17. Culturele stad

Kunst en cultuur zijn goud waard. Cultuur is geen markt en de stad is méér dan een groot evenementenplein. Culturele expressie is een levensbehoefte. Kunst is emancipatie. We ijveren voor een democratische cultuur op mensenmaat waarin alle bevolkingsgroepen zich herkennen. We verhogen de investeringen in kunst en cultuur en verlagen de drempels voor onze Gentse cultuurtempels. We omarmen de jongerencultuur, ondersteunen de volkskunst en geven cultuuraanbieders van diverse afkomst de erkenning die ze verdienen.

Wat wij willen

1. Een brede visie op cultuur

• We faciliteren een superdivers cultuuraanbod en geven kunstenaars van diverse afkomst de plaats die ze verdienen.
  • We investeren ook in sociaal-artistieke projecten, amateurkunsten, culturele diversiteit, het volkstheater en de volksmuziek in de Gentse streektaal, de mooiste taal ter wereld.
  • We omarmen de jongerencultuur en zetten in op de muzikale, dans-, theater- en andere talenten van jongeren. We richten een Hiphophuis op, zoals in Rotterdam.
  • We slopen de muren tussen ‘gevestigde kunsten’ en underground, tussen ‘hoge’ cultuur en amateurkunsten door samenwerking en kruisbestuiving te stimuleren.
  • Diversiteit bouwen we structureel in, zowel op vlak van programmatie als personeelsbestand. We maken actief werk van het aanwerven van medewerkers met diverse achtergrond (etnisch-cultureel en gender) bij de Dienst Cultuur en de Gentse cultuurhuizen.

2. Cultuurtempels zonder drempels

• We investeren meer in cultuur en kunst op mensenmaat: laagdrempelig en betaalbaar.
  • We maken de Gentse musea en toppers als het Gravensteen en het Belfort permanent gratis toegankelijk voor alle Gentenaars. Als het in Londen kan, kan het ook in Gent.
  • We maken het UiTPAS-aanbod zo breed en betaalbaar mogelijk, stemmen het beter af op jongeren, en voeren een 1-euro-ticket in voor grote cultuurevenementen.
  • We richten een mobiel vrijetijdsloket op om de UiTPAS beter bekend te maken bij kwetsbare doelgroepen.
  • We bouwen de loketfunctie van het Uitbureau verder uit, zodat ook mensen zonder digitale vaardigheden eenvoudig tickets kunnen kopen.
  • We houden de Gentse Feesten gratis en geven de organisatoren duurzame subsidies over langere termijn, zodat zij op langere termijn kunnen plannen.
  • We stimuleren aanbieders van culturele activiteiten rond bewust prijzenbeleid, ook voor wie net buiten de voorwaarden voor het uitpas-kansentarief valt.
  • We zetten in op totale fysieke toegankelijkheid van cultuurevenementen in de stad.

3. Investeer in cultuur

• De besparingen van de Vlaamse overheid laten ook in de Gentse cultuursector sporen na. Als cultuurstad willen we zelf extra inspanningen doen voor onze kunst- en cultuuraanbieders, zodat zij hun tijd kunnen steken in creativiteit, in plaats van in crowdfunding.
  • We draaien de besparingen op de stadsarcheologie en de bibliotheek terug. Op cultuur bespaar je niet.
  • De budgetten voor projectsubsidies worden verhoogd.
  • We investeren in cultuur in alle wijken van Gent, de deelgemeenten krijgen hierbij meer aandacht.
  • We bieden cultuurmakers meer zakelijke ondersteuning en begeleiden hen met trajecten en coaching.

4. Respecteer cultuurwerkers, ondersteun vrijwilligers

• We vullen de jobs van conciërges, personeel in de cafetaria, klusjesmannen/vrouwen, logistieke medewerkers … opnieuw in. Hier is de afgelopen jaren veel te veel bespaard. We zorgen voor volwaardige banen in plaats van precaire jobs en nepstatuten.
  • We ijveren voor respect en aandacht voor een gezonde werkbelasting van de werknemers uit de cultuursector.
  • We ijveren samen met vakbonden en artiesten bij de nationale overheden voor een volwaardig kunstenaarsstatuut.
  • We zetten naast professionals ook vrijwilligers in en schatten hen naar waarde door te voorzien in voldoende omkadering, opleiding, opvolging en appreciatie. We blijven het vrijwilligersstatuut opwaarderen.

5. Meer goede, betaalbare zalen

• We verhuren de zalen in de stad aan democratische tarieven voor cultuurorganisaties en verenigingen en maken de aanvraagprocedure eenvoudiger.
  • We breiden het aanbod aan goede, betaalbare zalen voor socioculturele activiteiten uit. We denken daarbij ook aan de volkse kunsten, het amateurtoneel, dansgroepen en muzikanten die nood hebben aan repetitieruimtes en speelplekken.
  • We zoeken mee naar alternatieve, creatieve ruimtes voor experimentele projecten en jonge kunstenaars. We geven leegstaande ruimtes en plekken een tijdelijke culturele invulling.
  • We overleggen met scholen om hun infrastructuur ter beschikking te stellen voor voorstellingen en projecten van socio-culturele organisaties.
  • We onderzoeken de mogelijkheid om in de vele leegstaande ruimtes in shoppingcentrum Zuid en andere leegstaande handelspanden in de stad ruimte te creëren voor makers: van ateliers tot repetitie- en tentoonstellingsruimtes.

6. Nieuwe makers op de kaart

• We ondersteunen jong talent en nieuwe makers.
  • We zorgen voor culturele wijkregisseurs die als warm en toegankelijk aanspreekpunt dienen voor nieuwe en lokale cultuurmakers.
  • We zetten in op zakelijke coaching, trajectbegeleiding, administratieve vereenvoudiging en ontzorging voor nieuwe en jonge makers.
  • Creëer nieuwe, bijkomende ruimte voor jong talent, nieuwe cultuurmakers en initiatieven van culturele organisaties op de Gentse Feesten.
  • Vergroot het budget voor projectsubsidies en start een impulssubsidie voor jonge makers, als een ‘culturele opstapsubsidie' voor jonge makers.
  • Geef nieuwe makers een belangrijke rol bij Gent culturele hoofdstad 2030.

7. Leve de bib

• We verzetten ons tegen besparingen op de bibliotheken en investeren verder in meer bibliotheken en meer openingsuren.
  • We bouwen de wijkbibliotheken uit tot laagdrempelige ontmoetingsplekken voor de buurt, met plaats voor lokale makers en culturele activiteiten en zorgen voor een wijkbibliotheek in elke wijk.
  • We bouwen De Krook uit op maat van jongeren.