PVDA lanceert Grote Bevraging met koffiebar op Ledebergplein

Vandaag lanceert de PVDA een ambitieuze bevraging. Daarmee geeft de linkse partij het startschot voor haar kiescampagne in Gent. De bevraging is voorgesteld tijdens een persmoment op het Ledebergplein, waar leden van de PVDA de eerste bevragingen afnemen van voorbijgangers die een drankje aangeboden krijgen aan een koffiekraam.

Met de bevraging peilt de PVDA naar de prioriteiten van de Gentenaar. “Wat zou jij doen als je voor één dag burgemeester was?”, dat is de openingsvraag. Daarna volgen tien thema’s: van armoede, over klimaat, tot gezondheid en wonen.

“We willen minstens 5.000 Gentenaars bevragen”, vertelt lijstttrekker Tom De Meester, “Het liefst zouden we de komende maanden élke Gentenaar willen bereiken. Luisteren naar wat mensen écht belangrijk vinden zit in ons DNA.”
De bevraging moet de grootste worden die ooit in Gent is georganiseerd. Om die ambitie waar te maken, trekt de PVDA de komende weken in alle wijken van deur tot deur. “We hebben honderden nieuwe vrijwilligers nodig om de klus te klaren”, zegt De Meester. “Iedereen is welkom om mee te helpen.”
De resultaten van de bevraging zullen de ruggengraat vormen van het verkiezingsprogramma. “Klassieke verkiezingsprogramma’s van klassieke partijen worden bedacht door experten, kabinetsmedewerkers en partijleden. Dat levert saaie en voorspelbare ideeën op. Wij kiezen voor een participatieve campagne waaraan elke Gentenaar kan deelnemen. Mensen willen politici die dicht bij de mensen staan en écht luisteren naar wat er leeft.”
De PVDA inspireert zich daarbij op de verkiezingscampagne van Bernie Sanders in de Verenigde Staten: direct, persoonlijk contact met héél veel mensen, het inschakelen van vele nieuwe vrijwilligers, vernieuwende digitale tools en een krachtige campagne op sociale media. “Dat soort campagne zit ons op het lijf gegoten”, lacht Tom de Meester. Naast de deur-aan-deur-campagne lanceert de PVDA woensdag ook een gloednieuw digitaal platform, waarop mensen de bevraging online kunnen invullen en activisten al meteen aan de slag kunnen.