Solidariteit met de werknemers van FrieslandCampina

Zuivelmultinational FrieslandCampina denkt onder het mom van de coronacrisis 1.000 banen te schrappen in ons land, Nederland en Duitsland. Dat is bijna 1 op 10. Wij eisen in het parlement een moratorium op ontslagen tijdens de coronacrisis. De mensen op de eerste plaats, en niet de aandeelhouders, voor wie het duidelijk nooit genoeg is.

'Laat me niet lachten zeg! Kleine factcheck. FrieslandCampina is een essentieel bedrijf. Ze hebben tijdens heel de coronacrisis volle bak gedraaid,' reageert PVDA-parlementslid Tom De Meester.

'Tijdens de eerste golf was er te weinig volk om te kunnen volgen' valt Tony Borgonjon, hoofddelegee bij ACV in Aalter, hem bij.

De omzet is het eerste halfjaar 2020 gestegen, net zoals het bedrijfsresultaat. De laatste maanden alleen al heeft FrieslandCampina 108 miljoen winst gemaakt. In september nog kregen de werknemers een bedankingsbrief van de directie, voor hun grote inzet in corona-tijden.

En vandaag moeten de werknemers via de pers (!) vernemen dat er 1.000 ontslagen vallen. De hoofddelegee, die de nacht-shift had afgewerkt, was net zijn bed ingedoken, toen hij werd opgebeld door zijn ongeruste collega's . Hij kon hen niets vertellen want hij was zelf ook niet op de hoogte. Een totaal gebrek aan respect van de directie.

Op onze solidariteit kunnen jullie rekenen, beste werknemers van FrieslandCampina. Wij eisen in het parlement een moratorium op ontslagen tijdens de coronacrisis. De mensen op de eerste plaats, en niet de aandeelhouders, voor wie het duidelijk nooit genoeg is.