19. Kindvriendelijke stad

Gent profileert zich graag als de “meest kindvriendelijke stad van Vlaanderen”. Maar achter de façade van hippe winkelcentra en luxueuze woonprojecten hebben ondertussen honderden kinderen geen dak boven het hoofd. We maken van Gent een kindvriendelijke stad die kinderen omarmt als volwaardige medeburgers. Kinderen hebben recht op de stad. Niet later, als volwassenen, maar nu. Kinderen hebben recht op een dak boven hun hoofd. Kinderen, hun ouders en hun zorgverleners hebben recht op een volwaardige en werkbare kinderopvang. Wij willen een stad waar kinderen en hun organisaties zelfstandig en veilig gebruik kunnen maken van de openbare ruimte en infrastructuur. Een openbare ruimte die zij zelf mee vorm kunnen geven. In een kindvriendelijke stad wordt de stem van kinderen vertolkt en zorgen we ervoor dat hun noden, behoeften en signalen op de agenda van beleidsmakers komen.

Wat wij willen

1. Bouw de publieke kinderopvang verder uit

• We investeren in een sterke en werkbare kinderopvang, met voldoende en ondersteunend personeel en een moderne infrastructuur.
  • We nemen bijkomende initiatieven om de vacatures in de stedelijke kinderopvang op te vullen.

2. Vrije tijd en de publieke ruimte

• De stad voorziet voldoende speelruimte in alle wijken. We voorzien voor alle kinderen een speelterrein op maximaal 300 meter van thuis.
  • We richten straten in met ‘spelaanleiding’.
  • We zorgen voor een breed, laagdrempelig en gratis speelaanbod voor kinderen op de pleinen in heel de stad.

3. Informatie en inspraak voor kinderen

• We maken werk van laagdrempelige communicatie naar kinderen via diverse kanalen aangepast aan hun leefwereld.
  • We ondersteunen kinderen en hun organisaties om deel te nemen aan het publiek debat. Bijvoorbeeld via kinderenquêtes aan de schoolpoort.
  • We investeren in kinder- en jeugdorganisaties. Zij bieden kinderen en jongeren een tweede thuis, een veilige omgeving om zichzelf te zijn, om problemen te bespreken en nieuwe dingen te ontdekken.
  • Voor iedereen die betrokken is bij het jeugdwerk en de kinderopvang voorzien we regelmatige bijscholing, vorming en omkadering.

4. Respecteer kinderrechten

• Investeer in outreachende projecten met hulpverleners die kinderen in nood opzoeken en begeleiden naar hulp.
  • Geen kind op straat: zorg voor een volwaardige daklozenopvang en een betaalbare woonst voor alle gezinnen met kinderen.