“Frieten voor de aandeelhouders, opslag voor de werkende klasse”

Donderdag 30 september deelde Raoul Hedebouw, federaal fractieleider van de PVDA, aan het VOKA-gebouw in Gent frieten uit aan aandeelhouders onder het motto: “Wat als ... de aandeelhouders op dezelfde manier werden behandeld als het personeel?". De aanleiding van de ludieke actie is het feit dat net vandaag ArcelorMittal Belgium, het staalbedrijf in de Gentse kanaalzone, 100 miljoen euro dividenden uitkeert aan haar aandeelhouders. Het personeel van de multinational kreeg vorige week de keuze tussen een pak friet óf een hamburger als “corona-bedanking”. De PVDA draait de rollen om. De actie ging door bij VOKA Oost-Vlaanderen, waar ArcelorMittal bestuurslid is. Frietjes dus voor de aandeelhouders, opslag voor de werkende klasse, stelde de linkse partij. Ze voegde er schertsend aan toe: “Ze kunnen toch ook een hamburger kiezen.”

“Met deze actie klagen wij de loonblokkering aan. Wij vragen een wijziging van de loonwet van ‘96 om vrije loononderhandelingen mogelijk te maken. En de onmiddellijke intrekking door minister Dermagne (PS) van het Koninklijk Besluit dat de loonsverhoging blokkeert op 0,4%. Dan komt er ruimte voor echte opslag”, licht Raoul Hedebouw toe.

“Zoals in heel veel bedrijven is het personeel bij ArcelorMittal tijdens de corona crisis blijven doorwerken, in vaak moeilijke omstandigheden en ondanks de gezondheidsrisico's. En nu zouden de werknemers zich tevreden moeten stellen met een hamburger of een pak friet? Wij vragen respect voor de werkende klasse die het land draaiende hield tijdens de crisis,” legt de nationaal woordvoerder van de PVDA uit.

"Wij eisen dit respect met des te meer overtuiging omdat de dividenden voor de aandeelhouders in een groot aantal beursgenoteerde ondernemingen enorm toenemen. Er is echt ruimte voor reële loonsverhogingen," voegt Hedebouw nog toe. "De werkende klasse heeft deze loonsverhoging nodig onder meer omwille van de explosie van de energieprijzen. Het is niet meer voor iedereen evident om hun rekeningen te betalen.”

Samen met wijlen Marc Goblet, voormalig federaal voorzitter van het ABVV, diende Raoul Hedebouw een wetsvoorstel in om de loonblokkeringswet te wijzigen en zo serieuze loonsverhogingen mogelijk te maken. “Met een beetje politieke moed zou de regering snel tegemoet kunnen komen aan de eisen van de werkende klasse. Op ons kunnen de werkers alvast rekenen om deze strijd voort te zetten,” besluit Raoul Hedebouw.