23. Gent, solidair met de wereld

Solidariteit is een werkwoord. We maken van Gent een solidaire stad en dragen bij aan een actief vredesbeleid dat elke medeplichtigheid met de genocide in Palestina stopzet. We werken aan een stad die bewust omgaat met ons Belgische koloniale verleden en hierover actief informeert en sensibiliseert. We kiezen voor internationale solidariteit, waarbij mensenrechten de basis vormen van ons beleid.

Wat wij willen

1. Palestina: stop de genocide

• We behouden de beslissing van de Stad Gent om bedrijven die in Palestina de mensenrechten schenden of internationale regels aan hun laars lappen steevast te boycotten. We breiden deze boycot verder uit op basis van de principes van de BDS-campagne.
  • We organiseren geen handelsmissies naar Israël zolang dat land het internationaal recht blijft schenden.
  • We roepen Gent officieel uit tot een apartheidsvrije zone.
  • We onderschrijven de BDS-campagne (Boycot, Desinvesteren en Sancties) tot Israël de genocide stopt en de internationale rechtsregels en VN-resoluties respecteert.
  • We eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke erkenning van Palestina. We verdedigen het recht op zelfbeschikking van het Palestijnse volk. Dit is essentieel in het vredesproces. We zetten vanuit de Stad Gent druk op de federale regering om Palestina onvoorwaardelijk te erkennen.

2. Dekoloniseer Gent

• Het debat over ons koloniaal verleden moet permanent gevoerd worden.
  • We werken aanbevelingen uit het dekoloniseringstraject uit.
  • We richten een ‘Stedelijk kennis- en herinneringscentrum voor dekolonisering en de strijd tegen racisme’ op. Dit kenniscentrum informeert en sensibiliseert de Gentenaars en de bezoekers van onze stad over het koloniaal verleden, neokolonialisme en de antikoloniale strijd.
  • We verwijderen standbeelden en straatnamen die het koloniale verleden verheerlijken.
  • We noemen straten of pleinen naar ‘dwarsliggers’ van over de hele wereld. Te beginnen met een Patrice Lumumbastraat of -plein, vernoemd naar de Congolese premier. We geven hierbij prioriteit aan vrouwelijke straatnamen.
  • Binnen het stedelijk onderwijs wordt de geschiedenis van het kolonialisme, het neokolonialisme en de antikoloniale strijd onderwezen.

3. Een stad met een lokaal vredesbeleid

• We verklaren Gent kernwapenvrij en willen dat Gent als onderschrijver van het project Mayors for Peace duidelijk standpunt inneemt voor een wereld zonder nucleaire wapens.
  • We weigeren elke medewerking in het kader van militaire interventies. We zorgen ervoor dat er geen oorlogsmateriaal naar conflictgebieden wordt vervoerd via de Gentse haven.
  • We zetten opnieuw in op het organiseren van vredesacties en vredeseducatie, in samenwerking met alle relevante partners.

4. Internationale solidariteit

• We nemen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) als leidraad voor het lokaal beleid en voorzien hiervoor in de nodige administratieve ondersteuning.
  • We steunen organisaties die werken rond mondiale solidariteit en die de Gentenaar sensibiliseren en organiseren rond dit thema. We versterken de adviesraad AdMoS en het netwerk AdMoSfeer.
  • We bouwen Gent verder uit als FairTradeGemeente, met een duurzaam aankoopbeleid en bewustmakingscampagnes. De stad koopt enkel goederen en diensten aan waarvoor alle betrokkenen in het productieproces een eerlijk loon hebben ontvangen en in menswaardige omstandigheden hebben gewerkt. Ook bij het gebruik van stedelijke accommodatie door derden of in structuren waarin de stad betrokken is (bijvoorbeeld intercommunales), worden dezelfde voorwaarden nageleefd.
  • In 2025 zal Gent 20 jaar een FairTradeGemeente zijn. We grijpen deze gelegenheid aan om dit verder onder de aandacht te brengen en het eerlijke aankoopbeleid te versterken.
  • We bouwen verder aan een ethisch financieel beleid met zorg voor duurzame ontwikkeling en mensenrechten.
  • We gaan een stedenband aan met de Cubaanse havenstad Mariel en zetten in op uitwisselingen tussen beide steden rond stadslandbouwprojecten, milieu-educatie in de wijken (greenmapping) en gezondheidszorg.
  • We weigeren om de VS-blokkadewetten (extraterritoriale toepassing van VS-wetten) uit te voeren of te aanvaarden dat bijvoorbeeld bedrijven of banken dat doen.