De Arsenaalsite is verkocht: “Hier laten we het niet bij.”

Ondanks veel verzet van lokale actiegroepen en buurtbewoners is de Arsenaalsite verkocht. Drie West-Vlaamse ondernemers trokken uiteindelijk aan het langste eind. Zo krijgen miljardair Pascal Vanhalst, projectontwikkelaar Daneels en de bouw- en vastgoedgroep Group Monument de grond in handen. “Op geen enkel moment werd er écht geluisterd naar de bezorgdheden van de buurtbewoners.” reageert PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert, “Daarom kwamen we vandaag opnieuw op straat.”.

“Zonder naar de buurtbewoners te luisteren is de Arsenaalsite verkocht. Een terrein zo groot als een Gentse wijk.” zegt PVDA-gemeenteraadslid Sonja Welvaert, “Nochtans heeft de buurt wel degelijk een mening over wat er moet gebeuren met de gronden.”

Uit een bevraging die de PVDA bij 500 buurtbewoners deed, blijkt dat er vooral nood is aan meer betaalbare huur- en koopwoningen, groene ruimte waar kinderen kunnen spelen, maar bijvoorbeeld ook meer parkeerplaats. “Dat de projectontwikkelaars daar rekening mee zullen houden, dat is een fabeltje.” voegt Welvaert toe.

“De luxeprojecten schieten in Gent als paddenstoelen uit de grond, van onbetaalbare wijken in Gentbrugge tot kasteel-appartementen in Sint-Amandsberg. Elke wijk kent zo zijn eigen actiecomité. Allemaal vragen ze hetzelfde: ‘Wij willen inspraak’.” En terecht volgens Welvaert.

“Daarom kwamen we vandaag opnieuw op straat. Onze eis is simpel: over Gentse grond moeten de Gentenaars beslissen.” zegt Welvaert.

Samen met buurtbewoners van de Arsenaalsite en actievoerders van verschillende actiecomités organiseerde de PVDA een publieke stemming over wonen in Gent. Ze doen dat om hun nieuwe campagne te lanceren: Gentse grond = Gentenaars beslissen! Geen uitverkoop aan projectontwikkelaars.