12. Financieel gezonde stad

Een begroting maken is keuzes maken. Waar haal je het geld vandaan? En waar gaat het geld naartoe? Het stadsbestuur voerde de afgelopen jaren drie besparingsrondes door. De grondbelasting werd verhoogd. Het stadsbestuur verhoogde een hele reeks taksen en retributies. Honderden jobs werden wegbespaard bij de stadsdiensten. Overal werd er bespaard, van de warme maaltijden in de rusthuizen tot de zuurstofwijken. Wij willen een ander financieel beleid. Een beleid dat de sociale prioriteiten op de eerste plaats zet. Een beleid dat alle krachten bundelt om samen te investeren in morgen en een financiële turbo te zetten op een betaalbaar woonbeleid. Een beleid dat minder lasten legt bij burgers en kleine bedrijven, en tegelijk de allergrootste bedrijven én de bovenlokale overheden voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid stelt. Een beleid dat investeert in mensen in plaats van in dure prestigeprojecten.

Wat wij willen

1. Verlaag de grondbelasting, stop de besparingspolitiek

• We draaien de verhoging van de onroerende voorheffing (de grondbelasting) terug.
  • In plaats van bergen geld te besteden aan dure consultancybureau’s, investeren we opnieuw in het stadspersoneel.
  • De uitbesteding van de archeologische opgravingen en het stedelijk poetspersoneel wordt ongedaan gemaakt.
  • We draaien de vele retributieverhogingen terug met de opbrengst van de eerlijke taxshift.

2. Een eerlijke taxshift

• We maken de belasting op oppervlakte (een onderdeel van de bedrijfsbelasting) eerlijker: kleine bedrijven betalen minder, de allergrootste bedrijven betalen meer. Deze taxshift brengt 6 tot 10 miljoen euro op.
  • De opbrengsten die voortkomen uit deze taxshift, gebruiken we om lokale taksen en retributieverhogingen terug te draaien.
  • We verlagen de terrasbelasting voor de horeca.
  • We verbieden miljoenencadeaus aan grote bedrijven.
  • We voeren geen nieuwe belastingverhogingen door voor bewoners en middenstand, maar verhogen de belastingtarieven voor banken, onbebouwde percelen, leegstand en grote vervuilers.
  • We herzien het belastingreglement op leegstand en verkrotting, zodat mensen die hun huis verbouwen buiten schot blijven.

3. Samen investeren in morgen

• In plaats van een kortzichtige besparingspolitiek investeren we op lange termijn. Investeringen in betaalbaar wonen, duurzame mobiliteit, de strijd tegen de klimaatopwarming en een slagkrachtig armoedebeleid zorgen op termijn voor terugverdieneffecten en grote maatschappelijke winst.
  • Prestigeprojecten als de verbouwing van congrescentrum ICC of het Gravensteen schrappen we of stellen we uit om voorrang te geven aan betaalbaar wonen en sociale prioriteiten.
  • We zetten het beschikbare kapitaal bij sogent volledig in op betaalbaar wonen, en vullen de leencapaciteit maximaal in.
  • We zoeken naar alternatieve financieringsmechanismen zoals stedelijke obligaties en coöperatieve kapitaalinbreng om de nodige investeringen in betaalbare budgetwoningen mee mogelijk te maken en rollende renovatiefondsen op te schalen.
  • We zetten samen met Fluvius een derdebetalerssysteem op poten voor zonnedaken en duurzame warmte.

4. Een faire financiering voor de gemeenten

• We dringen er bij de Vlaamse overheid op aan om de dotatie voor het Gemeentefonds met 15 procent op te trekken.
  • We dringen aan op een volledige indexering van de subsidies aan steden en gemeenten, en niet slechts met 3,5%.
  • De Vlaamse overheid moet bijkomend investeren in het openbaar vervoer en de enveloppefinanciering van de vervoerregio’s openbreken. Gent brengt een coalitie van steden en middenveldorganisaties op de been om de druk op de Vlaamse regering maximaal op te voeren.
  • We eisen van de federale overheid dat de aanvullende financiering in het kader van het leefloon integraal wordt gecompenseerd vanuit federale middelen.
  • We vragen aan de Vlaamse overheid een betere structurele financiering van de huisvestingsmaatschappijen.