Een muizenplaag bestrijd je niet met plastic dozen

Een muizenplaag teistert tientallen gezinnen in Ledeberg. Sinds het begin van de werken aan de Hundelgemsesteenweg enkele weken geleden, klagen buurtbewoners van nachtelijke bezoekjes tot gekras en gebijt in de muren. Volgens stad Gent kan er niet worden ingegrepen. Hun raad: "Scherm je etenswaren af in plastic dozen." Oppositiepartij PVDA voert nu samen met de buurtbewoners een ludieke actie om het gebrek aan maatregelen aan te klagen.

Een reusachtige muis, omsingeld door plastic dozen, kruipt in een even reusachtige muizenval. Met dit schouwspel klagen de buurtbewoners en de PVDA de ongeïnteresseerde reactie van de stad aan: "We bedanken Stad Gent voor de gouden tip. Nu al onze voedingswaren in plastic dozen zitten, is de muis vrijwillig in de val gelopen."

Al enkele weken klagen enkele tientallen gezinnen die in de buurt van de Hundelgemsesteenweg wonen over overlast. De schuldige: een heuse muizenplaag. Van nachtelijke bezoekjes tot gekras en gebijt in de muren, de beestjes ontzien niets of niemand. Als de plaag het gevolg is van de werken op de Hundelgemsesteenweg is moeilijk in te schatten, al zou volgens buurtbewoners het probleem wel begonnen zijn bij de aanvang van de werken.

Zowel De Lijn, FARYS als stad Gent wijzen elkaar met de vinger. Stad Gent kwam op huisbezoek in het gezelschap van een verdelger van de groendienst. "Hulp kregen we niet, alleen de tip om etenswaren af te schermen in plastic dozen. Meer kregen we niet te horen", vertelt Mike Van Lyssebettens, woordvoerder van de buurt.

Nochtans maakten de buurtbewoners een lijst op met alle huisnummers van de drie getroffen straten die last ondervinden van de ongewenste indringers. Het gaat om de Doorgangstraat, de Weldadigheidsstraat en een deel van de Langestraat. Deze lijst werd overhandigd aan Stad Gent. "Twee maand later hebben we nog steeds niks gehoord", zegt Van Lyssebettens.

Volgens stad Gent kan er niet worden ingegrepen bij muizen, waar dat bij ratten wel het geval zou zijn. "Volgens hen zijn de verdelgers enkel opgeleid om ratten te vangen. Muizen daarentegen, blijken te gevaarlijk voor de verdelgers", aldus Van Lyssebettens.

"Dat mag nu toch niet het probleem zijn. Het verdelgen van een muizenplaag is een schoolvoorbeeld van iets dat collectief aangepakt moet worden. We vroegen alvast offertes op bij enkele externe firma’s", zegt PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert, "Voor 4500 euro is er een oplossing."

"Wij vragen opnieuw aan Stad Gent om de bewoners uit de nood te helpen", zegt Welvaert, "Het kan niet zijn dat deze beestjes zomaar hun gang kunnen gaan."