De vrije markt zal de Gentse wooncrisis niet oplossen

Hoezo, de "privésector moet de Gentse wooncrisis bezweren"? De groeiende greep van private vastgoedontwikkelaars op onze stad is net het probleem, niet de oplossing.

"Sociale woningen alleen zullen de crisis niet oplossen", zegt Rudy Coddens. Met alle respect, maar dat beweert natuurlijk niemand. De realiteit is: vandaag zijn er in Gent 440 sociale woningen minder dan zes jaar geleden. De vraag óf en hoevéél sociale woningen er in de volgende legislatuur bijkomen is supercruciaal. Mijn standpunt is duidelijk: om de wooncrisis te bezweren zijn er 500 bijkomende sociale woningen per jaar nodig. Als er 11.000 gezinnen op de wachtlijst staan is dat een minimum.

Volstaat dat? Neen. Er moeten ook betaalbare huurwoningen komen voor wie niét aan de criteria voor een sociale woning voldoet. Maar dat gaat de vrije markt niet oplossen. In plaats van stadsgrond gratis ter beschikking te stellen aan private projectontwikkelaars, willen wij een stedelijke wooncoöperatie oprichten die zélf betaalbare huurwoningen bouwt en verhuurt. Zo vloeien de inkomsten terug naar de stad en houden wij zélf greep op de huurprijs.

#veroverdestad