Over de PVDA

De PVDA mikt bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 op forse vooruitgang in de grote centrumsteden. En Gent staat met stip bovenaan dat lijstje, zegt lijsttrekker Tom De Meester: "De vorige keer hebben we onze eerste zetel nipt gemist, maar sindsdien gaat het hard. Ook in Gent groeit de sympathie voor de PVDA. We zitten in de lift, dat voel je. De mensen appreciëren het enorm dat PVDA-politici, zoals parlementslid Raoul Hedebouw, bewust kiezen voor een bescheiden loon. Mensen zeggen ons: jullie staan aan de kant van de mensen, en jullie doen wat jullie zeggen."

Ook in Gent weegt de PVDA van De Meester steeds meer op het politieke debat. "Extra personeel bij IVAGO, om sluikstorten aan te pakken, was 'geen goed idee' volgens het stadsbestuur, tot de PVDA actie begon te voeren. Uiteindelijk is er maar liefst 25 man extra personeel aangeworven in de strijd tegen vuile straten. De roltrap van het station Gent-Dampoort was vijf maanden kapot, tot de PVDA petities ophaalde en parlementaire vragen stelde. Toen kon het plots niet snel genoeg gaan en werd de roltrap (zij het tijdelijk) hersteld. Er was geen geld voor de renovatie van sociale woningen, tot wij samen met de sociale huurders schimmel en vochtproblemen onder de aandacht brachten. Uiteindelijk maakte het stadsbestuur 5 miljoen euro extra vrij voor renovatie."

"Als we dat al kunnen bereiken van buiten de gemeenteraad, stel je dan eens voor wat we allemaal gaan kunnen doen wanneer we erin zitten", aldus Tom De Meester. "Het is belangrijk dat wij niet alleen buiten, maar ook binnen de gemeenteraad kunnen zeggen waar het op staat. Dat we het stadsbestuur kunnen herinneren aan gebroken beloftes (waar blijft dat gemeentelijk energiebedrijf?) en dat we kritische vragen kunnen stellen: Waarom is er geen geld om Fatiha, de brugfiguur van de Feniks-school in de Brugse Poort, aan de slag te houden, terwijl er wel 15 miljoen euro extra uitgetrokken wordt voor politie en parkeercontroleurs? Als we in de gemeenteraad zitten, wordt het voor het stadsbestuur veel moeilijker om onze voorstellen te negeren."

De PVDA wil dat het stadsbestuur de groeiende wooncrisis in onze stad daadkrachtig aanpakt. "Je lost de enorme nood aan betaalbaar wonen niet op met peperdure prestigeprojecten van private projectontwikkelaars of 'budgetwoningen' van 300.000 euro. Wij willen dat het stadsbestuur radicaal kiest voor 100 procent betaalbare woningen in Gent. Laat ons daar eens een prestigeproject van maken. Gent is van ons, niet van de projectontwikkelaars. Wij willen een Gent op mensenmaat."