25. Industrie- en havenstad

Gent kent een grote diversiteit aan industriële sectoren in de haven (staal, chemie, voeding, energie, landbouw). Zo’n zestigduizend mensen zijn er tewerkgesteld. Ze bouwen de basismaterialen voor onder andere de landbouw, de bouw, farmaceutica en smartphones, zoals staal, cement en kunststoffen. Ze bouwen ook de basismaterialen die noodzakelijk zijn voor de klimaattransitie, zoals de toekomstige voertuigen, de windturbines of energiezuinige woningen. Dit zijn allemaal troeven om van North Sea Port een groene haven van de toekomst te maken. De stad kan daarbij een sturende rol opnemen in de zoektocht naar bedrijven die de toegang tot hernieuwbare energie uit de Noordzee faciliteren, het stadsafval tot grondstof voor recycling verwerken, en die de expertise van de UGent en de andere verschillende kennisinstellingen aantrekt.

Wat wij willen

1. Een duurzame toekomst voor de industrie

• De troeven om North Sea Port als groene haven van de toekomst verder uit te bouwen zijn talrijk. Een sturende rol voor de overheid is nodig om een duurzame toekomst voor onze industrie, voor onze jobs en de planeet uit te bouwen.
  • We richten een Gents gemeentelijk energiebedrijf dat investeert in zonnepanelen en windmolens in de haven. Als haven zetten we in op de ontwikkeling van groene waterstoftechnologie.
  • De stad Gent heeft heel wat hefbomen in handen om te wegen op het beleid van de bedrijven. We doen dat samen met de omwonenden, met de werkers en vakbonden van de betrokken bedrijven en met de klimaat- en milieubeweging.
  • We steunen de eis van de vakbond dat ArcelorMittal de nodige investeringen doet om groen staal te kunnen produceren.
  • Bij projecten in de stad en bedoeld voor de stad mag op korte termijn enkel nog CO2-arm staal gebruikt worden.
  • We transformeren de haven tot een innovatieve circulaire hub door bedrijven die aan de slag gaan met de reststromen van de Gentse havenzone.

2. Naar een vlot verbonden haven

• Met North Sea Port zetten we verder in op een ‘modal shift’ van wegvervoer naar spoor, binnenvaart en buisleidingen voor de aan- en afvoer van goederen. We ondersteunen het project Rail Gent Terneuzen. Waar vrachtvervoer via het spoor of het water mogelijk is, wordt het verplicht.
  • We pleiten voor meer en beter openbaar vervoer. Het openen voor reizigersvervoer van de spoorlijn 204 tussen Gent en Zelzate, afgestemd op de ploegenarbeid, wordt een prioriteit.
  • We zetten verder in op veilige fietspaden.

3. Industriële restwarmte optimaal gebruiken

• We ontwikkelen de mogelijkheden om industriële restwarmte te gebruiken tussen industrie.
  • We onderzoeken verder de mogelijkheden om restwarmte van de industrie te gebruiken voor woningen.