15. Diverse stad

Gent heeft een lange traditie van gastvrijheid. Tijdens de Spaanse burgeroorlog werden in Gent 200 minderjarige oorlogsvluchtelingen opgevangen. De rijke geschiedenis van onze stad werd altijd al gekenmerkt door migratie. De superdiversiteit in onze stad zorgt voor sterke troeven. Maar we slagen er niet in om iedereen gelijke rechten en kansen te bieden. Het risico op armoede, werkloosheid, laaggeschooldheid of slechte huisvesting is vandaag veel groter als je iemand van kleur bent of als je naam een andere afkomst laat vermoeden. Racisme is geen excuus voor eigen falen, maar een harde realiteit. Met de PVDA willen we de concurrentie tussen mensen die het moeilijk hebben uitschakelen. Door te zorgen voor genoeg sociale voorzieningen. En door nultolerantie voor racisme en discriminatie.

Wat wij willen

1. Een open stad waar iedereen meetelt

• We zorgen ervoor dat er in de stad genoeg sociale voorzieningen zijn, zodat er geen concurrentie wordt georganiseerd tussen mensen die het moeilijk hebben.
  • We investeren in culturele ontmoetingsplaatsen in wijken, in het buurtwerk en in buurthuizen. Daar kunnen buurtbewoners elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten. We helpen vrijwilligers om activiteiten te organiseren die voor een divers publiek toegankelijk zijn.
  • Het personeel van de stadsdiensten en van het stedelijk onderwijs wordt een afspiegeling van de diversiteit in de stad door streefcijfers (quota) vast te leggen. Diversiteit telt niet enkel in de laaggeschoolde en minst betaalde jobs, maar in alle rangen en graden van de stadsdiensten.
  • Jongeren met een migratieachtergrond hebben recht op gelijke kansen, hun afkomst mag geen invloed hebben op onderwijskansen en mogelijkheden om hun talenten te ontplooien. We zorgen voor gepaste begeleiding om de schooluitval aan te pakken.
  • We zetten in op het project PleinPatrons, waarbij we jongeren uit de wijk opleiding en verantwoordelijkheid geven over het samenleven in hun eigen buurt. Zo verminderen we conflicten en voelen jongeren zich gerespecteerd.
  • Nieuwe Gentenaars betrekken we bij de Gentse politiek. Met ondersteunings- en informatiecampagnes zorgen we ervoor dat ze actief hun gemeentelijk stemrecht gebruiken. We moedigen actief burgerschap (burgerinitiatieven, petities, buurtcomités, etc) aan.

2. Een stad waar racisme geen kans krijgt

• We stellen een actieplan tegen racisme op. Met concrete, becijferde doelstellingen en een jaarlijkse onafhankelijke evaluatie.
  • We tolereren geen racisme of discriminatie bij de politie en andere stadsdiensten.
  • We bouwen verder op het ‘handelingskader professioneel profileren’ en zetten hierbij extra in op een actieve screening naar racisme en extreemrechts-gedachtegoed bij de rekrutering, opleiding en selectie van politiemensen.
  • We versterken Amal, het stedelijk agentschap voor inburgering en integratie.
  • We investeren extra middelen in tolkdiensten die onder andere bij consultaties in wijkgezondheidscentra ingezet kunnen worden.
  • We installeren laagdrempelige meldpunten in de wijken tegen racisme en discriminatie. Hierbij steunen we op straathoekwerkers en jongerenorganisaties die het dichtst bij de jongeren staan. We versterken het bestaande meldpunt met mensen van diverse origine.
  • We steunen de initiatieven om de praktijktesten uit te voeren om discriminatie op te sporen, in de eerste plaats op de woon- en de arbeidsmarkt. Maar we willen ook dat er effectief sancties verbonden worden aan racisme en discriminatie en de praktijktesten uitbreiden. Kijk naar Amsterdam. Zij sporen via eigen 'mystery clients' ook discriminatie in de horeca actief op.

3. De gemeenschappen actief betrekken

• De openheid naar hoofddoeken in het stedelijk onderwijs moet behouden worden en gepromoot worden bij scholen van andere koepels.
  • We organiseren de dialoog en we betrekken de verschillende gemeenschappen bij de stedelijke organisatie van religieuze feesten en tradities. De bestaande initiatieven van Amal worden voortgezet en uitgebreid.
  • We betrekken ook de ‘bruggenbouwers’ in onze stad. Dat zijn die mensen die zich dagelijks inzetten om het samenleven tussen de gemeenschappen vooruit te helpen. Zij kennen de gevoeligheden in de stad en willen dat de samenleving als geheel erop vooruitgaat.
  • Het blijft de taak van de overheid om de nodige competenties op te bouwen bij haar eigen diensten. De verantwoordelijkheid voor het diversiteitsbeleid mag niet afgeschoven worden op vrijwilligers die nu al vaak overbevraagd zijn.

4. Menswaardige opvang van vluchtelingen

• We voorzien een passend opvangaanbod voor vluchtelingen die asiel aanvragen.
  • We maken van Gent een ‘huiszoekingsvrije gemeente’. De Lokale Gentse Politie doet geen huiszoekingen bij burgers die mensen zonder papieren onderdak bieden.
  • We voorzien meer ondersteuning van buddyprogramma’s.
  • Dringende medische hulpverlening is een recht.