PVDA Gent protesteert tegen de stijgende waterfactuur en gaat dus het water halen bij Farys

Zaterdagmiddag voerde PVDA actie aan de hoofdzetel van Farys in de Stropstraat. In badjassen en met een badmuts op, met emmers, doucheslangen, en waterkruiken haalden de Gentse PVDA-leden het water rechtstreeks bij de bron, de waterleverancier. Met deze actie zetten ze druk op Farys om de geplande stijgingen van de waterfactuur terug te schroeven.

Prijsstijgingen
De prijzen van Farys stegen dit jaar met 15%, en dat zal de komende zes jaar oplopen tot 20%. Farys blijft hiermee de duurste van de negen watermaatschappijen in Vlaanderen. “Koken, je kleren of jezelf mee wassen, of het gewoon opdrinken - water is een basisrecht en de prijsstijgingen zetten dit recht steeds meer onder druk,” zegt Eefje Goossen, woordvoerder van PVDA Gent, “Dit is de zoveelste factuur die stijgt. Wie kan ze nog allemaal betalen? Daarom komen we gewoon rechtstreeks ons water halen bij de bron, bij Farys zelf.” Met deze ludieke actie wil PVDA Gent de druk opvoeren om de prijzen te blokkeren en te doen dalen.

Gentenaars zullen deze stijging ook voelen. Een gezin met twee personen zal hun factuur van 350 euro zien stijgen tot 380 euro. Voor een gezin met vier personen gaat dit om een stijging van 63 euro per jaar. Ook de komende jaren wordt het water steeds duurder. “Als je dit over de lange termijn bekijkt, zie je hoe hard de prijs van water gestegen is,” vervolgt Goossen, “In 2000 betaalde het gemiddelde gezin nog 108 euro per jaar. Sindsdien is de prijs bijna verviervoudigd.”

Taksen
Eén van de grote oorzaken van deze scherpe prijsstijging ligt bij de taksen die sinds 2000 gehoffen worden. De kost voor riolen en afvalwaterzuivering werd tot 2000 gedragen door de overheid, maar werd na 2000 doorgerekend aan de individuele klanten. “Een asociale consumptietaks,” vinden ze bij de PVDA. “Terwijl voordien via het belastingssysteem de kost gespreid werd zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, betaalt een gewoon gezin nu proportioneel evenveel als de Fernand Hutsen van de wereld. Een asociale maatregel, maar wel eentje die met gemak teruggedraaid zou kunnen worden.”

Inefficiëntie
De PVDA wil ook de inefficiëntie van de watersector aanpakken. De negen watermaatschappijen in Vlaanderen wil de partij vervangen door één centrale maatschappij. “De negen watermaatschappijen verkopen allen hetzelfde water uit dezelfde grond tegen verschillende prijzen,” zegt Goossen, “Terwijl wij in Gent bij Farys de duurste waterfactuur hebben, betalen de inwoners van Knokke-Heist bij hun persoonlijke watermaatschappij AGSO Knokke-Heist de laagste prijzen. Te gek voor woorden.”