Gentse PVDA protesteert tegen de energieprijzen en plugt in bij Engie

Zaterdag 29 oktober voerde PVDA actie bij Engie’s elektriciteitscentrale Rodenhuize. De Gentse PVDA-leden brachten hun huishoudtoestellen mee tot bij de energieleverancier en vroegen om stroom. Met deze actie willen ze de druk blijven opvoeren tegen de woekerwinsten die de energieprijzen omhoog drijven.

Actie
Door de explosie van de energieprijzen blijven steeds meer mensen in de kou staan. Nochtans is energie een basisrecht, een basisnood. “Koken, je haar drogen, telewerken, babyflesjes opwarmen… Omdat energie te duur is geworden dreigen we dit basisrecht te verliezen.” zegt Sonja Welvaert, gemeenteraadslid PVDA Gent. Daarom trok PVDA Gent op zaterdag 29 oktober met hun hebben en houden naar Engie, op zoek naar een stopcontact om hun toestellen te mogen inpluggen. Tenslotte maakt de energiegigant zelf ruim 9 miljard euro overwinst. Met deze ludieke actie wil de Gentse PVDA een duidelijk signaal geven om Engie’s overwinsten te belasten en de prijzen te blokkeren.

Ondermaatse maatregelen
De prijsblokkering die in andere Europese landen werd ingevoerd, blijft in België vooralsnog uit. “De maatregelen die de regering wel doorvoerde zijn een druppel op een hete, of beter: koude, plaat. Met 5 cheques van 196 euro krijgen de meeste doorsnee gezinnen een hap van slechts 980 euro uit hun energiebudget van 6800 euro (cijfers VREG, september 2022). Onrealistisch en onvoldoende dus. Ook met de verlenging van het sociaal tarief staan nog te veel gezinnen in de kou staan, net zoals zelfstandigen en KMO’s." aldus Welvaert.

Druk hoog houden
"Dat onder druk alles vloeibaar wordt bewijst de permanente BTW-verlaging naar 6% op energie. Wat eerder ondenkbaar was, wordt door actie bespreekbaar. Net zoals vandaag de overwinsten op energie dat zijn." gaat Welvaert verder.

Daarom blijft de PVDA actie voeren. Met “vrijdag colèredag” wil de partij de regeringen onder druk zetten om de energiefactuur betaalbaar te maken.