PVDA stelt top-5 voor in Gent: "Maak wonen écht betaalbaar"

PVDA stelt top-5 voor in Gent:

Op een voorstelling in het Pierkespark heeft lijsttrekker Tom De Meester de top vijf kandidaten van de PVDA voorgesteld. Een opvallende kandidaat is Yüksel Kalaz, een arbeider van het afvalbedrijf IVAGO, die voor het eerst deelneemt aan verkiezingen.

Naast lijsttrekker Tom De Meester presenteren we ook Sonja Welvaert op de tweede plaats en Yuksel Kalaz op drie. We vervolledigen de top-5 met Lyvia Diser en Koen Hostyn. Met deze vijf trekkers bovenaan de lijst zijn we klaar voor de campagne, en klaar voor de gemeenteraad!

(Video: AVS)

We geven met deze toppers ook een duidelijk signaal. Met Sonja, bevlogen vakbondsmadam en Yuksel, delegee op IVAGO, willen we de stem van de gewone Gentenaar laten klinken. Met Lyvia, voorzitter in de Brugse Poort, en actief in de strijd tegen leegstand (check 'Spot je Krot' op facebook) en onze dossiervreter Koen, tevens actief in verschillende bewonersgroepen, van Malem tot Westveld, zetten we ook het woondossier bovenaan de agenda.

Nr 1 :: Tom De Meester
Tom is de trotse vader van Raul, Ramon en Aïsha. Hij woont in de schaduw van het Moscouviaduct boven Gentbrugge. Als uitvinder van het woord ‘Turteltaks’ bezegelde hij het lot van Annemie Turtelboom. En – veel belangrijker – hij kreeg de Turteltaks nog weg ook. Met zijn onthullingen in het Publipart-schandaal zette hij de hele Gentse politiek op stelten. Als deze rebelse Gentenaar niet op de barricades staat tegen de groeiende armoede, dan vind je hem zeker ergens in een kano, op de klimmuur of bij een kampvuur aan de Semois. Onze lijsttrekker: Tom De Meester.

Nr. 2 :: Sonja Welvaert
Sonja trok ten strijde tegen belastingsparadijzen nog voor het woord was uitgevonden. Als je bij de belastingen werkt weet je namelijk hoeveel geld er naar Panama verdwijnt. Niets brengt haar meer tot rust dan kamperen bij een kampvuur. Ze komt op voor sterke openbare diensten en rechtvaardige belastingen op stadsniveau. Sonja wil de stem van de gewone Gentenaar vertolken in de Gentse gemeenteraad. Ze is net op pensioen en wil zich nu helemaal smijten als gemeenteraadslid. Onze leading lady: Sonja Welvaert.

Nr. 3:: Yuksel Kalaz
Op zijn tweede kwam Yuksel met zijn ouders naar België. Op zijn 48ste is hij vader van vier kinderen en is zijn vierde kleinkind op komst. Hij begon 25 jaar geleden als ‘handlanger-veger’ bij het afvalbedrijf van de Stad Gent. Vandaag is hij de gedreven delegee van de mannen en vrouwen van IVAGO. ‘De helden van Gent’ worden ze genoemd. Yuksel kan geen onrecht verdragen. In de Gentse politiek wil hij een strijdpunt maken van meer diversiteit en de sociale prioriteiten. Ons wit konijn: Yuksel Kalaz.

Nr. 4 :: Lyvia Diser
Lyvia is een uitgesproken feministe met een doctoraat in de geschiedenis op zak. Ze heeft Antilliaanse roots en noemt zichzelf “een groene meid met een hart voor dieren”. Als initiatiefneemster van ‘Spot je Krot’ bindt zij de strijd aan met leegstand in de Brugse Poort. Lyvia wil dat de meer dan 1500 leegstaande panden in Gent snel terug bewoonbaar gemaakt worden voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning. Onze woonactiviste: Lyvia Diser.

Nr. 5 :: Koen Hostyn
Koen zetelde drie jaar lang als student in de Raad van Bestuur van de Universiteit Gent en organiseerde de ene betoging na de andere. Hij trok daarna naar het Federaal parlement aan de zijde van Raoul Hedebouw. Vandaag is hij politiek medewerker van Peter Mertens. Ook deze trotse inwoner van de Brugse Poort beet zich de voorbije jaren vast in de Gentse woonproblematiek. Hij stond aan de zijde van verschillende buurtcomités, van Malem tot het Westveld, en trok zich het lot aan van de gedupeerde budgetkopers aan de Tondeliersite. Onze dossiervreter: Koen Hostyn