Plechtige inhuldiging Tram 3

Plechtige inhuldiging Tram 3

31 maart 2017

Na 15 jaar wachten reed tram 3 op vrijdag 31 maart dan toch voor de eerste keer door de Gentse binnenstad, net op tijd voor de start van het mobiliteitsplan. Met een ludieke actie vroegen we aandacht voor het gebrek aan openbaar vervoer in de Arteveldestad.

https://vimeo.com/211268462

Het Gentse mobiliteitsplan kan alleen maar slagen als er tegelijk ambitieus geïnvesteerd wordt in méér, beter en betaalbaar openbaar vervoer. Cruciaal daarbij is de verdubbeling van het Gentse tramnet, wat al 15 jaar wordt beloofd maar nooit werd gerealiseerd.

Daarom lanceren we vrijdag een eigen 'Octopusplan', een ambitieus tramplan dat haar tentakels uitstrekt tot ver in Mariakerke, Oostakker, Sint-Denijs en andere deel- en randgemeentes. Blikvanger is het voorstel van de PVDA om tramlijn 22 door te trekken langs de E17 tot aan de R4, compleet met bijhorende P&R-parking.

HET OCTOPUSPLAN

De PVDA wil 8 nieuwe tramlijnen, samen goed voor 45 kilometer extra tramspoor. Het ‘Octopusplan’ zorgt voor 15 miljoen extra verplaatsingen met het openbaar vervoer.

1. Dampoort – Mariakerke (met vertramming buslijn 3)

2. Dampoort – Muide (tot Meulestedebrug)

3. Gent-Sint-Pieters – Oostakker (met vertramming lijn 7 tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort)

4. Dampoort – Lochristi

5. Gentbrugge – Gentbrugse Meersen (doortrekken tramlijn 22)

6. Moscou – Merelbeke

7. UZ – Arteveldestadion (doortrekken tramlijn 4)

8. Gent-Sint-Pieters – Sint-Denijs-Westrem (doortrekken tramlijn 1 vanaf Flanders expo, inclusief tramlus aan The Loop)

DRIE VOLWAARDIGE TREINSTATIONS

Wist je dat een octopus niet alleen 8 armen, maar ook 3 harten heeft?

In het Octopusplan van de PVDA sluiten de acht tramlijnen aan op drie volwaardige treinstations. Naast Gent-Sint-Pieters moeten ook Gent-Dampoort en Gentbrugge uitgebouwd worden tot volwaardige treinstations. In Gent-Dampoort is er vandaag géén rechtstreekse verbinding meer met Brussel, en roltrappen en liften werken niet. Dat is een stad als Gent onwaardig.

EEN VOLWAARDIG NACHTNET

Probeer in Gent ‘s avonds laat, na een film- of theatervoorstelling, maar eens de tram of bus naar huis te nemen. Na 23u is het over en uit voor de 55 tram- en buslijnen en rijden alleen de 8 nachtbussen nog, ééntje om de drie kwartier. Om 1u ‘s nachts geeft ook dat nachtnet er de brui aan. Vergelijk dat met Leuven, die andere studentenstad, waar je tot 3u ‘s nachts gebruik kunt maken van 17 – gratis! – nachtlijnen.