PVDA Gent schenkt laptops aan VZW Jong

Een delegatie van PVDA Gent bezorgde woensdag een eerste lading van 15 laptops aan Sarah Van der Stappen van VZW Jong Ledeberg. Heel wat kinderen hebben, nu het onderwijs (vaak afstandsonderwijs) is opgestart, nood aan een computer en beschikken niet over de financiële middelen om er een aan te kopen. Tom De Meester, PVDA-gemeenteraadslid, lanceerde daarom een oproep om computers in te zamelen.

De tweede coronagolf raast door het land. Een deel van de scholieren moesten na het verlengde herfstverlof weer thuis les volgen. Maar nog steeds hebben niet alle leerlingen thuis een laptop of PC.

De digitale kloof is enorm. Dat horen we elke dag opnieuw”, zegt Tom De Meester. “Door het afstandsonderwijs is de leerachterstand toegenomen. De ongelijkheid is enorm: leerlingen zonder laptop en leerlingen in kleine appartementen zonder goede leeromgevingen hebben natuurlijk veel meer achterstand opgelopen.”

Minister Weyts verdeelde sinds de eerste lockdown 12.000 tweedehands laptops en belooft er nu nog eens 15.000 nieuwe. Maar de nood is veel groter. Professor Ides Nicaise van de KU Leuven berekende dat er 45.000 laptops nodig zijn. Dan zou elk gezin er minstens eentje hebben.

In Gent zamelde we al 15 laptops in die we nu als eerste lading aan VZW Jong Ledeberg bezorgen. VZW Jong doet aan jeugdwelzijnswerk, zij kennen de noden op het terrein het beste en bezorgen de laptops aan kinderen die één nodig hebben. Wij hopen dat Ben Weyts dit probleem nu eindelijk serieus neemt en ervoor zorgt dat álle leerlingen thuis les kunnen volgen als dat nodig is. Zolang dit niet is opgelost, blijven wij door heel het land laptops inzamelen. Want onderwijs is een basisrecht, geen voorrecht”, besluit De Meester.