Marianne, vrouwenbeweging van de PVDA, steekt kinderbegeleiders hart onder de riem: “We staan aan jullie kant”

Op de Dag van de Kinderbegeleider voert PVDA-vrouwenbeweging Marianne actie in Gent aan de deuren van de crèches. “We geven koekjes, bloemen en symbolische handen aan de kinderbegeleiders om hen een hart onder de riem te steken, broodnodig in deze tijden van crisis. We staan zij aan zij om investeringen af te dwingen.”

Woensdagochtend vanaf 7u bezoeken de vrouwen van Marianne een tiental crèches en buitenschoolse opvangen met mandjes vol muffins, Merci chocolaatjes, bloemen, maar ook … symbolische handen. "De kinderbegeleiders zijn de laatste maanden veel op straat gekomen om aan de alarmbel te trekken over de crisis in hun sector. Een diepe crisis die door de Vlaamse regering wordt weggelachen. Met Marianne willen we ze tonen dat ze er niet alleen voor staan. Ouders en burgers zijn ook bezorgd, we staan aan hun kant. Nu nog de Vlaams regering!”, zegt Yasmina Rochtus, woordvoerster van de actie.

Enkele honderden kinderbegeleiders, ouders en burgers voerden vorige week nog actie aan de stadshal van Gent: er is te weinig personeel en te veel kinderen per begeleider. De begeleiders zijn uitgeput en ondergewaardeerd. Kinderbegeleiders apprecieerden de actie: “We voelen ons helemaal aan de kant gezet door de overheid. Het doet deugd om te zien dat we steun krijgen van de bevolking.”

De “handen” die Marianne uitdeelt zijn een symbool: "Een sterke kinderopvang is cruciaal voor onze samenleving. Als de kinderopvang kraakt dan voelen we dat allemaal. Vrouwen zullen daarbij extra geraakt worden. Enerzijds door de vrouwelijke sector van de kinderopvang te onderwaarderen en niet in te gaan op de verlaging van het aantal kinderen per begeleider. Anderzijds zal de zorg voor kinderen bij de gezinnen terechtkomen als opvanginitiatieven hun deuren sluiten of openingsuren verminderen. Ouders zullen minder kunnen gaan werken en we weten dat het nog steeds in de eerste plaats moeders zijn die hun arbeidstijd terugschroeven. Het beleid van de Vlaamse regering kunnen we dan ook vrouwonvriendelijk noemen. Daarom staan we als vrouwenbeweging aan hun kant.”

Marianne organiseert op zondag 23 oktober een ‘babbel brunch’ over de strijd van de kinderopvang, met als gast Lise Vandecasteele, PVDA-vertegenwoordiger in het Vlaams parlement.