Roltrap Dampoort onverwacht hersteld

Donderdagochtend (27/10) begon men eindelijk met het herstel van de roltrap in Gent-Dampoort, nadat deze al meer dan 4 maanden kapot was. “Actie voeren loont,” reageert Tom De Meester, voorzitter van PVDA Gent. Het herstel zou echter weleens van korte duur kunnen zijn als de roltrap niet snel gemoderniseerd wordt.

Maandagochtend (24/10) voerde de PVDA nog actie aan het station Gent-Dampoort om het probleem met de roltrap aan te klagen. "Wisselstukken waren volgens de NMBS toen nog ‘onvindbaar’ en een timing voor de herstelling was ‘onmogelijk te geven’," zegt Tom De Meester, "maar blijkbaar heeft onze actie de verantwoordelijken toch aangezet om in actie te schieten. De onvindbare wisselstukken zijn gevonden en het onderhoud lijkt toch snel te kunnen gebeuren.”

Een aantal problemen zullen jammer genoeg blijven bestaan, aangezien de roltrap dateert van 1973. Woensdag beloofde minister Bellot dat hij vervangen zou worden tegen 2020, maar dat is nog wel heel lang wachten. “Het kan best zijn dat deze 40 jaar oude trap binnen de kortste keren weer kapot is,” aldus Tom De Meester. De enige oplossing is om de roltrap zo snel mogelijke te moderniseren. Ook de lift in het station functioneert nog steeds niet goed en loopt regelmatig vast. Voor rolstoelgebruikers is er dus nog altijd geen oplossing.

Er moeten dringend meer investeringen komen in openbare diensten zoals de NMBS. Op dit moment moet de NMBS 3 miljard euro besparen tegen 2018. Ze besparen het openbaar vervoer letterlijk kapot. Wij vragen aan minister Bellot om bijkomende middelen vrij te maken en te investeren in buurtstations, om een volwaardige basismobiliteit te garanderen voor pendelaars.

Neem hier deel aan onze petitie.