Tijdelijke sluiting Gentbruggebrug: PVDA vraagt alternatief voor geschrapte bushaltes

De sluiting van Gentbruggebrug tijdens de werken zorgt voor heel wat overlast voor de buurtbewoners. Oppositiepartij PVDA betreurt de geschrapte haltes van lijnen 3 en 6 en vraagt een oplossing.

“Het lijkt alsof er zelfs niet naar oplossingen gezocht is. Kan De Lijn nu niets anders bedenken dan 3 maanden geen bus?” reageert PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert. “Een vrouw vertelde me hoe haar dochter de bus moet nemen naar de muziekschool, omdat haar instrument te groot en zwaar is voor de fiets. Door deze aanpassing is er nu twee keer per week een probleem. Voor veel anderen stelt het probleem zich elke dag. Kan er geen pendelbus ingelegd worden aan de twee kanten van de brug?”

“Voor veel gebruikers van het openbaar vervoer is dit de zoveelste keer dat ze in de steek gelaten worden. Grote delen van Sint-Amandsberg en Gentbrugge zien nu hun mobiliteitsoplossing wegvallen, voor minstens drie maanden. Ondertussen zijn er heel wat mensen die wel een duur abonnement hebben betaald.” PVDA wijst bijvoorbeeld op het tijdelijk afschaffen van haltes van lijn 6, terwijl die niet over Gentbruggebrug rijdt.

Ook het stadsbestuur schoot volgens Welvaert tekort. “Het stadsbestuur heeft een verantwoordelijkheid om dit in orde te brengen, in overleg met De Lijn. Nu hebben ze zelfs niet deftig gecommuniceerd. Een week voor aanpassingen ontvingen buurtbewoners een brief. Rond openbaar vervoer enkel met de boodschap dat ze maar op de website van De Lijn moeten kijken.”