PVDA fileert besparingsplan: “sociaal is geen toverwoord.”

Woensdag maakte het stadsbestuur haar besparingsplannen bekend. Het bestuur gaat jaarlijks 81 miljoen euro besparen. Bijna 27 miljoen euro zou komen uit nieuwe inkomsten, de andere 54 miljoen bespaart ze bij onze stadsdiensten. PVDA gemeenteraadsleden Yüksel Kalaz en Sonja Welvaert fileren de besparingsplannen.

Volgens schepen Coddens (Vooruit) gaat het om een sociale taxshift. “Sociaal is geen toverwoord.” zegt PVDA Gemeenteraadslid Sonja Welvaert.

Zo sociaal is deze taxshift niet, integendeel

“Een sociale taxshift dat is grote bedrijven en multinationals meer laten bijdragen, burgers en kleinere ondernemingen minder.” vult Welvaert aan “Dat is net niet wat het stadsbestuur zal doen. De onroerende voorheffing stijgt. Twee derde komt van de gewone Gentenaars die hun kleine huisje nog aan het afbetalen zijn. Verhuurders zullen deze belasting gewoon doorrekenen bij de huurcontracten.”

“Voor een sociale taxshift moet je gerichter werken. En de bedrijfsbelasting verhogen in plaats van een belastingverhoging voor alle Gentenaars. Dan dragen de sterkste schouders bij. Dát zou een sociale taxshift zijn. Geen enkel bestuur dat na de eerlijke taxshift in Zelzate nog kan zeggen dat een zwaardere belasting op multinationals niet mogelijk is.” besluit Welvaert.

Minder personeel, minder dienstverlening

“Draai of keer het hoe je wil. Het stadsbestuur houdt zijn belofte niet. De stad zal het met 256 voltijdse jobs minder moeten doen,” zegt PVDA gemeenteraadslid Yüksel Kalaz woedend “Hoe zal dit ten goede zijn van de Gentenaars die elke dag beroep moeten doen op de dienstverlening?”

Kalaz neemt het als enige op voor het personeel. “Veel mensen vallen uit door fysieke klachten met rug, schouders en knieproblemen of mentale last zoals oververmoeidheid en burn-out, dat is een vicieuze cirkel: hoe minder personeel, hoe hoger de werkdruk, hoe meer mensen uitvallen, en zo verder.”

“We hebben in de eerste plaats en voor het grootste deel naar onszelf gekeken, zegt burgemeester De Clercq. En wat doet hij? Hij belooft het met 1 schepen minder te doen… vanaf 2025. Aan het riante loon van de burgemeester en schepenen werd nochtans niet geraakt.” zegt Kalaz “Het zijn opnieuw de gewone Gentenaars die de rekening kunnen betalen.”