Aantal sociale woningen in Gent daalt opnieuw: 458 minder op tien jaar tijd

Het aantal sociale woningen in Gent zakte in 2021 naar het laagste cijfer van de afgelopen tien jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). Het totale aantal daalde met 228 sinds 2020. Het aantal effectieve verhuringen daalt nog sterker, in 2021 woonden er 444 gezinnen minder in een sociale woning dan het jaar voordien. Gent legt daarmee de slechtste cijfers voor van heel Vlaanderen. Voor PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert is die evolutie ontoelaatbaar: “Er staan in Gent meer dan 13.000 gezinnen op de wachtlijst voor een sociale huurwoning, maar het aantal woningen blijft dalen. Dit is niet uit te leggen. Zo wordt de wooncrisis alleen maar groter”

Uit de cijfers van De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) blijkt dat het aantal sociale huurwoningen in Gent opnieuw daalde. “In 2020 telde Gent nog 14.290 woningen. Dat cijfer daalde vorig jaar naar 14.052, een absoluut dieptepunt als we kijken naar de cijfers van de afgelopen tien jaar,” weet Sonja Welvaert. “Het aantal effectieve huurders daalt nog veel sterker. In 2020 ging het nog om 11.925 gezinnen, het jaar nadien 11.481. Zo behaalt Gent de slechtste cijfers van heel Vlaanderen, dat is onaanvaardbaar.”

De noodzaak voor betaalbare woningen wordt ondertussen alleen maar groter volgens Sonja Welvaert: “Alles wordt duurder. Op één jaar tijd zijn de woningprijzen met tien procent gestegen. Ook de huurprijzen op de private markt zijn onbetaalbaar voor heel wat mensen. Het gevolg daarvan is dat het aantal gezinnen op de wachtlijst blijft stijgen. Het aantal sociale woningen moet jaarlijks drastisch omhoog. Dat is één van de belangrijkste pijlers om de wooncrisis in onze stad aan te pakken. Het feit dat we er jaar na jaar slechter voor staan in Gent wijst op een structureel probleem. Al jaren aan een stuk faalt het sociaal woonbeleid in deze stad. Om dit structureel tekort aan sociale woningen op te vangen gaan we nood hebben aan extra publieke middelen en bijkomende sociale woningen.”