De PVDA komt als tweede grootste partij uit het lijsttrekkersdebat van Jong N-VA aan de UGen

Pittig debat, veel commotie rond "hellhole" Overpoort natuurlijk. Anneleen Van Bossuyt (N-VA) pleitte voor camera's in de Overpoort, maar wist niet dat die daar al lang hangen... en niets oplossen. Ook de Overpoort afgrendelen met politie lost totaal niets op. Het stadsbestuur heeft dat nu ook door, en schakelt het dure consultancybureau 'Stad & Co' in om de Overpoort "een nieuwe toekomst" te geven. Dat wordt lachen: op advies van datzelfde bureau heeft Eindhoven onlangs beslist om in de lokale studentenbuurt op 36 plaatsen sinaasappelaroma te verstuiven, want "studenten worden daar rustig van". Wie dát bedacht heeft, snuift volgens mij iets anders dan sinaasappel.

Natuurlijk zijn er problemen in de Overpoort. Na 3u 's nachts voelen jonge vrouwen zich daar niet meer veilig, bijvoorbeeld. En er zijn klachten over discriminatie door portiers. Maar laat ons het kind met het badwater niet weggooien. Stop met studenten boetes te geven omdat ze een joint durven opsteken en stop met jongeren als zuipende zwijnen af te schilderen. Gent moet trots zijn op haar bruisende nachtleven. We willen van Gent toch geen openlucht-themapark maken dat om 23u 's avonds haar deuren sluit?

De oplossing voor de Overpoort ligt nochtans voor de hand. Ons voorstel: waarom zet het stadsbestuur niet samen met de studentenkringen een project van studentenstewards op poten, die permanent toezicht houden in de Overpoort en ingrijpen bij problemen?

Ander hot item: wonen! Rudy Coddens (SP.a-Groen) was verontwaardigd over studenten die samen een huis huren en en zo gezinswoningen afpakken van Gentenaars. "Een probleem", zei hij. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Het échte probleem is het gebrek aan betaalbare studentenkoten.

Ik heb hard op tafel geklopt voor meer betaalbare studentenhuisvesting. Er zijn véél te weinig homes en je betaalt je blauw op de private kotmarkt. Bij projectontwikkelaar UPKOT betaal je 523 euro voor een kleine studentenkamer, plus 65 euro vaste kosten. Dat is 600 euro voor een kot. Komaan zeg! En Mathias De Clercq (Open VLD) maar beweren dat die privé-projecten de kotprijzen doen zakken. Welkom in de echte wereld, Mathias!

O ja, het ging ook nog over mobiliteit. Anneleen Van Bossuyt (N-VA) pleitte voor meer taxi's, want "er rijden 's avonds geen bussen meer". Klopt, Anneleen, en dat komt omdat de N-VA het openbaar vervoer kapot bespaart. Al eens een volwaardig nachtnet overwogen? Toen ik voorstelde om openbaar vervoer voor studenten gratis te maken reageerde Mathias De Clercq (Open VLD) als door een wesp gestoken. "Onmogelijk!" "Niet realistisch!" Mathias wist blijkbaar niet dat gratis openbaar vervoer voor studenten vandaag al bestaat in Leuven. Ook in Nederland. En raad eens wie in Nederland aan de macht is? De liberalen van de VVD.