9. Groene en leefbare stad

Gent transformeren naar een plek waar het gezond en aangenaam leven is, vraagt om visie en daadkracht. Als stad zijn we mee verantwoordelijk voor het opvangen van de effecten van klimaatverandering en burgers bewust te maken van de natuur in en rond Gent. We bouwen aan een netwerk van topnatuur rond Gent. We zorgen voor een stad waar groen en natuur elkaar aanvullen om elke buurt aangenamer te maken. Met een beleid dat afval zo veel mogelijk voorkomt, hergebruikt en recycleert. We streven naar een coherente aanpak voor zuivere lucht, propere bodem en minder lawaai. Daarnaast ondersteunen we duurzame landbouw en voeding. Zo bouwen we samen aan een groene en leefbare stad.

Wat wij willen

1. Een netwerk van topnatuur rond Gent

  • We bouwen de Gentbrugse Meersen verder uit, als ‘Gents Zwin’ en maken er de toegangspoort van naar het Nationaal Park Scheldevallei.
  • We realiseren versneld het Wonderwoud als broodnodige groenpool voor het noordoosten van Gent. We zorgen daar voor 75 hectare bijkomend bosgebied.
  • Het Parkbos werken we af als volwaardige groenpool. 
  • De Vinderhoutse bossen worden aangevuld met 250 hectare bijkomend bos.
  • We versnellen de realisatie van het natuurpark Levende Leie.
  • We wapenen ons tegen extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering, door de valleigebieden rond Gent te herstellen en meer water te laten opnemen.
  • We maken de natuur zo kwalitatief mogelijk door in te zetten op biodiversiteit, vernatting, extra hagen, poelen, bloemrijke bermen en monumentale bomen.
  • We geven 1 euro per Gentenaar per jaar uit om het natuurbeleid te financieren. Zo verhogen we de aankoopsubsidies voor natuur naar 150.000 euro per jaar.
  • Samen met Natuurpunt en North Sea Port zorgt de Stad Gent voor topnatuur en duurzame mobiliteit in de haven. In het havengebied maken we werk van toegankelijke groenklimaatassen en goed werkend openbaar vervoer om duurzame mobiliteit voor woon-werkverkeer te stimuleren.
  • De resterende groenklimaatassen worden gerealiseerd tegen 2030. Deze fietsverbindingen motiveren de Gentenaars om zich duurzaam te verplaatsen in een veilige, aangename en groene omgeving die de natuurgebieden met elkaar verbindt.
  • De ambities uit het Ruimtelijk Structuurplan van 2003 in verband met de uitbreiding van het bosbestand en natuurgebieden moeten nog steeds nagestreefd worden. We maken daar werk van.

Meer achtergrondinformatie

2. Groen in elke buurt

  • We hanteren de 3-30-300-regel als groennorm: iedere woning moet uitkijken op drie bomen, iedere wijk moet voor 30% bedekt zijn met boomkruinen en iedere Gentenaar moet op maximaal 300 meter een park of natuurgebied kunnen bereiken.
  • De 3-30-300-regel wordt verplicht bij grote ontwikkelingsprojecten.
  • We starten een ‘TuinCentrale’ op. Deze nieuwe centrale geeft Gentenaars advies om bij te dragen aan de groeiende biodiversiteit in onze stad. Dat kan onder de vorm van gedeelde tuinen, aanplanting van geveltuintjes of extra bomen op privéterrein.
  • De Stad stimuleert natuurlijke tuinen en koppelt dit aan verbouwadvies, met campagnes voor de meest biodiverse- en klimaatadaptieve tuinen.
  • De Stad zorgt voor een gratis en vlotte ophaling van kleine hoeveelheden steenpuin, en voor het leveren van grond bij straat- of buurtaanpak.
  • We streven naar een halve meter haag per Gentenaar. 
  • We gaan actief te werk met het Gentse soortenplan en maken dit bekender zodat de Gentenaars zich bewuster worden van de bestaande en te beschermen biodiversiteit in het stedelijk weefsel.
  • Iedere wijk kiest een ‘koestersoort’, met bijhorende sensibiliserings- en beschermingsacties.
  • We hanteren het principe van ‘verhardingsneutraliteit’: bij nieuwe verharding zal elders onthard moeten worden. Het stadsbestuur geeft hierbij het goede voorbeeld. De openbare ruimte wordt zoveel mogelijk onthard en vergroend. We kijken hiervoor ook naar bijvoorbeeld stadsscholen.
  • We investeren in groen in elke buurt. We besteden 10% van de stedelijke investeringsbegroting aan ruimtelijke ingrepen zoals aankoop en aanleg van openbaar groen en natuur.

Meer achtergrondinformatie

3. Natuur voor iedereen

  • De Stad bouwt natuurcentrum Jan Hublé aan de Bourgoyen-Ossemeersen verder uit tot een toegankelijk bezoekerscentrum dat de Gentenaars en bezoekers informeert over natuur in en rond Gent.
  • We ondersteunen en leiden vrijwilligers op tot ‘Natuurambassadeurs’ in samenwerking met Natuurpunt. Als drijvende kracht achter het natuurcentrum verwelkomen en informeren ze bezoekers.
  • Samen met Natuurpunt organiseren we laagdrempelige projecten om bepaalde, meer kwetsbare doelgroepen te betrekken bij de werking van natuurbeheer.
  • Een groene omgeving zorgt voor rust en draagt bij aan de gezondheid. We zorgen voor extra ‘zorggroen’ in buurten rond woonzorgcentra, ziekenhuizen en zorginstellingen.
  • We stimuleren scholen om met elke klas één keer per maand naar een natuurgebied te gaan en twee keer per jaar een Gentse groenpool te bezoeken. Op die manier maken we kinderen en jongeren bewust van de natuur in en rond Gent.
  • Speelplaatsen worden groen en natuurinclusief ingericht, met extra speelnatuur en groen in en rond scholen. 
  • Er moet gespeeld kunnen worden in openbare groenzones. De Stad zorgt voor de nodige speelruimte.

Meer achtergrondinformatie

4. Biologische en natuurinclusieve landbouw

  • De Stad voert een sterk flankerend landbouwbeleid in het kader van het RUP Groen.
  • We kiezen bewust voor natuurinclusieve landbouw en stimuleren boeren om maatregelen te nemen in het kader van soortenbescherming.
  • We behouden het moratorium op de verkoop van OCMW-landbouwgronden, ook buiten Gent. Deze gronden worden actief ingezet als stadsboerderijen bij de uitvoering van de Gentse voedselstrategie. Agro-ecologische en natuurinclusieve landbouw zijn de norm op deze gronden.
  • We evalueren de huidige voedselstrategie van de Stad samen met de Gentse Voedselraad en ijveren voor een opschaling van agro-ecologische en natuurinclusieve landbouwpraktijken in en rond Gent.
  • Voedselverspilling wordt actief tegengegaan. We gaan hierbij in overleg met supermarkten en steunen initiatieven als ‘Let’s save food’ en ‘solidaire kruideniers’. We schalen deze initiatieven op.

Meer achtergrondinformatie

5. Sluikstorten en zwerfvuil aanpakken

  • We verlagen de tarieven van het recyclagepark naar het wettelijk minimum en dringen bij de Vlaamse regering aan om recyclageparken opnieuw gratis te maken.
  • De Stad drijft de strijd tegen sluikstorten grondig op. We onderzoeken de achterliggende drijfveren en oorzaken, verhogen de pakkans en onderzoeken alternatieve straffen, zoals het verplicht helpen opruimen van afval.
  • Er wordt meer geïnvesteerd in personeel van IVAGO en stadsdiensten om sluikstorten en zwerfvuil op te ruimen.
  • We garanderen een 100% publiek afvalbedrijf. De Stad investeert in een nieuwe, hoogtechnologische afvalenergiecentrale met minimale impact op milieu en de luchtkwaliteit.
  • Er komen opnieuw systematisch gratis ophaalrondes van grofvuil door IVAGO, minstens tweemaal per jaar
  • De Stad lanceert een actieve sensibiliseringscampagne rond sluikstorten, bijvoorbeeld in wijken die het meest met het probleem kampen. We zorgen voor een intensieve vorming op scholen en meer vuilnisbakken op drukbezochte plaatsen zoals buurtparken. 
  • Parkwachters worden ingezet om mensen te sensibiliseren. Parken waar (opnieuw) barbecues zullen staan, krijgen hierbij bijzondere aandacht.

Meer achtergrondinformatie

6. Af van het afval

  • We houden vast aan de ‘Statiegeldalliantie’ en zetten zo druk op de Vlaamse regering om statiegeld in te voeren op blikjes en plastic flessen, zoals dat vandaag al voor glazen flessen bestaat.
  • We zetten meer in op de circulaire economie en het hergebruik van grondstoffen.
  • In elke wijk komt een kringwinkel die ook herstel- en deeldiensten, onder andere van gereedschap, organiseert. Elke wijk krijgt een hergebruik-, reparatie- en deelpunt.
  • In containerparken worden experimenten gestart met de aanwezigheid van een kringloopwinkel. Waardevolle grondstoffen worden hergebruikt.
  • Er wordt een analyse gemaakt van de waardevolle grondstoffen die aanwezig zijn in het afval dat de stad Gent elk jaar produceert. Op basis hiervan wordt zoveel mogelijk hergebruikt door middel van Urban Mining.
  • We willen inzetten op de opmaak van een materialenpaspoort voor stadsgebouwen, zodat deze materialen later hergebruikt kunnen worden.
  • We richten een Bouwbank op als een stedelijke dienst voor ondersteuning bij de sloop en renovatie van gebouwen. De Bouwbank dient ook als opslag voor gebruikte bouwmaterialen.
  • In alle nieuwe projecten met meer dan twintig woningen komen er buurtcomposteerplekken. Ook elders wordt gemeenschappelijk composteren aangemoedigd, met als doel in elke wijk een compostpunt.

Meer achtergrondinformatie

7. Meer zuurstof, minder lawaai

  • We brengen geluidshinder en stilteplekken in kaart, met extra aandacht voor natuurgebieden.
  • We stellen een geïntegreerd ‘zuurstofplan’ op dat de vier grote bronnen van luchtvervuiling aanpakt: de industrie, het verkeer op de Ring en de snelwegen, de lokale uitstoot van auto’s en de huisverwarming.
  • Het nieuwe stedelijke energiebedrijf zorgt voor de omschakeling naar hernieuwbare energie, weg van vervuilende centrales.
  • We zoeken naar een duurzame oplossing voor het E17-viaduct boven Gentbrugge. We ondertunnelen de E17 en/of leiden het verkeer om via de (ondertunnelde) R4. In afwachting hiervan pakken we de lawaaihinder aan en leiden we het doorgaand vrachtverkeer nu al om via de R4. De fly-over aan het Zuidpark breken we af.
  • Er wordt volop ingezet op gratis randparkings langs de R4, met een snelle en frequente verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum. Onderbezette parkeertorens in de buitenwijken binnen de R4, zoals in Ledeberg, worden gratis toegankelijk voor bewoners.
  • We verplaatsen vrachtvervoer zo veel mogelijk van vrachtwagens naar het spoor en over het water.
  • Door in fietsinfrastructuur te investeren en het openbaar vervoer uit te breiden en gratis te maken, geven we mensen een waardig alternatief voor de auto.
  • Het treinspoor tussen Gent en Zelzate stellen we opnieuw open voor passagiersvervoer. Daardoor zal het autoverkeer in de haven dalen met tienduizend verplaatsingen per dag.

Meer achtergrondinformatie