Keelpijn? Blijven werken als je geen koorts hebt bij Volvo Cars Gent

De werkvloer is de belangrijkste besmettingshaard van corona. Dat is de conclusie van een nationale studie van Geneeskunde voor het Volk. En dat merken we heel goed bij Volvo Cars Gent.

Volvo Cars in de Gentse kanaalzone is een bedrijf waar 6.500 mensen werken. De werkvloer is altijd in beweging en verschillende mensen roteren steeds tussen verschillende werkposten.

De tweede coronagolf raast door het land en spaart niemand. Bij Volvo Cars staat de teller op 100. Nochtans heeft het bedrijf goede richtlijnen, die met de hulp van de vakbondsafgevaardigden van het CPBW werden opgesteld. In de praktijk zien we echter dat men winst belangrijker vindt dan de gezondheid van de werknemers en dat deze regels met de voeten getreden worden. Veiligheid op papier. Een werknemer vat samen: ‘Het enige dat telt, is dat we zoveel mogelijk auto’s bouwen. Onze veiligheid en gezondheid zijn niet van belang.’

Hij is niet de enige die ongerust is. De cijfers in het land worden steeds ernstiger. Sinds dinsdag 27 oktober zijn we officieel het zwaarst getroffen land van Europa. Nergens anders zijn de coronacijfers zo zwart. We kregen dan ook heel wat getuigenissen binnen van bezorgd Volvo Carspersoneel, over de gebrekkige aanpak in de fabriek. Zelf zorgen? Aarzel niet om contact op te nemen via deze link.

De Volvo Cars-werkers getuigen

‘Sinds de eerste golf wisselen we voorlopig enkel na de pauzes van werkstation. Bij elke rotatie zou je zo je werkplek en je tools even kunnen ontsmetten,’ verduidelijkt een anoniem personeelslid, ‘Alleen krijgen we hier ondertussen geen tijd meer voor.’

Op zaterdagen kan er “overwerk” aangekondigd worden – op zo’n momenten werken twee ploegen door elkaar. Op zondagnachten, zoals gepland op 8 november, kan dit zelfs om drie ploegen gaan! ‘In principe is dit vrijwillig. Maar als ze volk te kort hebben, kunnen we verplicht worden om te komen werken,’ meldt een arbeider, ‘Hoe beperk je contacten tot een minimum als je met drie ploegen dooréén werkt?’ Het systeem van overwerk is tijdens een pandemie totaal onverantwoord.

Een andere arbeider kwam in nauw contact met een familielid dat positief is. Hij meldt dit en krijgt het antwoord terug: ‘Als je geen symptomen hebt, moet je blijven werken. We moeten blijven draaien.’ Hij blijft dus op de werkvloer. Dat is een rechtstreekse inbreuk op de maatregelen en in schril contrast met de uitspraak van Volvo Cars-woordvoerder Blomme in De Tijd. ‘Als werknemers thuisblijven, bijvoorbeeld omdat hun kind besmet is, sturen we collega’s uit hetzelfde team soms ook in quarantaine’, beweert zij. Dat is niet wat het personeel ervaart.

De inbreuken zijn flagrant. Iemand heeft keelpijn en voelt zich draaierig en koortsig. Bij de medische dienst krijgt ze een keeltablet en de boodschap om terug aan het werk te gaan. Iemand anders belt naar de medische dienst omdat een collega positief getest had en verschillende mensen in hun team ook symptomen hadden. ‘Doorwerken zolang jullie geen koorts hebben,’ luidt het antwoord.

Met 70% van je inkomen kom je niet rond

Werknemers van Volvo Cars voelen zich niet veilig op de werkvloer. Toch is er een grote economische druk op het personeel om zeker te blijven werken. Wie momenteel onvrijwillig thuis zit – wegens tijdelijke, economische en quarantaine-werkloosheid – krijgt slechts 70% van het loon. Een serieuze hap uit het maandbudget. Geen wonder dat sommige werknemers een contact met iemand die positief heeft getest of een hoest proberen negeren. ‘Met 70% van je inkomen kom je niet rond. Het is niet aan de werknemers om de huidige situatie van overmacht te betalen’, zegt PVDA-parlementslid Tom De Meester. ‘Al deze onvrijwillige vormen van afwezigheid omwille van het coronavirus moeten aan 100% terugbetaald worden. Voor de koopkracht en de gezondheid van de werkende klasse.’