PVDA Gent deelt 400 muffins en solidariteit uit aan Gentse zorghelden

PVDA Gent deelt meer dan 400 zelfgebakken muffins uit aan het personeel van UZ Gent. “Zo willen we onze steun betuigen tijdens deze zware tweede corona-golf”, vertelt gemeenteraadslid voor PVDA Sonja Welvaert. De PVDA wil met de actie ook  de aandacht vestigen op de nood aan extra financiering en extra personeel voor de zorgsector. “Het zorgpersoneel staat al maanden in de frontlinie maar moet nog steeds wachten op het broodnodige extra personeel”.

Gemeenteraadslid Sonja Welvaert staat vrijdagmiddag aan de poort van het UZ om honderden muffins uit te delen die gemaakt werden door leden en sympathisanten van de PVDA. “We willen vandaag allemaal onze steun betuigen aan het zorgpersoneel die ook hier in het UZ al maanden in de frontlinie staan”, legt gemeenteraadslid Sonja Welvaert uit. “We willen tonen dat we solidair zijn met het zorgpersoneel in deze moeilijke tijden en tevens ook duidelijk maken dat het hoog tijd is voor meer handen in de zorg”.

Meer handen in de zorg

De PVDA wijst erop dat er in België 19.000 gediplomeerde verpleegkundigen zijn die vandaag niet in de zorgsector aan de slag zijn. Dat komt volgens de linkse partij deels door de loon- en arbeidsvoorwaarden. “Hoe krijgen we een deel van deze mensen opnieuw aan de slag in de zorg? Die vraag blijft minister Vandenbroucke ontwijken”, aldus Welvaert. “Bij Defensie wil men personeel aantrekken met betere arbeidsvoorwaarden. Logisch, dat is hoe de markt werkt. Waarom gebeurt dat voor de zorg niet?”

De beleidsnota van Vandenbroucke voorziet loonsverhogingen pas tegen de zomer van 2021. “Tegen dan is de derde golf al voorbij”, reageert Welvaert. “Bij Aldi kregen de werknemers een premie. In sommige gemeenten kregen de bewoners horecacheques. Maar het personeel van de zorg heeft vandaag - acht maanden na het begin van de crisis - nog altijd helemaal niets ontvangen. De minister belooft nu 200 miljoen euro extra, maar wij blijven hierop terugkomen totdat geld effectief op de rekening van het personeel staat.”

Dijkbreuk voorkomen

De huidige situatie zet volgens de PVDA ook druk op het gezondheidssysteem op lange termijn. Een COVID-patiënt op intensieve zorgen blijft daar gemiddeld drie weken en moet soms maanden revalideren. Ondertussen wordt de dringende zorg uitgesteld, en nadien moet die dan zo snel mogelijk worden ingehaald. “Rust zit er dus niet meteen aan te komen”, merkt Welvaert op.

Dat de middelen in de sector onmiddellijk nodig zijn, blijkt volgens Welvaert ook uit het feit dat net voor de tweede golf één op vier personeelsleden eraan dacht om de sector te verlaten. “Als we nu niets doen, riskeren we een dijkbreuk”, besluit zij.