6. Jonge stad

Jongeren zijn experts bij uitstek over de plek waar ze wonen, leren en zich amuseren. Daarom geven we jongeren échte inspraak. Jongeren verdienen meer plaatsen om te chillen: meer groene, openbare ruimte en ook meer overdekte plaatsen waar jongeren steeds welkom zijn. We pleiten voor gratis en beter openbaar vervoer zodat jongeren zich dag én nacht kunnen verplaatsen. Ook geven we meer aandacht aan het mentaal welzijn van jongeren en breiden we de UiTPAS uit met een specifiek aanbod voor jongeren.

Wat wij willen

1. Jongeren een stem geven

• Het stadsbestuur moet de jongeren veel beter betrekken bij plannen en beleidsbeslissingen. Dat kan via jeugdwerk, onderwijs, jongerenorganisaties en door gewoon met jongeren te gaan praten.
  • We geven de jeugdraad initiatiefrecht in de gemeenteraad. Zo kunnen jongeren punten op de agenda zetten.
  • We maken een digitale plek waar jongeren vragen en voorstellen voor het stadsbestuur kunnen droppen. Ze kunnen die ook laten becommentariëren en ondersteunen door leeftijdsgenoten. We zorgen voor een brede bekendmaking van dit nieuwe online inspraakmedium.

2. Gratis en beter openbaar vervoer

• Het moet gedaan zijn met de besparingen op De Lijn. We hebben nood aan goed werkend openbaar vervoer. We willen de 150 geschrapte bushaltes in Gent terug.
  • We vragen een onmiddellijke oplossing voor Tramlijn 1. Dat de drukste tramlijn van de stad, tussen station Gent-Sint-Pieters en de Korenmarkt, vier jaar (!) verdwijnt door werken is onaanvaardbaar.
  • We maken tram en bus in Gent gratis.
  • We verhogen het aanbod op de lijnen. In de spitsuren rijdt er elke vijf minuten een tram of bus. In de daluren wordt dat elke tien minuten en ’s nachts om het half uur.
  • We zorgen voor een betere aansluiting tussen tram en trein. Stad en station zijn zo ook makkelijker bereikbaar voor jongeren die niet in de stad wonen.
  • We maken bussen, trams en haltes beter toegankelijk voor mensen in een rolstoel of voor wie een kinderwagen bij heeft.
  • We dringen aan op investeringen bij De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden en houden we De Lijn in openbare handen.

3. Meer mogelijkheden voor ontspanning, sport, en cultuur

• We maken cultuur toegankelijk voor iedereen en lanceren de XPLOREPASS voor jongeren. Hiermee krijgen jongeren een krediet voor gratis toegang tot een divers aanbod van culturele activiteiten: concerten, cinema, boeken, muziek of games kopen… zoals reeds bestaat in Frankrijk.
  • Sporten moet toegankelijker en goedkoper. Daarom bieden we laagdrempelige infrastructuur aan, geven we sportverenigingen voldoende werkingsmiddelen en komen we tussen in de kosten voor lidmaatschap van een sportclub. We richten openbare fitnessruimtes in, waar jongeren goedkoop kunnen komen trainen.
  • Elke jongere heeft recht op een sporthal en zwembad dicht in de buurt, zowel voor sportclubs als voor vrij gebruik. De prijzen voor het gebruik van sportfaciliteiten (en zwembaden) moeten naar beneden.
  • We zorgen dat sportzalen van scholen open zijn ‘s avonds en tijdens het weekend. We geven daarbij inspraak aan de jongeren zelf.
  • We betrekken jongeren in de programmatie in cultuurhuizen en zorgen dat het cultuuraanbod voor jongeren hun aandeel in de stedelijke bevolking weerspiegelt.
  • We verlagen de financiële drempels voor de muziekacademie, zodat jongeren het instrument van hun keuze kunnen bespelen, zonder financiële kopzorgen.
  • Er moet specifieke aandacht komen voor het betrekken van meisjes en jonge vrouwen bij sport, cultuur en het buurtwerk. Vaak vinden meisjes minder hun weg naar jeugdhuizen en de sport- en cultuurprojecten.
  • We stimuleren elk initiatief om jongeren samen te brengen in al hun diversiteit. Onder impuls van onze jongerenbeweging RedFox organiseren we, net zoals in Antwerpen, een gratis jongerenfestival ‘Divercity’.

4. Chill-plekken voor jongeren

• We zorgen voor plekken, zowel binnen als buiten waar jongeren kunnen sporten, muziek maken of gewoon samen kunnen chillen.
  • Populaire plekken richten we zo in dat jongeren zich thuis voelen, met luifels om te schuilen bij slecht weer, zitbanken, sanitair, drinkwaterfonteintjes, outdoor fitnesstoestellen en voetbal- en basketbalveldjes. We geven daarbij inspraak aan de jongeren zelf.
  • We zorgen ervoor dat er overal groen en open ruimte is op wandelafstand als plekken waar jongeren zich kunnen uitleven.
  • We maken van de Blaarmeersen opnieuw een toegankelijke plek waar iedereen zich welkom en veilig voelt. Dat doe je niet met een peperdure omheining, wel door resoluut in te zetten op sfeerbeheer, de-escalatie en nultolerantie voor geweld en grensoverschrijdend gedrag.
  • We zorgen voor meer verschillende plaatsen in de stad waar je veilig buiten kan zwemmen. We schrappen de geplande jachthaven aan het Houtdok, zorgen voor een zwemzone, en maken van het Houtdok een tweede Blaarmeersen op maat van jongeren.

5. Laat het Gents jeugdwerk bloeien

• Elke wijk heeft een sterk permanent jeugdwerk nodig. We ondersteunen organisaties die nood hebben aan professionalisering.
  • Jeugdbewegingen zoeken vrijwilligers en omkaderen hen. Het is ook aan de stad om de jeugdbewegingen daarbij te steunen. Zo willen we de wachtlijsten om kinderen en jongeren in een jeugdbeweging in te schrijven wegwerken.
  • We nemen kleine jeugdwerkingen serieus en luisteren naar hen. We zorgen ervoor dat alle jeugdorganisaties een gelijke stem hebben aan tafel.
  • De opleiding van vrijwilligers met een migratieachtergrond geven we extra aandacht om de diversiteit in het jeugdwerk te verhogen.
  • Om de ontmoeting, uitwisseling en samenwerking tussen jongeren van de verschillende vormen van jeugdwerk te stimuleren, organiseren en ondersteunen we jaarlijkse gezamenlijke evenementen.
  • We herverdelen de middelen voor lokaal jeugdbeleid op basis van bevolkingsgegevens, zodat elk kind en elke jongere in elke wijk dezelfde kansen krijgt.

6. Infrastructuur op maat van jongeren

• We willen dat de stad investeert in nieuwe sportterreinen, jeugdhuizen, publieke fitness-infrastructuur in open ruimte en open cultuurhuizen voor jongeren.
  • We maken samen met de jeugdorganisaties werk van een masterplan jeugdwerkinfrastructuur. We moeten een heldere visie op infrastructuur ontwikkelen en investeren in stadsgebouwen voor jeugdwerk. Het is cruciaal om ruimte in het stadscentrum beschikbaar te houden voor jongeren, zoals jeugdhuis PLEK & Broei doen. Dit stelt jongeren in staat om op een laagdrempelige manier initiatief te nemen.
  • We voorzien meer lokalen voor jongeren, van huiswerkklasjes tot lokalen voor jeugdbewegingen. Een lokaal dat je je eigen kan maken, is een ankerpunt voor jongerenwerking.
  • We gaan leegstand tegen door jongerenorganisaties de kans te geven tijdelijk locaties in te vullen. We helpen daarnaast organisaties in een tijdelijke invulling om door te groeien naar een permanente plek.
  • We onderzoeken de mogelijkheid, in overleg met vakbonden en personeel, om de Krook ook op zondag te openen, zodat jongeren het hele weekend door beroep kunnen doen op een toegankelijk aanbod aan boeken, tijdschriften en digitale diensten in de beste bib van het land.
  • In alle wijken voorzien we fuifzalen in beheer van de stad onder het motto: betaalbaar en bereikbaar.

7. Jeugddiensten met een open deur

• De jeugddiensten stimuleren we om in een open aanbod te voorzien op plaatsen waar veel jongeren zijn. Een vindplaatsgericht gratis aanbod waar geen inschrijving voor nodig is.
  • Wie veel jongeren bereikt, kan ook meer animatoren vinden en opleiden, in samenwerking met professioneel jeugdwerk.
  • We leiden jongeren op tot animatoren op buurtpleinen. Jongeren vanaf 16 jaar nemen zo verantwoordelijkheid op voor hun eigen plein in samenwerking met professionele coaches uit het jeugdwerk.
  • We breiden het project van de PleinPatrons, waarbij jongeren uit de buurt als animator en steward werken op pleintjes, uit over de hele stad.

8. Betaalbaar wonen

• De huurprijzen van koten moeten drastisch naar beneden. Studenten betalen veel te hoge prijzen.
  • De stad moet met de universiteit en hogescholen samenwerken om dringend meer betaalbare homes te bouwen (en de bestaande te renoveren) om zo de druk op de stad te verlichten. Dat is positief voor studenten én voor Gentenaars. De stad stelt daarvoor via erfpacht gronden ter beschikking aan een symbolische prijs.
  • Veel jongeren vinden geen betaalbare woning meer. We willen dat de stad de huurprijzen begrenst en investeert in betaalbare budgetwoningen. Jonge Gentenaars moeten geholpen worden in de zoektocht naar een woning.
  • In de strijd tegen de groeiende armoede zetten we een specifiek project op voor jongeren die dak- of thuisloos zijn.

9. Mentaal welzijn

• We willen meer aandacht voor het mentaal welzijn van jongeren. De stad moet de wijkgezondheidscentra ondersteunen in het aanbieden van gratis psychologische hulp aan jongeren.
  • We zetten projecten op waarbij jongeren met sociale, emotionele en/of psychische problemen ondersteund en geholpen worden door andere jongeren (‘peer-to-peer support’).
  • We pakken de lange wachtlijsten aan voor wie psychische problemen heeft en investeren in opvang en zorg (bijvoorbeeld Karus).
  • We zetten via scholen, jeugdbewegingen en sportclubs een grootschalige campagne op naar jongeren over mentaal welzijn en psychologische problemen. Zo doorbreken we taboes en helpen we jongeren op weg.
  • Nultolerantie voor racisme, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag en homofobie. We versterken de werking van de bestaande meldpunten, verlagen de drempel naar hulpverlening, en pakken haatmisdrijven aan.