Hop! De eerste laptops voor leerlingen in nood vinden een goede thuis

Als we op Ben Weyts moeten wachten, zullen we nog lang bezig zijn. We zitten ondertussen aan onze tweede lockdown en toch is één van de grootste problemen in het onderwijs van tijdens de eerste golf nog steeds niet opgelost. Om afstandsonderwijs haalbaar te maken, heeft elke leerling een laptop nodig. Tot op vandaag de dag is dit nog steeds niet een realiteit.

Naast de aanvragen die in de officiële cijfers opgenomen worden, is er ook een verborgen nood aan laptops voor leerlingen die niet aan de opgestelde criteria voldoen. En net hier vinden we veel van de meest kwetsbare groepen.

Ontmoet Sarah. 39 jaar oud, moeder van twee. Sarah besloot vorig jaar terug te gaan studeren en zit nu in het tweede jaar kleuteronderwijs aan de HoGent.

Sarah, waarom heb jij een laptop nodig?

Ik ondersteun voor één van mijn vakken tien weken lang een kansarm gezin. De twee kinderen van dit gezin, vijf en acht jaar oud, gaan dit jaar voor de eerste keer naar school. Cruciaal dus dat ze goed begeleid worden. Maar door de verstrengde coronamaatregelen is het niet meer mogelijk op huisbezoek te gaan. Dat maakt huiswerkbegeleiding in het bijzonder erg moeilijk.

Een laptop zou hier een levenslijn kunnen zijn. Probeerde je al eerder een laptop te verkrijgen?

Jazeker. HoGent deed een aanvraag bij de Vlaamse Overheid, zonder succes, de laptops zijn nog steeds niet aangekomen. Ook via de Stad konden we geen laptop krijgen: enkel wie recht heeft op bijstand van het OCMW kan er één krijgen. Ik postte dan maar een oproep op Facebook in de groep Gents Solidariteitsfonds. Toen kreeg ik een mail van één van de leden van de PVDA, dat zij konden helpen.

Wat zal het gezin nu concreet kunnen doen met deze laptop?

De laptop zorgt ervoor dat de leerkloof niet groter wordt – de begeleiding kan door blijven gaan. Zelf ben ik van plan educatieve spelletjes en digitale prentenboeken met vertaling -en verwerkingsopdrachten door te sturen. Zo wil ik ze verder ondersteunen qua taalontwikkeling.

Denk je dat er nog veel kinderen in deze situatie in België zijn?

Ik vrees dat er inderdaad nog meer dan genoeg gezinnen zijn die niet over een laptop beschikken. Er is sowieso een tekort, maar voor gezinnen die door de mazen van het net glippen en bijgevolg op niks recht hebben is de nood bijzonder hoog. Specifiek zijn dit vaak gezinnen afkomstig uit de Europese Unie, waarvan één van de ouders werkt aan een minimumloon.

Wat denk je dat er moet veranderen om alle kinderen te kunnen helpen?

De overheid moet haar prioriteit leggen waar ze moet liggen. Kinderrechten moeten gerespecteerd worden. Het recht op onderwijs is duidelijk en omvat ook het recht op volwaardig thuisonderwijs én extra ondersteuning en middelen tijdens de lockdown.

-- --

Op Ben Weyts kunnen we niet wachten. Wij wachten niet en schieten in actie.

Heb je een laptop, tablet of smartphone op overschot? Laat het ons weten, mail snel naar gent@pvda.be of stuur een bericht via deze link. Dan komen onze vrijwilligers deze coronaproof ophalen.

Je hebt zelf geen laptop te geef, maar wil wel helpen? Ben jij een geschoolde technieker en wil je meehelpen het materiaal in orde te brengen? Laat het ons ook zeker weten.