1. Betaalbare woonstad

Hoe maken we van Gent echt een betaalbare woonstad? Dat is de uitdaging waar we voor staan. De huurprijzen stijgen door het dak, jonge gezinnen vinden geen betaalbare koopwoning meer, en 10.000 mensen staan op de wachtlijst voor een sociale woning. De PVDA maakt van betaalbaar wonen dé inzet van de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij een referendum in oktober 2023 stemde bijna 80 procent van de kiezers voor betaalbaar wonen. De PVDA wil die ambitie waarmaken en mikt op 40% betaalbaar wonen tegen 2040. Dat vraagt de komende legislatuur om een serieuze tussensprint. Tegen 2030 willen we al 10.000 nieuwe sociale en betaalbare woningen bouwen: de helft sociale woningen, de helft woningen voor mensen met een modaal inkomen. 

Zo maken we eindelijk komaf met de ellenlange wachtlijsten voor sociale woningen, met de stijgende dak- en thuisloosheid in de stad, maar ook met de onbetaalbare prijzen op de private huurmarkt. Tegelijkertijd ondersteunen we maximaal iedereen in de stad die renoveert. We nemen de kwaliteit en energieprestaties van de bestaande woningen grondig onder handen. In de plaats komen gezonde, betaalbare woningen, zowel voor de vele Gentse huurders met een beperkt budget, als voor eigenaars.

Visie

Wat wij willen

1. Maak van betaalbaar wonen een topprioriteit: 40 procent betaalbaar wonen in 2040

  • We zetten de eisen van het woonreferendum om in een ambitieus en bindend woonplan. Tegen 2040 mikken we op 20% sociaal huren en 20% betaalbare budgethuurwoningen op het hele Gentse grondgebied. 
  • Sogent, het stadsontwikkelingsbedrijf van de stad, vormen we om tot een sociale ontwikkelaar, die zich helemaal richt op betaalbaar wonen, en ook coöperatief kapitaal mobiliseert. De eigen projecten van Sogent leveren steeds 100% sociale en betaalbare huurwoningen af. 
  • Stad Gent voert een thematisch ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) in voor sociaal en betaalbaar wonen. 
  • Bij nieuwe private woonprojecten leggen we 30% sociale woningen en 30% budgetwoningen op. 
  • We zorgen voor een aanzienlijke versterking van de Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning, zodat de dienst vlotter meer bouwvergunningen kan afleveren. 
  • Het VIA-project, dat het hele traject van E17 zal herinrichten (van Zwijnaarde tot Gentbrugge), richt zich enerzijds op natuur en groen en anderzijds op betaalbaar wonen. De grond blijft volledig in publieke handen.
  • Met de ‘Gentse Woonunie’ starten we een nieuwe coördinerende samenwerking op. Stad Gent, Sogent, het OCMW en Thuispunt Gent (de woonmaatschappij) brengen er hun kennis, kunde en kapitaal samen. De Woonunie zorgt voor een geïntegreerde woon- en vastgoedstrategie (financieel, projectmatig, grondbeleid). 
  • Een ‘Gentse grondenbank’ is van groot strategisch belang om de gestelde woonambities waar te maken. We ontwikkelen een langetermijnbeleid, waarbij we het bestaand patrimonium activeren en ook gevoelig uitbreiden (op basis van het ‘RUP sociaal en betaalbaar wonen’). Dat kan door het voorkooprecht en Vlaams onteigeningsrecht gericht in te zetten (zowel vanuit de stad, als vanuit Thuispunt Gent). Stad Gent knoopt onderhandelingen aan met alle publieke actoren die over bebouwbare gronden beschikken, zoals de NMBS en de Gentse onderwijsinstellingen.
  • Het Gentse (woon)middenveld krijgt een belangrijke plaats in de nieuwe Gentse woonstrategie. Woonoplossingen van onderuit met goede resultaten worden opgeschaald en opgenomen in de lange termijn plannen. 
  • We garanderen leefbare woonwijken met een gezonde sociale mix. Stadsprojecten voorzien daarom steeds een divers aanbod aan woningen (volgens inkomen, gezinssamenstelling en leeftijd), zowel in bestaande als in nieuwe wijken. Daarbij hebben we veel aandacht voor de bouw van extra gezinswoningen en voor levenslang wonen in de eigen wijk voor ouder wordende Gentenaars.
  • We versterken de stadsbrede woonbegeleiding, woonwinkels en woonconsulenten die nu zwaar onderbemand zijn.

Meer achtergrondinformatie

2. 5.000 extra sociale woningen tegen 2030

  • We bouwen Thuispunt Gent verder uit tot een sterke en solidaire woonmaatschappij, dé hoeksteen van het Gentse woonbeleid.
  • Via een nieuwe subsidieovereenkomst (zie verder) zet Stad Gent de inspanningen voort om leegstaande en/of niet-kwalitatieve sociale woningen versneld te renoveren.
  • We verdubbelen de ambitie en bouwen we de komende legislatuur 5.000 extra sociale woningen. Zo klokken we tegen 2030 af op 14,5% sociale woningen (van het totaal aantal Gentse woningen), om in 2040 het strategische doel van 20% sociale woningen te kunnen halen.
  • We laten het voorkooprecht van gronden in de eerste plaats gelden voor de verwerving van gronden en gebouwen voor de sociale huurmarkt.
  • Door potentiële sociale verhuurders maximaal te informeren en te ondersteunen verdubbelt Thuispunt Gent het aantal SVK-woningen van ongeveer 340 vandaag naar 700 in 2030. 

Meer achtergrondinformatie

3. Betaalbaar wonen voor elke Gentenaar

  • Sogent, het stadsontwikkelingsbedrijf van de Stad Gent, focust zich als sociale ontwikkelaar uitsluitend op betaalbare woonprojecten. Het is niet de taak van een stadsontwikkelingsbedrijf om hotels en luxeappartementen te bouwen. Het stadsbestuur zet samen met Sogent een plan op poten om tegen 2030 5.000 budgethuurwoningen te realiseren, via eigen bouwprojecten van Sogent en nieuwe regelgeving van de stad. Het doel is om de stedelijke budgethuurwoningen een derde goedkoper te kunnen verhuren dan de huidige woonprijzen.
  • Sogent zorgt ervoor dat de Gentse 'community land trust’ (CLT) in de loop van deze legislatuur kan opschalen naar 100 woningen. CLT-woningen zijn betaalbaar omdat mensen wel de woning aanschaffen, maar de grond blijft in publieke of collectieve handen.
  • Samen met het Gentse (woon)middenveld houdt Stad Gent elk jaar een ‘Housing Hackaton’ om iedereen te mobiliseren rond nieuwe innovatieve ideeën voor betaalbaar duurzaam wonen.
  • Om huisjesmelkerij te bestrijden verdubbelen we het aantal woningcontroleurs bij de Dienst Toezicht. Tegelijkertijd vergroten we de buffercapaciteit van tijdelijke woningen (waar o.a. de slachtoffers van huisjesmelkers tijdelijk terecht kunnen) van 90 naar 200. Enkel zo kan het recht op een kwaliteitsvolle woning voor elke huurder ook echt afgedwongen worden.
  • De Stad Gent maakt eigenaars die overgaan tot ‘wilde uithuiszettingen’ financieel verantwoordelijk voor de herhuisvestingskosten van hun huurders.
  • De Stad Gent evalueert de werking van het Verhuurderspunt en het effect van de Gentse renovatiepremies voor eigenaars/verhuurders. Evenals de daaraan gekoppelde voorwaarden (maximale huurprijs, minimale woonkwaliteit, waarborg en duur huurcontract).
  • We stellen paal en perk aan de wildgroei van toeristische logies voor platforms zoals AirBnB. Ook hierdoor stijgt de krapte op de huurmarkt. Wie vaker of minder kwalitatief verhuurt dan is toegestaan, wordt beboet.
  • We verlagen de druk op de woonmarkt door meer betaalbare studentenkoten te voorzien, op maat van de studenten en de buurt. De Gentse Woonunie werkt hiervoor samen met de onderwijsinstellingen.
  • We stimuleren samenhuizen in de stad bij starters, alleenstaanden en personen in armoede. Allereerst via een onderzoek naar de concrete knelpunten en noden. 

Meer achtergrondinformatie

4. Eerlijke huurprijzen

  • We willen een begrenzing van de huurprijzen aan de hand van objectieve criteria zoals de kwaliteit van de woning, de isolatie, de ligging en het aantal kamers.
  • We voeren hiervoor op Gents niveau een raster van objectieve     huurprijzen in en promoten het gebruik ervan bij iedere verhuur in de stad. Een paritair comité van huurders, middenveldorganisaties en verhuurders stellen het raster samen op.
  • We zetten druk op de Vlaamse Regering om via ‘experimentenwetgeving’ in Gent en andere grootsteden huurprijsregulering mogelijk te maken.
  • We zetten verder in op gerichte controles op de affichering van de huurprijzen. Immoborden, raamaffiches of andere huuradvertenties die de huurprijs, kosten en lasten niet vermelden, kunnen leiden tot een boete. Stad Gent blijft haar gestandaardiseerde raamaffiche promoten.
  • We koppelen renovatiesubsidies voor huurwoningen aan maximale huurprijzen. De Stad Gent  subsidieert hierbij eigenaars van huurpanden, in ruil voor een blokkering van de huurprijzen.

Meer achtergrondinformatie

5. Een renovatierecht voor elke Gentenaar

  • We willen dat Gent een voorbeeld vormt voor Vlaanderen en een renovatierevolutie opstart. Het ‘renovatierecht’ en collectieve wijkrenovaties worden de speerpunten van een echt sociaal stadsvernieuwingsbeleid.
  • Via het Gentse ‘renovatierecht’ maken we renoveren haalbaar voor elke Gentenaar. Het stedelijk energiebedrijf (zie hoofdstuk sociaal klimaatbeleid) schiet als 'derdebetaler' renovatiekosten voor, op maat van de aanvrager. Mensen betalen de lening op termijn terug met het geld dat ze uitsparen op de energiefactuur.
  • Voor wie ook een maandelijkse terugbetaling niet aankan, versterken we het Gentse rollend renovatiefonds. Deze mensen (noodkopers) geven we een renovatietoelage. Later, bij verkoop van de woning, komt de toelage terug naar het fonds om opnieuw andere mensen te helpen.
  • We zetten in op wijkrenovatieprojecten en ‘renovatiegolven’, waarbij woonblok per woonblok en straat per straat alle woningen worden aangepakt op vlak van isolatie en woonkwaliteit. We bieden telkens financiële, bouwtechnische en sociale ondersteuning aan op maat van de renovatienoden en het gezinsinkomen.
  • We breiden de renovatie-inspanningen uit naar de 20ste-eeuwse gordel en de deelgemeenten. Daarbij hebben we specifieke aandacht voor levensloopbestendig wonen in de wijk.
  • Tijdens de wijkrenovaties vangen we maximaal de noden en signalen op van bewoners, ook wanneer die buiten het aanbod vallen. Bewoners worden doorverwezen op maat naar het OCMW of andere relevante diensten.
  • Parallel met de renovaties doen we extra controles in de wijk op leegstand, huisjesmelkerij en onreglementaire toeristenlogies. Eigenaars en verhuurders die niet in orde zijn, krijgen informatie en begeleiding zodat ze hun pand terug correct kunnen verhuren (zie ook punt drie, betaalbaar wonen voor elke Gentenaar).
  • Energierenovatie en woonkwaliteit (vocht, riolering, elektriciteit, verwarming, veiligheid, ...) staan nooit los van elkaar. Ook de stadsbrede renovatiebegeleiding stad pakt steeds de twee samen aan.
  • We versterken de stadsbrede woonbegeleiding, woonwinkels en woonconsulenten die nu zwaar onderbemand zijn. 

Meer achtergrondinformatie

6. Zet de leegstandslijst op nul. Vorm leegstaande krotten om tot betaalbare huurwoningen

  • We blijven inzetten op een geactualiseerd leegstandsregister en geven de Dienst Toezicht de middelen om de Gentse leegstand volledig in kaart te brengen.
  • Elke Gentenaar die een leegstaand pand erft, krijgt begeleiding van de leegstandscoach en renovatiesteun om het pand zo snel mogelijk weer bewoonbaar te maken. Het reglement wordt aangepast, zodat onderscheid gemaakt kan worden tussen vastgoedspeculanten en mensen die op eigen kosten hun huis verbouwen.
  • We stemmen de bedragen van de leegstandsheffing en de heffing op onbebouwde bouwgronden af op andere grote steden. De opbrengst gaat naar projecten voor betaalbaar wonen.
  • We gebruiken volop het sociaal beheersrecht om langdurig leegstaande panden van speculanten na renovatie te herbestemmen naar sociale verhuur. Het experiment met ‘erfpachtrenovatie’ schalen we maximaal op.
  • Thuispunt Gent zet haar beleid verder om actief het aantal leegstaande sociale woningen te beperken. 

Meer achtergrondinformatie

7. Een woonmaatschappij waar bewoners op de eerste plaats komen

  • We streven naar een woonmaatschappij waar de bewoners op de eerste plaats komen. Thuispunt Gent zal daarom meer inzetten op bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en communicatie op maat van de bewoners. Ook de sociale begeleiding verbeteren we aanzienlijk.
  • De herstellingen die bewoners aanvragen, gebeuren snel en worden elke keer goed opgevolgd. Thuispunt Gent communiceert steeds duidelijk en op eigen initiatief met de bewoners (over wie, wanneer, welk werk komt opknappen).
  • Thuispunt Gent moet de gemeenschappelijke kosten (de huurlasten) transparant opmaken en communiceren naar de bewoners. Ze mogen ook maar maximaal 10% van de huurprijs bedragen. In afwachting van een Vlaamse regeling, zorgt OCMW Gent voor een financiële tegemoetkoming die dit mogelijk maakt.
  • Sociale huurders die in slecht geïsoleerde woningen wonen, krijgen korting op hun energiefactuur.
  • Bij (gedwongen) verhuizing, zoals in de Bernadettewijk, krijgen bewoners de mogelijkheid om in hun eigen wijk te blijven wonen. We kiezen prioritair voor ‘zachte renovaties’, waarbij de impact op de huurders tot een minimum beperkt wordt en bewoners in hun huis kunnen blijven wonen. Als dat niet mogelijk is voorzien we steeds voldoende woningen in de buurt (voor wie dat wil).
  • We versterken de klachtenprocedure van Thuispunt Gent, omdat dit belangrijke signalen van bewoners oplevert. PVDA wil ook collectieve klachten mogelijk maken, waarbij buren gezamenlijk problemen kunnen aankaarten.
  • Om de sociale woonwijken beter te ondersteunen investeren we volop in sociaal werk. We verdubbelen het aantal flatwachters en er komen extra opbouwwerkers, wijkmonitoren, conciërges en buurtwerkers. Zo verhogen we de netheid, de veiligheid, de samenhang en de sociale controle in de wijken. De sociaal werkers overleggen regelmatig op wijkniveau en krijgen voldoende handelingsruimte om hun opdracht goed uit te voeren.
  • Thuispunt Gent maakt eindelijk werk van echte bewonersparticipatie via wijk- en themagerichte werkgroepen en een overkoepelende Huurdersraad. De huurdersraad vaardigt een sociale huurder af als medebestuurder van de woonmaatschappij. Ook het Gentse middenveld (huurdersbond, opbouwwerk, welzijns- en armoedeverenigingen, woonexperten …) krijgt structurele inspraak in het beleid van de woonmaatschappij.

Meer achtergrondinformatie

8. Samen investeren in een ambitieus woonbeleid

  • We streven naar een verdubbeling van het investeringsbudget van de Stad Gent  dat ingezet wordt voor betaalbaar wonen.
  • We investeren het maatschappelijk kapitaal, de gronden en de know-how (architecten, planners, etc) van het bestaande stadsontwikkelingsbedrijf Sogent volop in sociaal en betaalbaar wonen. Concreet investeert Sogent 180 miljoen euro aan beschikbaar eigen kapitaal.
  • Het stadsontwikkelingsbedrijf ontwikkelt alternatieve financieringsmethodes, zoals een eigen Gentse woonobligatie, om kapitaal te mobiliseren voor betaalbaar wonen. Sogent zoekt daarbij ook ook coöperatief kapitaal.
    We investeren de opbrengsten van de leegstandsheffing, ongeveer 3 miljoen euro per jaar, in projecten voor betaalbaar wonen.
  • Om goedkoper (en meer) te bouwen voor hetzelfde geld, financiert Sogent voortaan een deel van haar vastgoedprojecten zelf. Buurtbewoners en buurtverenigingen krijgen de mogelijkheid om te investeren in vastgoedprojecten in hun buurt via een burgercoöperatie.
  • We pleiten voor een herfinanciering van de Vlaamse Centrumsteden door een versterking van het Stedenfonds.
  • Om de Gentse sociale woningen versneld te renoveren en tegen 2030 5.000 extra sociale woningen te bouwen, ontvangt Thuispunt Gent de komende legislatuur een investeringsenveloppe van 50 miljoen euro van de Stad Gent .
  • De Gentse Dienst Wonen krijgt een rol als kenniscentrum van innovatieve woonoplossingen, en fungeert als centraal aanspreekpunt rond innovatief en betaalbaar wonen. Stad Gent onderhandelt (mee) met banken en fondsen om vlotter (pre)financiering los te weken.
  • Veelbelovende sociale woonexperimenten van het Gentse middenveld worden opgeschaald en voorzien van structurele financiering.
  • De Stad, Sogent en Thuispunt Gent zitten op regelmatige basis aan tafel met de actoren uit het middenveld om expertise uit te wisselen en hun inbreng in het woonbeleid te verzekeren.
  • We stellen paal en perk aan schimmige deals tussen politici en vastgoedbedrijven achter de schermen. Een vernieuwde en versterkte Gentse Woonraad evalueert jaarlijks het woonplan en heeft inspraak in de bijsturing van de doelstellingen en aanpak.

Meer achtergrondinformatie