Gentse straten maken overdonderend lawaai voor de helden van de zorg

Bewoners van drie Gentse straten, de Brusselsesteenweg, Smidsestraat en Sint-Danielstraat, maakte vrijdagavond een overdonderend lawaai voor de helden van de zorg. Het is een vervolg op de applausacties die dit voorjaar, tijdens de eerste coronagolf, werden georganiseerd.

“Applaus kan je niet tussen je boterham leggen, daarom moeten we dit keer nog meer lawaai maken zodat ze ons tot in het parlement horen”, vinden Enio Serluppens en Yasmina Rochtus van de Brusselsesteenweg. “Jammer genoeg is er nog niet veel veranderd sinds de eerste golf. Er zijn nog steeds handen tekort in de zorg. De zorgers zijn onderbetaald en ze hebben onvoldoende middelen. Door de tweede golf zitten de mensen écht op hun tandvlees. Tijd dus dat de jobs in de zorg opgewaardeerd worden, zowel op Vlaams als federaal niveau.”

De buren staken daarom vrijdagavond het zorgpersoneel een hart onder de riem, maar willen met hun lawaai ook de frustraties van het zorgpersoneel laten horen. “We willen meer lawaai maken dan de vorige keer, met potten, pannen en muziek”, reageert Eefje Goossen vanop de Smidsestraat. “We hopen dat we met onze actie ook andere straten in Gent kunnen charmeren om elke vrijdag om 20u mee te doen. Zo kunnen we de stem van de zorg door heel de stad laten klinken”.