Skip to content

Al meer dan 140 klachten op PVDA-meldpunt voor busgebruikers

Al meer dan 140 klachten op PVDA-meldpunt voor busgebruikers

Op 6 januari rolde De Lijn haar nieuw tram- en busnet uit. Dat liep niet zonder slag of stoot, ook in Gent stroomde de klachten en problemen binnen. Daarom lanceert de PVDA een meldpunt voor busgebruikers. De mensen kunnen daarop hun verhaal kwijt. “Wij willen de grootste noden in kaart brengen en op die manier zowel het stadsbestuur als De Lijn onder druk zetten om het plan aan te passen en zoveel mogelijk bushaltes terug te openen”, stelt PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert. 

Vanaf zaterdag 6 januari worden tientallen bushaltes van De Lijn geschrapt in Gent. De voorbije twee jaar voerde de PVDA al actie voor het behoud deze bushaltes. “Dankzij dat verzet werden onder andere de bushaltes aan het Scheldeoord en de Lousbergkaai gered”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert. Maar toch volgt de gevreesde kaalslag. Op een week tijd kreeg de Gentse PVDA afdeling dan ook al meer dan 140 klachten binnen. 

Zo getuigde Rosa: “Als huishoudhulp moet je van de ene plaats naar de andere. Je krijgt een adres en punt, zorg maar dat je er geraakt. Voor een klant waar ik op 10 minuten met de auto zou geraken ben ik nu een uur onderweg met de bus.”

Heel wat busgebruikers stellen nu pas vast wat de gevolgen van de nieuwe plannen zijn.“Het stadsbestuur en De Lijn beseffen niet goed wat dit plan teweegbrengt voor heel wat mensen. Als we met busgebruikers praten dan zeggen die allemaal: ‘Wij hebben onze bus nodig’.” zegt Sonja Welvaert.

Zo vertelt ook een Gentse studente: "Ik ben student in het volwasseneonderwijs. Ik had altijd een goede verbinding tussen Gent-Sint-Pieters en de campus met zelfs een paar keer een snelbus. Nu valt deze halte en lijn weg waardoor ik nu nog 1,5 km moet wandelen van de dichtstbijzijnde halte tot de campus."

Welvaert brengt vanavond al haar verzamelde getuigenissen op de gemeenteraad, “Het stadsbestuur moet weten wat de realiteit is van veel gebruikers. Zo liet iemand die zelf mindervalide is me weten dat een ritje naar de supermarkt vorige week nog 6 minuten was. Nu is hij een half uur onderweg, en moet hij overstappen en meer wandelen. En ga zo maar door.”

De PVDA wil getuigenissen blijven verzamelen om op die manier de grootste noden in kaart te brengen en zowel het stadsbestuur als De Lijn onder druk zetten om het plan aan te passen en zoveel mogelijk bushaltes terug te openen.

Iedereen kan zijn verhaal kwijt via deze pagina.