5. Democratische stad

Democratie stopt niet in het stemhokje. Dan begint het pas. We kiezen resoluut voor democratie van onderuit, met volledige transparantie en met vernieuwende vormen van participatieve democratie. We laten het bestuursakkoord schrijven door de Gentenaars zélf. We keren de gemeenteraad binnenstebuiten, maken meer ruimte voor burgerinitiatieven en maken volksraadplegingen bindend. We geven burgers een stem, ook ná de verkiezingen, via een vragenuurtje in de gemeenteraad. Hoe meer bewoners betrokken worden bij het beleid van onze stad, hoe groter de collectieve kennis, ervaring, capaciteit en draagkracht. Samen maken wij de stad, samen beslissen wij over onze toekomst.

Wat wij willen

1. Transparant bestuur

• We zorgen voor volledige transparantie. We voeren het offentlighetsprincip of openbaarheidsprincipe in zoals dat in Zweden bestaat. Daar is het wettelijk verplicht alle beslissingen, wetgevingsprocessen en officiële communicatie openbaar te maken.
  • Het inzagerecht van gemeenteraadsleden en het recht op openbaarheid van bestuur voor burgers wordt niet beknot door uitzonderingen en uitvluchten van het bestuur.
  • We zetten de streaming van de gemeenteraad verder.We zorgen voor een gedetailleerd en toegankelijk schriftelijk verslag van de gemeenteraad en de commissies en communiceren helder naar de bevolking over beslissingen van het schepencollege en de gemeenteraad.
  • Geen geheimhouding: ook documenten van stadsbedrijven, intercommunales en contracten met projectontwikkelaars worden publiek gemaakt.
  • We breiden het Auditcomité uit dat gesjoemel onderzoekt en waakt over het correct beheer van publieke middelen.
  • Het comité controleert ook of externe firma’s die een contract hebben met de stad niet met sociale dumping werken en of ze filialen hebben in belastingparadijzen. Dat wordt voortaan onmogelijk.
  • Elke ambtenaar en stadsbewoner kan via een ‘ethische brievenbus’ een klacht over belangenvermenging of gesjoemel indienen. Klokkenluiders krijgen bescherming.
  • Via dat openbaarheidsprincipe maken we ook het vermogen en de verloning van politici openbaar, net zoals in Zweden.

2. Geef burgers een stem, ook na de verkiezingen

• We voeren een vragenuurtje-van-de-burger in op de gemeenteraad, zodat burgers en actiecomités spreekrecht krijgen.
  • We maken meer ruimte voor burgerinitiatieven waarbij men een punt kan agenderen op de gemeenteraad indien men 1.000 handtekeningen verzamelt.
  • We organiseren zelf bindende buurtreferenda voor belangrijke beslissingen. Geen plan of project zonder ‘burgertoets’, een verplicht inspraaktraject.
  • We willen samen met de buurt, de verkeersveiligheid en leefbaarheid op wijkniveau verbeteren. Alle stemmen moeten daarbij gehoord worden. De inwoners krijgen het laatste woord via een bindend buurtreferendum.
  • We versterken de rol van de adviesraden en maken hun adviezen bindend. We versterken de samenwerking tussen de adviesraden voor de gemeenteraad, bijvoorbeeld door een jaarlijks contact met de betrokken commissie in een themacommissie.
  • Recht op protest! We schrappen de GAS-boetes voor manifestaties en acties.

3. Een bestuursakkoord van onderuit

• We betrekken de burgers bij het bestuursakkoord. Via een participatief traject verzamelt het nieuwe bestuur voorstellen van onderuit en verwerkt die in het bestuursakkoord.
  • We peilen voortdurend naar de mening en voorstellen van de bevolking. Via online platformen organiseren we peilingen, bevragingen en interactie over bestuursbeslissingen, maar we gaan ook de straat op, om alle bevolkingsgroepen te bereiken.

4. Maak volksraadplegingen bindend

• We maken de uitslag van referenda bindend. De initiatiefnemers bepalen daarbij de vraagstelling, er is geen opkomstdrempel.
  • We organiseren een buurtreferendum voor belangrijke beslissingen. De uitslag van buurtreferenda is bindend.

5. Versterk het middenveld

• De stedelijke overheid moet het middenveld ondersteunen. Een sterk ontwikkeld middenveld doet de democratie opleven. Kritische waakhonden in de samenleving zijn meer dan ooit nodig.
  • We maken ruimte voor geëngageerde doeners uit sociale organisaties, actiecomités en het middenveld in de bestuursraden van stadsbedrijven, intercommunales en andere stedelijke organisaties.

6. Stad zonder graaiers

• Verkozen politici mogen er geen betaald mandaat op na houden in bestuursraden van private of beursgenoteerde bedrijven.
  • Schepenen die omwille van hun ambt zetelen in intercommunales of andere publieke instellingen doen dat onbezoldigd.
  • We voeren een afkoelingsperiode van vijf jaar in voor politici die overstappen naar de privé-sector.
  • We vervangen alle dienstwagens van het schepencollege door deelautoabonnementen.