“Het geweld op vrouwen moet gewoon stoppen”

Op vrijdag 26 februari voerde de PVDA in Gent actie voor een daadkrachtige aanpak van geweld tegen vrouwen. De Gentse Jana V.D.W. werd vorige zondag vermoord door haar vriend. Daarmee is ze het 6de slachtoffer van femicide in België dit jaar. Sinds corona neemt het geweld op vrouwen sterk toe.

De Gentse Jana V.D.W. werd zondag 21 februari vermoord door haar vriend. “Daarmee is zij het 6de slachtoffer van femicide dit jaar.” betreurt Eefje Goossen, PVDA Gent. “Geweld tegen vrouwen is een ernstig en veelvoorkomend probleem in onze samenleving. Tijdens de coronacrisis neemt dit geweld nog toe. Sinds de start van de eerste lockdown zijn er minstens 26 femicides gebeurd. We mogen dit niet onderschatten”, aldus Goossen.

De PVDA wil een daadkrachtige aanpak van geweld tegen vrouwen. “Er moet dringend een echt nationaal actieplan komen. Wij roepen Staatssecretaris voor Gendergelijkheid Sarah Schlitz op om de daad bij het woord te voegen en hier snel werk van te maken.” stelt Goossen. “Er zijn alvast vier zaken die snel moeten gebeuren: met drie daarvan spelen we kort op de bal. Zo moeten de drempels om geweld te melden en klacht in te dienen omlaag. PVDA wil dat de hulplijn 1712 meer gekend en beter bereikbaar is, en pleit voor doorgedreven opleidingen voor politie, justitie en hulpverleners. We moeten ook een einde maken aan de straffeloosheid en investeren in toegankelijke hulpverlening en gratis vlucht- en opvangplaatsen, waar ook kinderen mee naartoe kunnen.”

Ondertussen werd ook Cennet C. in Balen slachtoffer van femicide, daarmee staat de teller dit jaar al op 7. “Het geweld op vrouwen moet gewoon stoppen.” besluit Goossen “op maandag 8 maart, internationale vrouwendag, zijn er overal in ons land acties voor vrouwenrechten en tegen geweld op vrouwen. Ook in Gent zullen er acties doorgaan vanaf 18 uur.”