PVDA lanceert petitie tegen Delhaize in Sint-Annakerk

De linkse oppositiepartij PVDA lanceert vandaag een petitie-actie tegen de plannen van het Gentse stadsbestuur om de beschermde Sint-Anna-kerk om te vormen tot een markthal van Delhaize. "Waardevol erfgoed wordt zomaar te grabbel gegooid", zegt Tom De Meester, fractieleider voor de PVDA in de Gentse gemeenteraad.

"De Sint-Annakerk is een beschermd monument", onderstreept De Meester. "Wij aanvaarden niet dat waardevol erfgoed zomaar te grabbel gegooid wordt. Sint-Anna is van ons. Wij willen een culturele, sociale en publieke invulling voor de historische kerk. Maar platte commercie is voor ons geen optie."

De PVDA kondigt alvast een interpellatie over Sint-Anna aan op de eerste gemeenteraad van januari. "Open VLD en het kartel SP.a-Groen breken hun belofte. Er was een 'semi-publieke, bruisende' invulling van Sint-Anna beloofd, met focus op gemeenschapsfuncties en in samenspraak met de buurt. Daar komt allemaal niets van. Gent moet 'een stad van de commons' worden, belooft het nieuwe stadsbestuur. Maar historisch erfgoed, dat van ons allemaal is, wordt ondertussen wel verpatst aan een supermarktketen. De stad als supermarkt, veel liberaler kan het Gentse stadsontwikkelingsbeleid niet worden." besluit De Meester.