Na de instorting van de brug in Genua kwam het afbrokkelende E17-viaduct in Gentbrugge opnieuw in de schijnwerpers. De Gentse PVDA trekt aan de alarmbel, want in tegenstelling tot wat er in de pers werd beweerd door het Agentschap Wegen en Verkeer worden er veel te weinig inspecties doorgevoerd van het gevaarte. Dat stelt de partij vast op basis van de rapporten van het agentschap zelf. Door de slechte staat van het viaduct moet er elk jaar een volledige inspectie gebeuren, maar de laatste twee vonden plaats in 2011 en 2015. "Weer een symptoom van de besparingen," meent PVDA-lijsttrekker Tom De Meester. "Ondertussen blijven er brokstukken naar beneden vallen. Het mag een wonder heten dat nog geen gewonden zijn gevallen."
Dat het viaduct in Gentbrugge er slecht aan toe is, is geen geheim. Regelmatig melden buurtbewoners of voorbijgangers het zoveelste stuk beton dat losgekomen is. In mei nog vielen stukken van tot 20cm grootte op het fietspad in de Land van Rodelaan. Dat de schade groot is, wordt bevestigd in de inspectierapporten die de PVDA vandaag onthult. "Het inspectierapport uit 2015 telt 362 pagina's," zegt Tom De Meester. "Het is één lange opsomming van problemen: scheuren in de peilers, beschadigde dwarsdragers, kapotte afvoerbuizen, ontbinding van het beton, brokstukken die er af vallen, de bewapening van het beton die bloot komt te liggen, roestvorming, ... Dat viaduct is gewoon zo rot als iets."
Ondanks de lijvige rapporten wordt er te weinig gecontroleerd door het Agentschap Wegen en Verkeer, zegt de PVDA. "Er bestaat een lijst van 'bruggen in slechte staat', waar ook het viaduct in Gentbrugge op staat," aldus De Meester. "Bruggen die op die lijst staan, zouden elk jaar een volledige inspectie moeten ondergaan. We hebben die jaarlijkse rapporten opgevraagd, en kregen een document uit 2011 en één uit 2015. In de praktijk is dat dus hoogstens om de vier jaar. Onbegrijpelijk dat men toch beweert dat dit jaarlijks gebeurt." De PVDA eist onmiddelijk een grondige inspectie van het viaduct. Volgens de partij gebruiken die pas als er voldoende publieke druk ontstaan na het zoveelste incident. De Meester: "Het mag een mirakel heten dat er nog geen gewonden zijn gevallen. De problemen moeten meteen in kaart worden gebracht en openbaar worden gemaakt. Enkel zo kunnen we een debat voeren over hoe we het moeten oplossen."
In maart nog werd in het Vlaams parlement een resolutie ingediend voor een 'hoogtechnologische renovatie' van het viaduct van Gentbrugge. Zo'n renovatie wordt al aangekondigd sinds de jaren '90, maar werd telkens opnieuw uitgesteld. "Een grondige opknapbeurt is dringend nodig," zegt De Meester. "Maar dat mag er niet toe leiden dat het viaduct er nog 70 jaar zal staan. Iedereen weet al jaren dat een autosnelweg dwars door de stad een heel slecht idee is. Het brengt fijn stof, geluidsoverlast, en gevaar mee voor de buurtbewoners. Wij vinden het dan ook hoog tijd om de E17 te ondertunnelen. Niet enkel los je de problemen structureel op, je maakt ook nieuwe ruimte vrij voor natuurgebied en een nieuwe woonwijk." In afwachting van de ondertunneling wil de PVDA het vrachtverkeer omleiden via de R4. De partij vindt het te gevaarlijk om zwaar vrachtvervoer nog langer over de kapotte brug te laten rijden.
Ontdek hier de volledige inspectieverslagen.