PVDA: “Gent heeft genoeg van zwerfvuil”

Dit weekend gingen leden van de PVDA de strijd aan tegen zwerfvuil. Met borstel en vuilzak in de hand verzamelden ze op minder dan een uur drie volle zakken afval in de straten van Gent. “We zien meer en meer zwerfvuil in het straatbeeld en met corona wilden we de mensen van IVAGO een handje helpen”, zegt Yuksel Kalaz, gemeenteraadslid voor PVDA.

Door corona liggen de Gentse straten er al een tijdje viezer bij dan anders. Mondmaskers, stapels take-away verpakkingen - om de immense berg zwerfvuil aan te pakken en de medewerkers van IVAGO een handje te helpen, schoten leden van de PVDA zelf in actie.

“Je kan blijven rapen”, zeggen de enthousiaste opruimers, “op een uurtje verzamelden we in de vrieskou met ons teampje drie grote, volle zakken zwerfvuil. Het is duidelijk dat Gent kampt met een structureel afvalprobleem.”

Ook Yüksel Kalaz, gemeenteraadslid voor PVDA in Gent en IVAGO-medewerker, bevestigt het probleem: “De medewerkers van IVAGO doen uitstekend werk maar er is gewoon te veel afval. Corona maakte dat probleem alleen nog erger. Wij vragen aan het stadsbestuur om het afvalprobleem aan te pakken.

“Het plaatsen van meer vuilbakken op drukke plaatsen zou al een goede stap vooruit zijn. Daarnaast moet ook de prijs van vuilzakken terug omlaag, om de drempel om correct te recycleren zo laag mogelijk te houden. Want als het vuilnis niet in een betaalbare zak belandt, dan eindigt het op straat.” voegt Yüksel nog toe.