Ken-je-Gentje: een politiek aperitief.

Kijk jij ook zo uit naar ons eetfestijn van zondag? Het wordt een gezellig samenzijn waar we ook de kandidaten voorstellen. Eén van de kandidaten is Eefje Goossen. En zij wil jullie graag warm maken voor het voorprogramma van het eetfestijn. Het politieke aperitiefje, zeg maar.

Hou ons niet langer in spanning, wat gaan we doen?

Eefje: Je weet waarschijnlijk wel dat we op ons eetfestijn niet alleen maar gaan eten, maar dat we ook ons programma voorstellen. Om dat iets concreter te maken, organiseer ik een fietstocht dwars door Gent. Ons programma gaat voor een groot stuk rond wonen, dus gaan we met de mensen eens concreet gaan kijken naar een aantal dingen die goed en fout lopen in de stad. Waar moeten we op blijven hameren? Welke alternatieven zijn er? Wat staat er in ons programma?

Iedereen welkom volgende zondag om 10 uur aan het Sint-Pietersstation.

Gent is een zalige stad. Ik woon zelf in de stationsbuurt en woon hier enorm graag. Maar ook hier zie je dat Gent tegelijk een stad is van scherpe tegenstellingen. Met onze basisgroep Stationsbuurt en Nieuw Gent wilden we dus tonen hoe ons programma tot stand kwam. We luisterden naar de mensen. We gaan kijken naar de problemen die zij aangegeven hebben en hoe we een oplossing willen bieden. Zo zetten we ons programma op de kaart, niet als een bundeltje papier, maar als een doe-mee-tekst om te werken aan verandering.

Neem nu bv. de Kokerstraat (FOTO) waar een renovatieproject redelijk geslaagd lijkt ... tot je de straat oversteekt. En dan kom je terecht in pure verloedering. Zo ontdekken we op onze tocht de kleine kantjes van Gent en merk je al gauw dat ons programma rond wonen echt nodig en dringend is.

Kan iedereen meedoen aan die fietstocht? Hoe moet ik het me voorstellen?

Eefje: We worden op vier plaatsen ontvangen door plaatselijke bewoners die ons uit de doeken doen waar het in hun buurt écht om gaat. Telkens komen krachtige thema's van ons programma terug: toegankelijkheid voor de gewone mensen, woonkwaliteit en inspraak.

We beginnen aan het station en fietsen samen naar het eetfestijn. Op weg naar Zaal Nova passeren we langs de Brugse Poort, het stadscentrum en de nieuwe dokken. Voor de laatste stop hebben we lijsttrekker Tom De Meester gestrikt. Hij komt er vertellen de kwaal der kwalen in Gent: de ondoorzichtige en onverkwikkelijke banden tussen het stadsbestuur en de vastgoedmakelaars.

De fietstocht duurt een uur en een half en is toegankelijk voor de hele familie.

En daarna … etenstijd natuurlijk!