PVDA vraagt anti-moslim manifestatie te verbieden

PVDA Gent vraagt aan het Gentse stadsbestuur om de extreemrechtse antimoslim manifestatie op 7 november in de volkswijk Rabot te verbieden. De Winter en co willen er komen betogen tegen moslims, naar aanleiding van de bouw van een modern moskeegebouw. Het gaat hier niet om vrije meningsuiting, maar om een bewuste haatcampagne met een oproep tot geweld. De aftrap van de antimoslimcampagne wilden De Winter en Wilders geven in Molenbeek met een “islamsafari,” alsof groepen medeburgers wilde dieren zijn waar je jacht op maakt. Molenbeek en Brussel namen de correcte beslissing om de actie te verbieden. “Het Gentse stadsbestuur dient daaraan een voorbeeld te nemen. Aanzetten tot haat en geweld is door de wet verboden. Bovendien is het doel de openbare orde te verstoren in de volkswijk,” zeggen Tom De Meester en Yuksel Kalaz van PVDA Gent.

Voor 3 november hadden Filip De Winter (Vlaams Belang) en Geert Wilders van de Nederlandse extreemrechtse PVV een “islamsafari” in Molenbeek aangekondigd. De bedoeling is om steden en wijken in België te zuiveren van medeburgers die moslim zijn. Het gaat letterlijk om een oorlog tegen groepen medeburgers. “Zelfs de geboorte van een moslimbaby is een daad van islamisering. We zijn in oorlog met de islam,” verkondigde De Winter.1 Brussel en Molenbeek besloten deze haatmanifestatie te verbieden, ook om de openbare veiligheid te garanderen. De Winter kondigde aan dat Gent de volgende stap is in de haatcampagne.2 Daar heeft de moslimgemeenschap plannen om een groter, modern moskeegebouw te bouwen. De Winter en co willen op 7 november in de volkswijk Rabot komen demonstreren tegen Gentse medeburgers die moslim zijn.

"De Winter is niet welkom om haat te zaaien in onze volkswijken"

“Molenbeek en Brussel namen de verstandige en correcte beslissing om de manifestatie te verbieden,” zegt Tom De Meester, voorzitter van PVDA Gent. Wij vragen het Gentse stadsbestuur om hetzelfde te doen. Dit is geen kwestie van vrije meningsuiting, maar een oproep tot haat, racisme en een aanzet tot geweld met hun oorlogstaal. Dat is door de wet verboden. De Winter en co zijn niet welkom om in Gentse volkswijken hun kruistocht te importeren. De extreemrechtse organisatie Voorpost gaf op de Gentse gemeenteraad van oktober een voorsmaakje van de geplande provocatie in de Rabotwijk, met affiches met varkenskoppen en met slogans tegen de “bezetting” door moslims.”

“Gentenaars zijn terecht fier op hun diverse stad waar verschillende culturen samenleven. Als er problemen zouden zijn, lossen we die op met dialoog,” zegt Yuksel Kalaz van PVDA Gent. “Ik ben zelf werknemer bij Ivago. Op mijn werk begrijpen veel collega’s de hetze van extreemrechts tegen deze moskee niet. Net op een moment dat de regering de pensioenen en de openbare diensten aanvalt, wil extreemrechts gewone mensen onderling doen ruziemaken in plaats van dat ze samen opkomen voor een alternatief. De moskee wordt trouwens betaald met giften van de mensen, de verantwoordelijken zijn bereid om in dialoog te gaan met alle inwoners van Gent. Het zal trouwens een mooi gebouw zijn voor alle Gentenaars, niet alleen voor de moslims. Ik zie me daar al zitten in de polyvalente ontmoetingsplaats samen met jou aan tafel om te discussiëren over onze toekomst bij een kop thee. Het is geen droom hoor, het zal zo zijn. Met mij en andere gewone Gentenaars kan je over alles praten, zolang we naar elkaar luisteren en mekaar begrijpen met respect.”