“Een links tegengewicht in Gent is meer dan ooit nodig”. 36 personaliteiten ondertekenen stemoproep voor PVDA

10 oktober 2024

“Wij dragen het progressieve Gent in ons hart”, schrijven meer dan dertig mensen uit de culturele, academische en syndicale wereld in een open brief aan de Gentenaars. “Alleen, het mag best wel wat rebelser. Eerlijk? Wij hadden meer verwacht van twaalf jaar progressief bestuur. Wonen in Gent is simpelweg onbetaalbaar geworden. Op dat vlak heeft het stadsbestuur de beloftes niet ingelost.”

De stemoproep is onderschreven door een brede groep van academici, muzikanten, acteurs, kunstenaars, activisten uit verschillende actiecomités en vakbondsafgevaardigden.
Opvallende namen uit de cultuursector zijn beatboxer en theatermaker Serdi, televisiemaker Jonas Geirnaert, NTGent-acteur Joeri Happel, muzikanten Walid Ben Chickha en Mong Rosseel, illustratrice Fien Cools en literair journaliste Melissa Giardina.

Ook Tourad Kane, bekend als videast en voetbaltrainer, en academici Jan Dumolyn, Karim Zahidi en Mathias Lievens ondertekenen de oproep, naast mensen uit de syndicale wereld en verschillende actiecomités.

“In dat progressieve Gent speelt de PVDA een belangrijke rol als linkse uitdager van het stadsbestuur, kritisch en constructief, “schrijven de ondertekenaars. “Tom De Meester en zijn ploeg duwden terecht op pijnpunten, van de verhoging van de grondbelasting, over de zondagsopeningen van winkels, tot de geplande kap van het Bloemekenswijkbos. Bij de besparingen vertolkt en versterkt de PVDA het protest van het stadspersoneel en actiegroepen. Daardoor werd de geplande besparing op het poetspersoneel gehalveerd, en bleven twee wijkbibliotheken open. Met welgemikte acties en stevig oppositiewerk weegt de PVDA op het beleid en zetten zij thema’s als betaalbaar wonen, gratis en beter openbaar vervoer, en een sociaal klimaatbeleid hoog op de politieke agenda.”

Ze sluiten hun tekst als volgt af : “Een stem voor de PVDA is dus géén stem tegen Voor Gent of Groen. Wel integendeel. Een sterke linkse PVDA, als kritische oppositiekracht of mee in het bestuur, is noodzakelijk voor een links en progressief Gent. De voorbije legislatuur bewijst net hoe de PVDA de progressieve krachten in het stadsbestuur versterkt en het beleid naar links trekt. Die progressieve dynamiek zal ook in de volgende legislatuur hard nodig zijn.” Zij ondertekenen de oproep ten persoonlijke titel.

Lees de volledige brief hier.

Ondertekend door

Tim Grauls, ACOD UGent en lid LSP Gent

Alain Haelterman, ABVV afgevaardigde Volvo Trucks

Famke Vekeman, Opbouwwerker