuw in dienst genomen worden, waar tijdens de spitsuren drie maal per uur een verbinding met Gent-Sint-Pieters wordt voorzien en een piekuurtrein richting Brussel en de Gentse kanaalzone.
We zorgen opnieuw voor een trein tussen Gent en Zelzate via de haven, die ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat genoeg rijdt om ploegenarbeiders uit het havengebied van en naar hun werkplek te brengen.
Gent is een aantrekkelijke stad-aan-het-water met Portus Ganda, de Graslei, de Oude Dokken, en de Leie. Wanneer maken we eindelijk eens werk van waterbussen op de Schelde en de Leie? De Rotterdamse waterbussen halen gemakkelijk 40 kilometer per uur en kunnen het verkeersinfarct in de Gentse binnenstad helpen oplossen. Hoeveel hipper kan ecomobiliteit zijn?
Soms lijkt het alsof het Gentse stadsbestuur alle hoop heeft opgegeven. Zonder een volwaardig tram en busnet en ambitieuze investeringen in het openbaar vervoer krijgen we het Gentse mobiliteitsprobleem nochtans niet opgelost. “Het is de schuld van De Lijn", reageerde het stadsbestuur toen de plannen om 150 bushaltes te schrappen in Gent op tafel kwamen te liggen.. "De bezetting van die haltes is laag", klonk het. Alsof je méér mensen op de tram of bus krijgt door haltes af te schaffen.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Toen tientallen bewoners zich begonnen verzetten kwam er plots toch geld vrij om de haltes aan het Scheldeoord en Lousbergskaai te redden.
Het Gentse stadsbestuur moet het voortouw nemen in een ambitieus openbaar vervoersplan en veel harder op tafel kloppen bij de Lijn en de Vlaamse regering. Wij aanvaarden geen besparingen op ons openbaar vervoer. Investeringen hebben we nodig.
3. Veilig met de fiets en te voet
- We maken tramsporen veilig voor fietsers. Waar mogelijk sturen we trams in smalle straten in beide richtingen over hetzelfde spoor. Op andere plaatsen investeren we in tramspoorvulling die veilig is voor fietsers en trams om valpartijen in tramsporen aan te pakken.
- Op de kleine stadsring en de grootste invalswegen voorzien we fietspaden die maximaal in een eigen bedding lopen.
- We pakken de gevaarlijkste kruispunten eerst aan. Maar liefst 23 Gentse kruispunten staan op de zwarte verkeerspuntenlijst van de Vlaamse overheid. We leggen ons de ambitie op om die lijst te halveren tegen het einde van de volgende legislatuur.
- Risicovolle kruispunten maken we verkeersveilig voor fietsers en voetgangers. We onderzoeken hierbij telkens of conflictvrije kruispunten met vierkant groen een oplossing kunnen zijn.
- We verminderen het aantal kasseistroken, zeker op belangrijke fietsassen en we leggen geen nieuwe straten met kasseien aan.
- We voorzien extra ijs- en sneeuwbestrijding van fietsroutes in de wintermaanden.
- We investeren in publieke fietspompen (met perslucht) in elke wijk.
- We versterken de werking van De Fietsambassade om vlot toegankelijke, goedkope en snelle hersteldiensten aan te bieden.
- We versterken het aanbod van gratis fietslessen voor nieuwkomers om de lange wachtlijsten weg te werken.
- We voorzien meer veilige en overdekte fietsstallingen aan het station. Gent-Sint-Pieters heeft nu al een tekort van 3.000 fietsplaatsen.
- We maken werk van kwalitatieve voetpaden. Geen slecht onderhouden voetpaden meer die onderbroken zijn of losliggende roosters hebben.
- We zorgen dat de stad voor iedereen toegankelijk is. Voetpaden moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen, kinderwagens en voorzien van voldoende bankjes en schuilplaatsen om onderweg tot rust te komen.
- We kiezen voor bredere trottoirs, voor een betere toegankelijkheid, meer veiligheid en een aangename wandelervaring.
Meer achtergrondinformatie
In de zomer van 2021 trokken artsen van UZ Gent aan de alarmbel. In een jaar tijd belandden er al meer dan 500 fietsers op de Gentse Spoeddienst. Nog geen maand later stierf een 35-jarige fietser bij zijn val aan het Hippoliet Lippensplein.
Wie Gent een echte fietsstad wil noemen moet de stad ook veilig maken. Hoe dat kan, toont Amsterdam. Daar worden trams in smalle straten in beide richtingen over hetzelfde spoor gestuurd, een zogenaamd strengelspoor, om ruimte te winnen. Deze vereenvoudiging van het tramnet moet ook in Gent bekeken worden, zegt Stefan Stynen van reizigersorganisatie TreinTramBus. “Op de Korenmarkt zit je met een kluwen van wissels en sporen, waarbij er soms drie sporen naast elkaar liggen. Dat had eenvoudiger gekund.”
Waar zijstraten fietspaden kruisen, brengen we voorrangstrepen aan. We maken een plan om elk jaar de 10 meest gevaarlijkste punten grondig aan te pakken. En we verminderen het aantal kasseistroken, zeker op belangrijke fietsassen, we leggen geen nieuwe straten met kasseien aan.
Aantrekkelijke fietspaden en fietsroutes, afgescheiden van het autoverkeer en specifieke autoluwe fietsstraten zijn essentieel voor veilig fietsverkeer en een vlotte doorstroming van het verkeer.
Op de zwarte kruispuntenlijst van de Vlaamse Overheid staan maar liefst 23 Gentse kruispunten. We pakken de gevaarlijkste kruispunten eerst aan en engageren ons om de helft van deze punten aan te pakken tegen het einde van de volgende legislatuur. Risicovolle kruispunten maken we verkeersveilig. We onderzoeken daarbij telkens ook de invoering van conflictvrije kruispunten met vierkant groen voor fietsers en voetgangers.
Daarnaast verbeteren we de infrastructuur voor fietsers. Te beginnen bij Gent-Sint-Pieters. Het station heeft nu al een tekort van 3.000 fietsplaatsen. We voorzien meer veilige en overdekte fietsstallingen. Zo zorgen we ook dat het Maria-Hendrikaplein terug vrij komt, zodat we deze openbare ruimte volop kunnen benutten en de avondmarkt die meer dan 60 jaar op het plein stond tijdens de Gentse Feesten kan terugkomen.
Saamo bracht in kaart hoeveel (nieuwe) Gentenaars wachten op lessen om te leren fietsen. Het huidige aanbod schiet te kort. Er zijn 3x meer lessen nodig om de achterstand in te halen. Kunnen fietsen is een vrijheid. De stad moet er in investeren i.p.v. besparen. De Fietsambassade, een prachtig sociaal economieproject van de stad Gent, met onder meer fietsherstelplaatsen, dreigt te verdwijnen. In het programma van de stadslijst Voor Gent, de samensmelting van Vooruit en Open Vld, staat letterlijk dat ‘fietsherstelling geen basistaak is van de overheid’. De PVDA wil de Fietsambassade net verder uitbouwen. Het is de ideale plaats voor een eerste werkplekervaring en zorgt voor vlot toegankelijke en goedkope hersteldiensten voor de fiets. De PVDA wil ook het herstellen van weesfietsen, om ze als goedkope tweedehands fietsen aan te bieden aan mensen met weinig financiële mogelijkheden, integreren in de werking van de Fietsambassade.
We zorgen voor kwalitatieve voetpaden in heel Gent zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen. Voetpaden moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen, kinderwagens en voorzien van voldoende bankjes en schuilplaatsen om onderweg tot rust te komen.
We kiezen voor bredere trottoirs, voor een betere toegankelijkheid, meer veiligheid en een aangename wandelervaring. Op kruispunten installeren we aftellichten voor voetgangers. Zo krijgen wandelaars meer zicht op de wachttijden en zullen minder mensen oversteken bij rood licht. En we maken op- en afstapplaatsen voor openbaar vervoer gemakkelijker toegankelijk, ook voor minder mobiele mensen.
4. De juiste plaats voor de auto
- We kiezen voor een beleid dat automobilisten aantrekkelijke alternatieven aanbiedt, in plaats van hen te stigmatiseren en te straffen. Voor veel mensen is een auto momenteel een noodzaak om te kunnen gaan werken.
- We willen samen met de buurt, de verkeersveiligheid en leefbaarheid op wijkniveau verbeteren. Alle stemmen moeten daarbij gehoord worden. De inwoners krijgen het laatste woord via een bindend buurtreferendum.
- We evalueren de huidige wijkcirculatieplannen voor Gentbrugge-Sint-Amandsberg en Zwijnaarde en sturen bij waar nodig. Positieve verbeteringen behouden we, pijnpunten pakken we aan, in overleg met de buurt en in samenspraak met alle betrokkenen.
- We nemen maatregelen om doorgaand sluipverkeer uit de woonwijken te houden.
- We zorgen maximaal voor bereikbare buurtparkings zodat iedereen zijn wagen kwijt kan en we voor meer groen en openbare ruimte kunnen zorgen in de straten.
- Onderbezette parkeergarages, zoals de parkeertoren in Ledeberg, de Bloemekenswijk of bij De Punt in Gentbrugge, maken we gratis toegankelijk voor buurtbewoners.
- Om de parkeerdruk in de wijken te verlagen stellen we de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ’s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
- Wanneer door heraanleg van een straat parkeerplaatsen verdwijnen zorgen we voor een alternatief in de buurt.
- We zetten in op een ‘zuurstofplan’ om de luchtkwaliteit in woonwijken te verbeteren. De huidige LEZ-zone schrappen we. Het is een asociale maatregel die de gewone Gentenaar op kosten jaagt en het draagvlak voor duurzame mobiliteitsmaatregelen ondermijnt.
- We geven premies aan mensen die hun auto delen. Particulier autodelen is de goedkoopste vorm van autodelen, ook toegankelijk voor mensen met een klein inkomen. We zetten in op sociale tarieven en betaalbare autodeelabonnementen.
- We zorgen voor geclusterde infrastructuur voor elektrische wagens, zoveel mogelijk op wijkniveau in plaats van chaotische uitbreiding.
Meer achtergrondinformatie
We maken van het openbaar vervoer een aantrekkelijk en volwaardig alternatief voor wie binnen of buiten de stad werkt of studeert. Veel Gentenaars hebben die keuze niet, ze moeten naar het werk, bezoeken familie of doen boodschappen met de auto.
We kiezen voor een beleid dat automobilisten aantrekkelijke alternatieven aanbiedt, in plaats van hen te stigmatiseren en te straffen. Voor veel mensen is een auto momenteel een noodzaak om te kunnen gaan werken.
We zetten in op dialoog en verbinding in plaats van polarisatie. Om een duurzaam mobiliteitsbeleid mogelijk te maken is een democratisch draagvlak cruciaal. Daarom willen we samen met de buurt, de verkeersveiligheid en leefbaarheid op wijkniveau verbeteren. Alle stemmen moeten daarbij gehoord worden. De inwoners krijgen het laatste woord via een bindend buurtreferendum.
In dat kader evalueren we de huidige wijkcirculatieplannen voor Gentbrugge-Sint-Amandsberg en Zwijnaarde en sturen bij waar nodig. Positieve verbeteringen behouden we, pijnpunten pakken we aan, in overleg met de buurt en in samenspraak met alle betrokkenen. We kiezen voor dialoog en participatie, en nemen maatregelen om doorgaand sluipverkeer uit de woonwijken te houden.
Wie een auto nodig heeft, moet zijn auto kwijt kunnen. We maken buurtparkings gratis voor buurtbewoners, zodat we meer ruimte kunnen creëren in onze straten voor fietsinfrastructuur en groen. De eerste en tweede bewonerskaart voor wagens moet blijven, zeker voor bewoners. We houden ze gratis, mensen hebben geen auto voor hun plezier, maar omdat ze die nodig hebben voor hun werk.
De parkeertoren van Ledeberg, de Bloemekenswijk, aan bedrijvencentrum De Punt en andere parkings maken we gratis voor buurtbewoners. De Gentenaars telden er tenslotte al miljoenen euro’s voor neer via de belastingen.
Om de parkeerdruk in de wijken te verlagen maken we zoveel mogelijk collectieve parkeerruimte vrij. De parkeerplaatsen van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten die ‘s avonds en in het weekend vaak leeg zijn, kunnen we daarvoor gebruiken.
Wie met de auto naar de stad komt, moet die gratis kunnen achterlaten in randparkings met een snelle en frequente verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum.
We moeten de wildgroei aan elektrische laadpalen inperken. Er moet een inplantingsplan komen, met focus op elektrische deelmobiliteit en het optimaal benutten van bestaande en collectieve parkeerinfrastructuur, zodat de opmars van elektrische mobiliteit het bewonersparkeren niet onder druk zet.
De PVDA zet resoluut in op een ‘zuurstofplan’, een actieplan om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het stadsbestuur bespaarde op de ‘zuurstofwijken’, een plan om de luchtkwaliteit te verbeteren. De autodeelhubs in een aantal Gentse wijken werden in dat kader geschrapt. De PVDA wil ambitieuze maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren in de woonwijken, en de zogenaamde ‘streetcanyons’ aan te pakken. Wij vinden in dat kader de LEZ een slechte maatregel, omwille van de grote sociale impact: vooral mensen met een klein inkomen, ouderen en mensen die de auto nodig hebben voor het werk, worden er buitenproportioneel zwaar door getroffen, terwijl wie betaalt, mag blijven vervuilen. Veel beter is het om in te zetten op positieve maatregelen zoals de vergroening van het wagenpark (via een nationaal uitdoofbeleid voor vervuilende wagens), beter en gratis openbaar vervoer, uitbreiding van betaalbare deelautosystemen, de ondertunneling van het E17-viaduct etc.
5. Mobiliteit die we delen
- We zetten zélf in op een volwaardig en Gents fietsdeelsysteem in publieke handen. We inspireren ons op Velo (in Antwerpen) of Villo (in Brussel), met stations om fietsen te deponeren of op te halen in alle Gentse buurten en wijken.
- We zorgen voor vaste parkeerplaatsen voor deelfietsen en -steps.
- We zijn trots op Gent als autodeel hoofdstad van België. We maken de kost van autodelen goedkoper zodat dit voor meer Gentenaars een alternatief wordt. We werken mee aan de uitbreiding van het aanbod van Cambio en particuliere organisaties zoals Dégage.
- We geven premies aan mensen die hun auto delen. Particulier autodelen is de goedkoopste vorm van autodelen, ook toegankelijk voor mensen met een klein inkomen.
- We vervangen de dienstwagens van het schepencollege door autodelen.
- We zorgen voor een naadloze aansluiting tussen openbaar vervoer en deelsystemen door het aanbod te verbeteren en de prijs van een trein of bus ticket te verbinden aan het gebruik van een deelauto of fiets.
- Als Gent, stad aan het water, zorgen we voor deelkajaks en -kano’s in heel Gent. Zo worden we de eerste stad met deelmobiliteit óók op het water. We bereiden het aanbod van Buurtkajaks Gent uit.
Meer achtergrondinformatie
De PVDA zet in op deelmobiliteit, als aanvulling op beter en gratis openbaar vervoer.
Waarom zou je zelf nog een auto op de oprit zetten als je die maar één keer in de maand gebruikt of waarom je eigen fiets aan Gent-Sint-Pieters achterlaten na 6 jaar studeren in Gent als je een tip-top in orde fiets kan delen?
Maar je verliest het snelle voordeel als je telkens voor je op de fiets stapt door 5 verschillende apps moet scrollen van alle verschillende aanbieders. Wij kiezen voor een volwaardig publiek fietsdeelsysteem. Geïnspireerd op Velo in Antwerpen of Villo in Brussel. Met stations om fietsen te deponeren of op te halen in alle Gentse buurten en wijken.
We delen niet alleen ons vervoer maar ook onze publieke ruimte. Dat doen we met respect voor elkaar. We roepen een halt toe aan het dumpen van steps en fietsen in het Gentse straatbeeld en voorzien vaste parkeerzones voor deel fietsen en steps.
We zijn trots op Gent als autodeelhoofdstad van België. We maken de kost van autodelen goedkoper zodat dit voor meer Gentenaars een alternatief wordt. We werken mee aan de uitbreiding van het aanbod van Cambio en particuliere organisaties zoals Dégage.
Elke deelauto vervangt 3 tot 10 niet-gedeelde auto's, blijkt uit onderzoek. Het helpt de mobiliteit vooruit van mensen die geen auto hebben, of zich bijvoorbeeld alleen geen elektrische wagen kunnen permitteren. In autoluwe buurten is het ook aangenamer wonen en werken. De stad heeft er dus alle baat bij om autodelen aan te moedigen en te versterken. In de visienota “Zuurstofwijken” stond dit centraal voor het stadsbestuur, maar het werd de dupe van de laatste besparingsronde door datzelfde stadsbestuur. Een gemiste kans.
6. Vrachtverkeer uit de wijken
- We investeren prioritair in duurzame transportmiddelen om het auto- en vrachtverkeer terug te dringen. Investeringen in weginfrastructuur komen op de tweede plaats.
- We voorzien specifieke vrachtroutes, waarmee we het doorgaand vrachtverkeer weren uit de woongebieden.
- We maken de R4 rond met een nieuwe tunnel ter hoogte van Volvo Cars. Op die manier halen we doorgaand vrachtverkeer uit de wijken Meulestede en Wondelgem.
- We zetten in op nieuwe treinverbindingen naar de haven. Vrachtvervoer over spoor moet opgetrokken worden zoals dat in de Duitse havens het geval is.
- We voeren venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woon-werkverkeer in contact komt.
- We bouwen het systeem van 'stadsdistributie' voor een alternatieve bevoorrading van de winkels verder uit. Al het personeel van dit distributiecentrum wordt tewerkgesteld via het mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent en met volwaardige contracten werken.
- We starten een proefproject om een deel van het lichte vrachtvervoer op te vangen met goederentrams, zoals in Amsterdam en andere Europese steden.
Meer achtergrondinformatie
We investeren prioritair in duurzame transportmiddelen om het auto- en vrachtverkeer terug te dringen. Investeringen in weginfrastructuur komen op de tweede plaats. We zetten in op nieuwe treinverbindingen naar de haven. Vrachtvervoer over spoor moet opgetrokken worden zoals dat in de Duitse havens het geval is.
Een telling van het Mobiliteitsbedrijf in februari 2022 geeft aan dat er wekelijks ongeveer 9.000 vergunde inritten zijn in de autovrije gebieden in Gent voor het leveren van goederen of het uitvoeren van werken. 2/3 daarvan gebeurt met wagens en bestelwagens, 1/3 met kleine en grotere vrachtwagens. Daarnaast zijn er ongeveer 40.000 inritten per week binnen de R40 met bestel- en vrachtwagens. Hier is de verhouding ongeveer 9/10 bestelwagens, 1/10 vrachtwagens. Een inschatting door de Dienst Economie geeft aan dat er dagelijks 10 à 20.000 pakketjes geleverd worden in 9000 Gent en dat daarvoor 100 à 200 bestelwagens in het gebied rondrijden.
Er is dus nog veel werk aan de winkel en vooral veel potentieel om vrachtwagens en bestelwagens uit onze wijken te houden. Wij kiezen voor stadsdistributie in publieke handen. We bouwen versneld dat systeem stadsbreed uit op basis van de pilootprojecten die de stad reeds heeft lopen. Al het personeel van dit distributiecentrum moet tewerkgesteld worden via het mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent en met volwaardige contracten werken.